• Anonym (Ensamstående)

Stödfamiljs problem

Jag vet inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden,

Min dotter är 5år och har en sjukdom som heter Williams syndrom, har har stöd från LSS, tror det heter korttidsboende, där hon är hos en familj 3 söndagar- måndagar och en helg i månaden.

Hon gillar verkligen åka till familjen och trivs jätte bra.
    Men jag börja tycka det blir jobbigt med tiderna. Vi har ju för bestämda tider och dagar när hon ska vara där, och visst i bland så blir det att man måste ställa in eller byta dagar.

Jag har en känsla av att när jag vill byta dagar och vill ha en speciell helg eftersom helgen hon skulle vara där skulle de åka bort, det känns som att det blir jobbigt för familjen och de har så mycket annat de helgerna inte min dotter ska vara där.

Som nu denna gången är påskhelgen planerad att min dotter skulle vara där, men de ska åka iväg, jag kommer med förslaget helgen innan men det verka inte passa för deras dotter får nycklarna till ett hus? :-S

Jag har en son och är ensamstående, min enda lediga tid från barnen är den helgen i månaden när dottern är hos sin LSS familj och sonen är hos sin stödfamilj.

Så jag måste ju få det att passa in med när sonen med är iväg, men det känns som om man får sura miner när jag vill ändra, men de kan alltid ändra och jag försöker puzzla och fixa så allt ska passa.

Det händer ganska ofta att det blir problem med dagarna och det är svårt att få in nya dagar så många gånger har vi hoppat över dagarna min dotter skulle vara hos familjen.

Men eftersom min dotter trivs så bra så vet jag inte alls hur jag ska göra. Det allra bästa hade varit om hon kunde vara iväg varannan helg som sonen, då blir det inte stressig och super tidiga måndagar på dagis för dottern och hon får mera tid med familjen, men detta är omöjligt för familjen. Söndagen 15:00 till måndagen 06:30 känns som det nästan bara är att åka dit äta och sova.

oj detta blev långt. någon som har något tips, ska jag bli hårdare med tiderna som är? ska jag byta familj? allt är bara så förvirrande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 21:38
    Om ni hade varit i min sits och fått bestämma tider,

1. 3 söndagar 15:00 - måndagar 06:30, plus en helg i månaden.

