• Lisssen

Skutskär?

Hur är det där?

Min sambo har fått ett nytt jobb, och vi har Gävle, Tierp och Skutskär att välja på att slå oss ner i ett tag. Skutskär har fördelarna vatten, låga kostnader och verkar visuellt fint, men som uppvuxen i Gästrikland har jag fått känslan av att Skutskär är lite sunkigt, där bor mycket missbrukare och att det luktar pappersbruk. Nån som har riktiga erfarenheter av byn åt ena eller andra hållet som har lite bra argument att lägga i vår vågskål?

Erfarenheter av Tierp är också välkomna!

• Svar på tråden Skutskär?
  • Lisssen
    Lumo skrev 2012-03-14 11:15:10 följande:
    Östhammar eller Öregrund är ju betydligt vackrare o trevligare än Skutskär, o ligger vid havet. Pendlingsbart till Forsmark.
    Jag har kikat ditåt med, men hittar inget att hyra där förutom veckovis semesterboende. Tips på det?
  • Lumo

I östhammar borde det inte vara problem att hitta boende. Öregrund kanske svårare/dyrare. Kolla på kommunens hemsida (östhammars kommun).

• Gullanklimp

Jag måste passa på att slå ett slag för Skutskär. Är född här och återvände när det blev dags för hus och barn. Fabriken luktar bara om man bor precis mittemot och missbrukare har vi här också precis som i andra samhällen. Huspriserna är betydligt bättre än i tex Gävle och det är jättenära till skog, bad och in till Gävle. Bussen till Forsmark passerar på riksvägen som går rakt genom samhället så vill ni titta på bostad är mitt tips områdena älvboda, kullen, tallmon. Nära till dagis, skolor, mataffär etc.
    Lycka till.

• Lisssen
    Gullanklimp skrev 2012-03-14 12:51:47 följande:
    Jag måste passa på att slå ett slag för Skutskär. Är född här och återvände när det blev dags för hus och barn. Fabriken luktar bara om man bor precis mittemot och missbrukare har vi här också precis som i andra samhällen. Huspriserna är betydligt bättre än i tex Gävle och det är jättenära till skog, bad och in till Gävle. Bussen till Forsmark passerar på riksvägen som går rakt genom samhället så vill ni titta på bostad är mitt tips områdena älvboda, kullen, tallmon. Nära till dagis, skolor, mataffär etc.
    Lycka till.
    Tack! Har du tips på vart man kan hitta hyresvärdar eller ett hus att hyra? Har kollat med Älvkarlebyhus och Tierpsbyggen. Finns det fler aktörer?
  • Pickeli
    Gullanklimp skrev 2012-03-14 12:51:47 följande:
    Lycka till.
    Fast det luktar även om man inte bor precis mitt emot skulle jag verkligen vilja påstå. Det beror på var vinden blåser. Det luktar ända bort till älvkarleby ibland. Visserligen har jag blodhundsnäsa men det LUKTAR, även om skutskärsborna gärna säger annorlunda.
    Google it!
  • Lisssen

Puuh! Tack så mycket för alla synpunkter och tips, även om jag inte är ett dugg klokare nu än innan! Tungan ute

Förutom att jag tror vi väljer norr om Forsmark, eftersom mina föräldrar bor utanför Gävle, och vi kommer behöva barnvakt en del i början. Fortsätt gärna åsikta, och tipsa gärna om hyresvärdar eller om ni vet nån som vill hyra ut hus!

• Pickeli
    Lisssen skrev 2012-03-15 14:34:27 följande:
    Lövstabruk då? Nån som känner till nåt om det?
    Kanonfint och jättetrevligt! underbara hus finns det där! Dock lite för långt bort från allt för min smak. Det är ju verkligen i mitten av ingenstans!
    Google it!
  • Lisssen
    Pickeli skrev 2012-03-15 14:36:23 följande:
    Kanonfint och jättetrevligt! underbara hus finns det där! Dock lite för långt bort från allt för min smak. Det är ju verkligen i mitten av ingenstans!
    Finns det dagis eller dagmammor där, eller måste man till Skärplinge med barnet?
  • Pickeli
    Lisssen skrev 2012-03-15 14:41:06 följande:
    Finns det dagis eller dagmammor där, eller måste man till Skärplinge med barnet?
    vet inte, googla!
    Google it!
  • Lumo

Lövstabruk är ju underbart vackert. Finns säkert dagis där. :)

• Lisssen
    Pickeli skrev 2012-03-15 15:37:59 följande:
    vet inte, googla!
    Åh, om du visste hur less jag var på att googla och leta nu... Flört

Tänk om nån bara kunde komma och säga: "Du, jag har fixat ett perfekt radhus åt er nu, med dagisplats klar runt hörnet!"
  • momtilltvå

går i samma tankar och ser detta var ett tag sen men nyfiken hur det har gått för er och vad det blev för ställe??

Svar på tråden Skutskär?