• Anonym (Ensamstående)

Stödfamiljs problem

Jag vet inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden,

Min dotter är 5år och har en sjukdom som heter Williams syndrom, har har stöd från LSS, tror det heter korttidsboende, där hon är hos en familj 3 söndagar- måndagar och en helg i månaden.

Hon gillar verkligen åka till familjen och trivs jätte bra.
    Men jag börja tycka det blir jobbigt med tiderna. Vi har ju för bestämda tider och dagar när hon ska vara där, och visst i bland så blir det att man måste ställa in eller byta dagar.

Jag har en känsla av att när jag vill byta dagar och vill ha en speciell helg eftersom helgen hon skulle vara där skulle de åka bort, det känns som att det blir jobbigt för familjen och de har så mycket annat de helgerna inte min dotter ska vara där.

Som nu denna gången är påskhelgen planerad att min dotter skulle vara där, men de ska åka iväg, jag kommer med förslaget helgen innan men det verka inte passa för deras dotter får nycklarna till ett hus? :-S

Jag har en son och är ensamstående, min enda lediga tid från barnen är den helgen i månaden när dottern är hos sin LSS familj och sonen är hos sin stödfamilj.

Så jag måste ju få det att passa in med när sonen med är iväg, men det känns som om man får sura miner när jag vill ändra, men de kan alltid ändra och jag försöker puzzla och fixa så allt ska passa.

Det händer ganska ofta att det blir problem med dagarna och det är svårt att få in nya dagar så många gånger har vi hoppat över dagarna min dotter skulle vara hos familjen.

Men eftersom min dotter trivs så bra så vet jag inte alls hur jag ska göra. Det allra bästa hade varit om hon kunde vara iväg varannan helg som sonen, då blir det inte stressig och super tidiga måndagar på dagis för dottern och hon får mera tid med familjen, men detta är omöjligt för familjen. Söndagen 15:00 till måndagen 06:30 känns som det nästan bara är att åka dit äta och sova.

oj detta blev långt. någon som har något tips, ska jag bli hårdare med tiderna som är? ska jag byta familj? allt är bara så förvirrande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 21:38
    Om ni hade varit i min sits och fått bestämma tider,

1. 3 söndagar 15:00 - måndagar 06:30, plus en helg i månaden.

2. två helger i månaden

• Svar på tråden Stödfamiljs problem
  • Anonym

Vad säger LSS-handläggaren?

• Anonym (Ensamstående)

Hon är väldigt tjurig och jag försöker inte prata med henne så mycket.

• belse

Hej, du måste väl ha fått ett beslut om hur många timmar hon ska vara där, de får ju betalt även om hon inte kommer och det låter verkligen som du skriver, sö-må?! det är väl knappast ngn avlasning för dig. Lö-sö vore väl i såfall bättre så att de hinner göra ngt m tjejen..inte bara sova där..
    Nä bit i det sura äpplet o prata m handläggarn, kolla på erat beslut och sen måste du ju kunna önska tid o dag kan man tycka.. det e ju du som ska bli avlastad för att orka!! Lycka till!!! 

• Anonym (Ensamstående)

Jo vi har ett beslut om sön-mån 3 gånger månaden och fred-sönd en gång i månaden.

Får de betalt fast hon inte är där?

Avlastning för mig är det inte att tala om högt, det är för dotterns skull och eventuellt att sonen ska få mera tid med mig.

Jag har varit i kontakt med familjen om att byta dagar men det finns ingen möjlighet för dem.

Jag vill nog prata med familjen först innan jag pratar med Handläggaren på LSS, Men då måste jag ju själv veta lite hur jag vill göra.

• Anonym

Hej!!
    Jag har haft stödfamilj till mina tvillingar i nästan 4 år då dels att jag behövde avlastning och dels att barnen inte har någon pappa så dom behöver pappa-figurer.
    Vi började med var 3:e helg men ökade upp det till varannan helg efter något år. Sen ca ett år tillbaka har jag pratat om att ändra till var 3:e helg igen då barnen är mer lätthanterliga för mig nu när dom är större, och jag inte behöver avlastning på samma sätt som när dom var några år. Nu sa stödfamiljen att var 3:e inte passar med deras schema. Ok sa jag, då vill jag ha var 4:e helg, jag vill ha barnen hemma mer. Nä, sa stödfamiljen - då får det vara!
    Jaha, ja då avslutar vi väl uppdraget. 
    Efter detta har dit blivit massa tjafs och stödfamiljen är sura på mig och kallar mig känslokall och säger att jag har tagit barnen ifrån dom! Jag har nu i efterhand även fått reda på att dom fått ersättning för tillfällen när mina barn inte varit där (när dom inte orkat ta dom!) och pengar för utflykter som aldrig blivit av.
    Denna stödfamilj har alltid dikterat villkoren och jag har rättat mig efter dom eftersom jag var i samma sits som du, jag var beroende av dom. Men soc har sagt till mig (nu när jag valt att tacka nej till mer stöd) att det är ju våra behov som ska styra, inte stödfamiljens önskemål. Det hade förstås varit bättre om soc hade haft de uppföljningar som dom ska, vilket dom inte gjort i vårat fall.

