Stödfamiljs problem
Vad säger LSS-handläggaren?
Vad säger LSS-handläggaren?
Hej!!
Jag har haft stödfamilj till mina tvillingar i nästan 4 år då dels att jag behövde avlastning och dels att barnen inte har någon pappa så dom behöver pappa-figurer.
Vi började med var 3:e helg men ökade upp det till varannan helg efter något år. Sen ca ett år tillbaka har jag pratat om att ändra till var 3:e helg igen då barnen är mer lätthanterliga för mig nu när dom är större, och jag inte behöver avlastning på samma sätt som när dom var några år. Nu sa stödfamiljen att var 3:e inte passar med deras schema. Ok sa jag, då vill jag ha var 4:e helg, jag vill ha barnen hemma mer. Nä, sa stödfamiljen - då får det vara!
Jaha, ja då avslutar vi väl uppdraget.
Efter detta har dit blivit massa tjafs och stödfamiljen är sura på mig och kallar mig känslokall och säger att jag har tagit barnen ifrån dom! Jag har nu i efterhand även fått reda på att dom fått ersättning för tillfällen när mina barn inte varit där (när dom inte orkat ta dom!) och pengar för utflykter som aldrig blivit av.
Denna stödfamilj har alltid dikterat villkoren och jag har rättat mig efter dom eftersom jag var i samma sits som du, jag var beroende av dom. Men soc har sagt till mig (nu när jag valt att tacka nej till mer stöd) att det är ju våra behov som ska styra, inte stödfamiljens önskemål. Det hade förstås varit bättre om soc hade haft de uppföljningar som dom ska, vilket dom inte gjort i vårat fall.
Jag tycker nog att du ska prata med soc om att du vill ha annan stödfamilj som synkar ihop det med din sons stödfamilj. Jag håller med den som skrev tidigare att söndag eftermiddag till måndag morgon är ju bara en övernattning, ingen direkt avlastning för dig ju! Och barn gilar ju alla som gillar dom (mer eller mindre) så jag tror att din tjej vänjer sig vid och tycker om nästa familj också!
Kram
Förstår inte riktigt hur du/ni tänker...
Du måste ha blivit beviljad EX antal timmar/månad?
Dessa brukar förlagda enligt schema med socialtjänsten?
Att byta nån gång kanske kan väl vara okej men att kräva förändringar enligt ens eget tycke och smak fungerar inte för då måste nya beslut tas och nytt schema måste göras och antagligen ett nytt uppdrags avtal med stödfamiljen!
Att dom får betalt och hur mycket betalt dom nu än får fattar jag inte berör dig.....vad har du med det att göra egentligen? Hursomhelst så kostar det dig mindre att ha barnen borta då barn kostar pengar!
Dom ska ha betalt, dom ska ha bra betalt av kommunen!
Tycker du inte det?
Dom tar hand om ditt/dina barn när du själv inte orkar och behöver som du säger egen tid!
Ta upp det här med din handläggare istället för med familjen.Kanske kan det vara så att dom kommer att säga ifrån sig uppdraget om de nya tiderna inte passar dom!
Jag hade valt två st helger per månad. Sedan hade jag nog pratat med både stödfamilj och handläggare. Det blir ju helt ohållbart med alla ändrade tider från deras sida och jag förstår din oro över att dottern inte får ut speciellt mycket av sin vistelse där. Lycka till!