• Anonym

Stödfamiljs problem

Vad säger LSS-handläggaren?

• Anonym

Hej!!
    Jag har haft stödfamilj till mina tvillingar i nästan 4 år då dels att jag behövde avlastning och dels att barnen inte har någon pappa så dom behöver pappa-figurer.
    Vi började med var 3:e helg men ökade upp det till varannan helg efter något år. Sen ca ett år tillbaka har jag pratat om att ändra till var 3:e helg igen då barnen är mer lätthanterliga för mig nu när dom är större, och jag inte behöver avlastning på samma sätt som när dom var några år. Nu sa stödfamiljen att var 3:e inte passar med deras schema. Ok sa jag, då vill jag ha var 4:e helg, jag vill ha barnen hemma mer. Nä, sa stödfamiljen - då får det vara!
    Jaha, ja då avslutar vi väl uppdraget. 
    Efter detta har dit blivit massa tjafs och stödfamiljen är sura på mig och kallar mig känslokall och säger att jag har tagit barnen ifrån dom! Jag har nu i efterhand även fått reda på att dom fått ersättning för tillfällen när mina barn inte varit där (när dom inte orkat ta dom!) och pengar för utflykter som aldrig blivit av.
    Denna stödfamilj har alltid dikterat villkoren och jag har rättat mig efter dom eftersom jag var i samma sits som du, jag var beroende av dom. Men soc har sagt till mig (nu när jag valt att tacka nej till mer stöd) att det är ju våra behov som ska styra, inte stödfamiljens önskemål. Det hade förstås varit bättre om soc hade haft de uppföljningar som dom ska, vilket dom inte gjort i vårat fall.

Jag tycker nog att du ska prata med soc om att du vill ha annan stödfamilj som synkar ihop det med din sons stödfamilj. Jag håller med den som skrev tidigare att söndag eftermiddag till måndag morgon är ju bara en övernattning, ingen direkt avlastning för dig ju! Och barn gilar ju alla som gillar dom (mer eller mindre) så jag tror att din tjej vänjer sig vid och tycker om nästa familj också!
    Kram

• Anonym

Förstår inte riktigt hur du/ni tänker...
    Du måste ha blivit beviljad EX antal timmar/månad?
    Dessa brukar förlagda enligt schema med socialtjänsten?
    Att byta nån gång kanske kan väl vara okej men att kräva förändringar enligt ens eget tycke och smak fungerar inte för då måste nya beslut tas och nytt schema måste göras och antagligen ett nytt uppdrags avtal med stödfamiljen!
    Att dom får betalt och hur mycket betalt dom nu än får fattar jag inte berör dig.....vad har du med det att göra egentligen? Hursomhelst så kostar det dig mindre att ha barnen borta då barn kostar pengar!
    Dom ska ha betalt, dom ska ha bra betalt av kommunen!
    Tycker du inte det?
    Dom tar hand om ditt/dina barn när du själv inte orkar och behöver som du säger egen tid!
    Ta upp det här med din handläggare istället för med familjen.Kanske kan det vara så att dom kommer att säga ifrån sig uppdraget om de nya tiderna inte passar dom! 