2. två helger i månaden

• Svar på tråden Stödfamiljs problem
  • Anonym
    Anonym (Ensamstående) skrev 2012-03-16 23:10:43 följande:
    Nu är det så att jag har en stödfamilj genom LSS är jag har ett funktionshindrat barn, snälla lästråden innan du börjar diskutera. Då har min dotter rätt att åka i väg, så jag ska samla ny kraft, så jag ska kunna umgås med syskonet till henne, så att hon ska få ut så mycket som möljigt av sin tid.
    Men syskonet har väl också en kontakfamilj som han/hon åker till eller är det en missuppfattning?
    Det ena barnet enligt LSS och det andra genom Soc?
  • Anonym (Ensamstående)
    saxon skrev 2012-03-16 23:14:19 följande:
    Nu är jag inte insatt i reglerna, men går det inte att omförhandla tiderna så att de passar bättre? Ta upp frågan iaf. Bara för att ni har stöd så kan det ju inte betyda att ni är livegna. Ta upp frågan och se vad som händer.
    Ja det har jag bestämt mig att jag ska göra, har gjort det en gång innan men då hade de ingen möjlighet att ändra tiderna. Ska prata med familjen först igen och se vad de säger och kan de inte ändra så måste jag byta familj, det ska ju inte bara vara så för min dotter komma dit laga middag sova och upp tidigt till dagis. känns som hon inte får ut något ur det.
  • Anonym (Ensamstående)
    Anonym skrev 2012-03-16 23:15:16 följande:
    Jaha tycker du att det är samma sak ?
    Att nån dammsuger ens vardagsrum eller städar ens toalett är alltså samma sak som att man lämnar bort sitt eget barn till en annan familj?
    Städhjälp kan jag absolut förstå för det kan va en bra lösning för heltids arbetande personer som vill lägga sin enda lediga tid på just sina barn och inte dammsugning!
    så du är helt i mot stöd och LSS familjer?
  • Anonym (Ensamstående)
    Anonym skrev 2012-03-16 23:16:49 följande:
    Men syskonet har väl också en kontakfamilj som han/hon åker till eller är det en missuppfattning?
    Det ena barnet enligt LSS och det andra genom Soc?
    ja det har han, men det va inte honom det handlade om, utan jag ville veta vilka tider ni hade valt för era barn om ni satt i min situation.
  • Snöviolen
    Anonym (Ensamstående) skrev 2012-03-16 23:13:03 följande:
    Ja precis de ska bara ha betalt för de gångerna barnet är där, och jag vet inte om familjen min dotter är hos skriver antalet timmar hon är där eller antalet timmar som är bestämt varje månad fast hon inte är där. Men nu var det inte det de handlade om, utan jag ville ha råd vad ni tycker är bäst och hur ni kanske hade gjort med tiderna?
    Jag hade valt 2 helger i månaden. För som du har nu är inte mycket till avlastning.
  • Anonym
    Anonym (Ensamstående) skrev 2012-03-16 23:18:48 följande:
    så du är helt i mot stöd och LSS familjer?
    Absolut inte!!!!!
    Men jag är helt emot att man jämför en stödfamilj som tar hand om ens barn med någon som kommer hem och städar ens boende!
    Det är i min värld två helt ojämförbara saker!
    Självklart ska man ha avlastning om det hjälper barn/föräldern/familjen men att jämföra dom med en städerska är banne mig inte relevant och verklighetsförankrat!
  • Anonym (Ensamstående)
    Snöviolen skrev 2012-03-16 23:21:55 följande:
    Jag hade valt 2 helger i månaden. För som du har nu är inte mycket till avlastning.
    tack någon som kan tänka sig in.
    Nej jag har typ ingen avlastning, utom en helg i månaden om inte LSS familjen får för sig att ändra datum fast vi har förbestämda tider och dagar.

Men sedan känns det inte som dottern får så mycket ut av att komma på söndagen och åka tidigt på måndagen.
  • Anonym (Ensamstående)
    Anonym skrev 2012-03-16 23:23:00 följande:
    Absolut inte!!!!!
    Men jag är helt emot att man jämför en stödfamilj som tar hand om ens barn med någon som kommer hem och städar ens boende!
    Det är i min värld två helt ojämförbara saker!
    Självklart ska man ha avlastning om det hjälper barn/föräldern/familjen men att jämföra dom med en städerska är banne mig inte relevant och verklighetsförankrat!
    okej då är jag med på vad du menar.
  • Anonym
    Anonym (Ensamstående) skrev 2012-03-16 23:24:15 följande:
    okej då är jag med på vad du menar.
    Bra:)
    Självklart ska du ta det med familjen men om det inte går så tar du direkt upp det med handläggaren och överlåter det till henne! Det är hennes jobb att se till att det funkar på bästa möjliga sätt för din dotter/dig/er
    Och är det nu så att det inte passar familjen av någon anledning ( kan vara många olika anledningar till att förändring av tider inte passar dom ) så får du i värsta fall byta familj!
    Det måste ju fungera för alla parter om allt ska bli så bra det går för din dotter!
    Ödsla inte energi på att tjata,tjafsa eller bli osams med varken den ena eller andra!
    Du har rätt till stöd och då ska du ha det enligt de timmar du beviljats!
  • belse

Jag tycker verkligen att du ska prata med handläggarn och förklara hur du upplever det hela..

..att prata med familjen om att byta dagar verkar du ju ha försökt.. och ngnting säger mig att vill de inte ändra o kompomissa med dig så är det inte den rätta lösningen för din familj att hon är där. Verkar mer va en skön extra inkomst för dem- o jaa det e klart man har rätt till ersättning när man hjälper andra med deras barn men huvudintresset ska väl ändå vara att man vill ge familjen tlll ett bättre liv. Kämpa på o ge inte upp... du har ju LSS lagen att luta dig mot och all rätt  till hjälp med ditt barn!

Svar på tråden Stödfamiljs problem