Jag tycker nog att du ska prata med soc om att du vill ha annan stödfamilj som synkar ihop det med din sons stödfamilj. Jag håller med den som skrev tidigare att söndag eftermiddag till måndag morgon är ju bara en övernattning, ingen direkt avlastning för dig ju! Och barn gilar ju alla som gillar dom (mer eller mindre) så jag tror att din tjej vänjer sig vid och tycker om nästa familj också!
    Kram

• Anonym (Ensamstående)
    Anonym skrev 2012-03-14 21:29:40 följande:

Hej!!
    Jag har haft stödfamilj till mina tvillingar i nästan 4 år då dels att jag behövde avlastning och dels att barnen inte har någon pappa så dom behöver pappa-figurer.
    Vi började med var 3:e helg men ökade upp det till varannan helg efter något år. Sen ca ett år tillbaka har jag pratat om att ändra till var 3:e helg igen då barnen är mer lätthanterliga för mig nu när dom är större, och jag inte behöver avlastning på samma sätt som när dom var några år. Nu sa stödfamiljen att var 3:e inte passar med deras schema. Ok sa jag, då vill jag ha var 4:e helg, jag vill ha barnen hemma mer. Nä, sa stödfamiljen - då får det vara!
    Jaha, ja då avslutar vi väl uppdraget. 
    Efter detta har dit blivit massa tjafs och stödfamiljen är sura på mig och kallar mig känslokall och säger att jag har tagit barnen ifrån dom! Jag har nu i efterhand även fått reda på att dom fått ersättning för tillfällen när mina barn inte varit där (när dom inte orkat ta dom!) och pengar för utflykter som aldrig blivit av.
    Denna stödfamilj har alltid dikterat villkoren och jag har rättat mig efter dom eftersom jag var i samma sits som du, jag var beroende av dom. Men soc har sagt till mig (nu när jag valt att tacka nej till mer stöd) att det är ju våra behov som ska styra, inte stödfamiljens önskemål. Det hade förstås varit bättre om soc hade haft de uppföljningar som dom ska, vilket dom inte gjort i vårat fall.

Jag tycker nog att du ska prata med soc om att du vill ha annan stödfamilj som synkar ihop det med din sons stödfamilj. Jag håller med den som skrev tidigare att söndag eftermiddag till måndag morgon är ju bara en övernattning, ingen direkt avlastning för dig ju! Och barn gilar ju alla som gillar dom (mer eller mindre) så jag tror att din tjej vänjer sig vid och tycker om nästa familj också!
    Kram

Nu är det inte genom socialen jag har stödfamilj till min dotter utan genom LSS, och där är det i första hand barnens behov som ska gottgöras, eller vad säger man.

Känns så fel att sätta "krav" på familjen som väljer att ta hand om mitt barn,
    Och jag vill inte gå bakom ryggen på familjen så jag måste nog ta mod till mig och prata med den igen.
  • Anonym (Ensamstående)

Om ni hade varit i min sits och fått bestämma tider,

1. 3 söndagar 15:00 - måndagar 06:30, plus en helg i månaden.

2. två helger i månaden

• Anonym (Ensamstående)

*knuff*

• Anonym

Förstår inte riktigt hur du/ni tänker...
    Du måste ha blivit beviljad EX antal timmar/månad?
    Dessa brukar förlagda enligt schema med socialtjänsten?
    Att byta nån gång kanske kan väl vara okej men att kräva förändringar enligt ens eget tycke och smak fungerar inte för då måste nya beslut tas och nytt schema måste göras och antagligen ett nytt uppdrags avtal med stödfamiljen!
    Att dom får betalt och hur mycket betalt dom nu än får fattar jag inte berör dig.....vad har du med det att göra egentligen? Hursomhelst så kostar det dig mindre att ha barnen borta då barn kostar pengar!
    Dom ska ha betalt, dom ska ha bra betalt av kommunen!
    Tycker du inte det?
    Dom tar hand om ditt/dina barn när du själv inte orkar och behöver som du säger egen tid!
    Ta upp det här med din handläggare istället för med familjen.Kanske kan det vara så att dom kommer att säga ifrån sig uppdraget om de nya tiderna inte passar dom! 

• Snöviolen

Varför i helvete ska de ha betalt för om de inte kan  ta barnet/barnen en helg? Eller ta betalt för saker de ska göra och sen gör de inte dessa saker.

Svar på tråden Stödfamiljs problem