• Anonym
    Snöviolen skrev 2012-03-16 22:53:51 följande:
    Varför i helvete ska de ha betalt för om de inte kan  ta barnet/barnen en helg? Eller ta betalt för saker de ska göra och sen gör de inte dessa saker.
    Varför i helvete ska man ens behöva anlita en stödfamilj för ta hand om ens barn?
  • Anonym
    Snöviolen skrev 2012-03-16 22:53:51 följande:
    Varför i helvete ska de ha betalt för om de inte kan  ta barnet/barnen en helg? Eller ta betalt för saker de ska göra och sen gör de inte dessa saker.
    Varför svär du för?
    Olika uppdrag ser olika ut och hur det är förmulerat/upplagt har inte den "behövande föräldern" med att göra! 
    Det är en sak mellan Soc och stödfamiljen och ingen annan!
    Varför ens lägga energi på det egentligen?
    Och svära som en jag vet inte vad för det......
    Ja du viktigare saker finns det att lägga sin energi på, ex ta hand om sitt barn osv osv
  • Anonym
    Snöviolen skrev 2012-03-16 23:02:41 följande:
    Varför i helvete ska folk anlita städhjälp? Folk kan väl städa själva eller ska det vara så svårt. Samma sak.
    Jaha tycker du att det är samma sak ?
    Att nån dammsuger ens vardagsrum eller städar ens toalett är alltså samma sak som att man lämnar bort sitt eget barn till en annan familj?
    Städhjälp kan jag absolut förstå för det kan va en bra lösning för heltids arbetande personer som vill lägga sin enda lediga tid på just sina barn och inte dammsugning!
  • Anonym
    Anonym (Ensamstående) skrev 2012-03-16 23:10:43 följande:
    Nu är det så att jag har en stödfamilj genom LSS är jag har ett funktionshindrat barn, snälla lästråden innan du börjar diskutera. Då har min dotter rätt att åka i väg, så jag ska samla ny kraft, så jag ska kunna umgås med syskonet till henne, så att hon ska få ut så mycket som möljigt av sin tid.
    Men syskonet har väl också en kontakfamilj som han/hon åker till eller är det en missuppfattning?
    Det ena barnet enligt LSS och det andra genom Soc?
  • Anonym
    Anonym (Ensamstående) skrev 2012-03-16 23:18:48 följande:
    så du är helt i mot stöd och LSS familjer?
    Absolut inte!!!!!
    Men jag är helt emot att man jämför en stödfamilj som tar hand om ens barn med någon som kommer hem och städar ens boende!
    Det är i min värld två helt ojämförbara saker!
    Självklart ska man ha avlastning om det hjälper barn/föräldern/familjen men att jämföra dom med en städerska är banne mig inte relevant och verklighetsförankrat!
  • Anonym
    Anonym (Ensamstående) skrev 2012-03-16 23:24:15 följande:
    okej då är jag med på vad du menar.
    Bra:)
    Självklart ska du ta det med familjen men om det inte går så tar du direkt upp det med handläggaren och överlåter det till henne! Det är hennes jobb att se till att det funkar på bästa möjliga sätt för din dotter/dig/er
    Och är det nu så att det inte passar familjen av någon anledning ( kan vara många olika anledningar till att förändring av tider inte passar dom ) så får du i värsta fall byta familj!
    Det måste ju fungera för alla parter om allt ska bli så bra det går för din dotter!
    Ödsla inte energi på att tjata,tjafsa eller bli osams med varken den ena eller andra!
    Du har rätt till stöd och då ska du ha det enligt de timmar du beviljats!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-16 23:28:31 följande:
    Bra:)
    Självklart ska du ta det med familjen men om det inte går så tar du direkt upp det med handläggaren och överlåter det till henne! Det är hennes jobb att se till att det funkar på bästa möjliga sätt för din dotter/dig/er
    Och är det nu så att det inte passar familjen av någon anledning ( kan vara många olika anledningar till att förändring av tider inte passar dom ) så får du i värsta fall byta familj!
    Det måste ju fungera för alla parter om allt ska bli så bra det går för din dotter!
    Ödsla inte energi på att tjata,tjafsa eller bli osams med varken den ena eller andra!
    Du har rätt till stöd och då ska du ha det enligt de timmar du beviljats!
    Nu vet jag att det inte va du som gjorde det men jämför aldrig en stödfamilj som tar hand om din dotter med en städerska som kommer hem och dammsuger ens skitiga matta....
    Din dotter är det underbaraste du har och inte en skitig matta man kan överlåta att dammsugas av vem som helst!
    Stå på dig och lägg fram det du tycker/tror/anser passar så får dom helt enkelt fixa det handläggarna!
    Och varannan helg låter som en bättre ide både för henne som får mer sammanhängande tid och det skulle även du få:)
  • Anonym
    Snöviolen skrev 2012-03-16 23:02:41 följande:
    Varför i helvete ska folk anlita städhjälp? Folk kan väl städa själva eller ska det vara så svårt. Samma sak.
    Varför i helvete ska folk anlita stödfamilj?Bioföräldrar kan väl själva ta hand om det barn dom valt att sätta till världen eller ska det vara så svårt.Samma sak.
    Visst låter det illa men går helt klart att vända på om man tänker som du...
    Snöviolen skrev 2012-03-16 23:30:45 följande:
    Jag tog bara upp städningen som ett exempel. För vad personer behöver hjälp med är upp till var och en.
    Självklart är det upp till var och en men det ena handlar om ett sktigt vardagsrum och det andra om ens eget kött&blod!
    Det är där dom stora skillnaderna kommer in!
    Går inte ens att jämföra!
  • Anonym
    Snöviolen skrev 2012-03-16 23:35:59 följande:
    Varför jag tog städningen  är att jag svarade på denna mupp som tyckte att man inte skulle anlita familjestöd.
    Och var hittar du det inlägget?
  • Anonym
    saxon skrev 2012-03-16 23:40:27 följande:
    Men starta en egen tråd om varför stödfamiljer inte borde finnas. Sluta sabba denna tråd.
    Och vad får dig att dra dessa dramatiska slutsatser?
    Tycker det är helt suveränt att dom finns till de personer som av någon anledning är berättigade det!
    Tillrättavisa folk och säga åt dom vad du tycker dom ska göra kan du fortsätta göra i hemmet och i din närvaro för där kanske det funkar:)
    Den dagen jag känner att jag behöver starta en egen tråd om något vad det nu än må vara så gör jag nog det men just nu så finns inte det behovet så jag håller mig kvar här ett tag till:) 
  • Anonym
    Snöviolen skrev 2012-03-16 23:43:15 följande:
    Bara "ett svar" på ditt smidiga uttalande som kanske fick dg att vakna till och kolla lite på hur du uttryckte dig!
  • Anonym

Jag hade valt två st helger per månad. Sedan hade jag nog pratat med både stödfamilj och handläggare. Det blir ju helt ohållbart med alla ändrade tider från deras sida och jag förstår din oro över att dottern inte får ut speciellt mycket av sin vistelse där. Lycka till!

Svar på tråden Stödfamiljs problem