• Anonym (Ensamstående)

Stödfamiljs problem

Jag vet inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden,

Min dotter är 5år och har en sjukdom som heter Williams syndrom, har har stöd från LSS, tror det heter korttidsboende, där hon är hos en familj 3 söndagar- måndagar och en helg i månaden.

Hon gillar verkligen åka till familjen och trivs jätte bra.
    Men jag börja tycka det blir jobbigt med tiderna. Vi har ju för bestämda tider och dagar när hon ska vara där, och visst i bland så blir det att man måste ställa in eller byta dagar.

Jag har en känsla av att när jag vill byta dagar och vill ha en speciell helg eftersom helgen hon skulle vara där skulle de åka bort, det känns som att det blir jobbigt för familjen och de har så mycket annat de helgerna inte min dotter ska vara där.

Som nu denna gången är påskhelgen planerad att min dotter skulle vara där, men de ska åka iväg, jag kommer med förslaget helgen innan men det verka inte passa för deras dotter får nycklarna till ett hus? :-S

Jag har en son och är ensamstående, min enda lediga tid från barnen är den helgen i månaden när dottern är hos sin LSS familj och sonen är hos sin stödfamilj.

Så jag måste ju få det att passa in med när sonen med är iväg, men det känns som om man får sura miner när jag vill ändra, men de kan alltid ändra och jag försöker puzzla och fixa så allt ska passa.

Det händer ganska ofta att det blir problem med dagarna och det är svårt att få in nya dagar så många gånger har vi hoppat över dagarna min dotter skulle vara hos familjen.

Men eftersom min dotter trivs så bra så vet jag inte alls hur jag ska göra. Det allra bästa hade varit om hon kunde vara iväg varannan helg som sonen, då blir det inte stressig och super tidiga måndagar på dagis för dottern och hon får mera tid med familjen, men detta är omöjligt för familjen. Söndagen 15:00 till måndagen 06:30 känns som det nästan bara är att åka dit äta och sova.

oj detta blev långt. någon som har något tips, ska jag bli hårdare med tiderna som är? ska jag byta familj? allt är bara så förvirrande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 21:38
    Om ni hade varit i min sits och fått bestämma tider,

1. 3 söndagar 15:00 - måndagar 06:30, plus en helg i månaden.

2. två helger i månaden

• Svar på tråden Stödfamiljs problem
  • Snöviolen
    Anonym skrev 2012-03-16 23:23:00 följande:
    Absolut inte!!!!!
    Men jag är helt emot att man jämför en stödfamilj som tar hand om ens barn med någon som kommer hem och städar ens boende!
    Det är i min värld två helt ojämförbara saker!
    Självklart ska man ha avlastning om det hjälper barn/föräldern/familjen men att jämföra dom med en städerska är banne mig inte relevant och verklighetsförankrat!
    Jag tog bara upp städningen som ett exempel. För vad personer behöver hjälp med är upp till var och en.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-16 23:28:31 följande:
    Bra:)
    Självklart ska du ta det med familjen men om det inte går så tar du direkt upp det med handläggaren och överlåter det till henne! Det är hennes jobb att se till att det funkar på bästa möjliga sätt för din dotter/dig/er
    Och är det nu så att det inte passar familjen av någon anledning ( kan vara många olika anledningar till att förändring av tider inte passar dom ) så får du i värsta fall byta familj!
    Det måste ju fungera för alla parter om allt ska bli så bra det går för din dotter!
    Ödsla inte energi på att tjata,tjafsa eller bli osams med varken den ena eller andra!
    Du har rätt till stöd och då ska du ha det enligt de timmar du beviljats!
    Nu vet jag att det inte va du som gjorde det men jämför aldrig en stödfamilj som tar hand om din dotter med en städerska som kommer hem och dammsuger ens skitiga matta....
    Din dotter är det underbaraste du har och inte en skitig matta man kan överlåta att dammsugas av vem som helst!
    Stå på dig och lägg fram det du tycker/tror/anser passar så får dom helt enkelt fixa det handläggarna!
    Och varannan helg låter som en bättre ide både för henne som får mer sammanhängande tid och det skulle även du få:)
  • Snöviolen
    Anonym skrev 2012-03-16 22:58:05 följande:
    Varför i helvete ska man ens behöva anlita en stödfamilj för ta hand om ens barn?

Varför jag tog städningen  är att jag svarade på denna mupp som tyckte att man inte skulle anlita familjestöd.
  • Anonym
    Snöviolen skrev 2012-03-16 23:02:41 följande:
    Varför i helvete ska folk anlita städhjälp? Folk kan väl städa själva eller ska det vara så svårt. Samma sak.
    Varför i helvete ska folk anlita stödfamilj?Bioföräldrar kan väl själva ta hand om det barn dom valt att sätta till världen eller ska det vara så svårt.Samma sak.
    Visst låter det illa men går helt klart att vända på om man tänker som du...
    Snöviolen skrev 2012-03-16 23:30:45 följande:
    Jag tog bara upp städningen som ett exempel. För vad personer behöver hjälp med är upp till var och en.
    Självklart är det upp till var och en men det ena handlar om ett sktigt vardagsrum och det andra om ens eget kött&blod!
    Det är där dom stora skillnaderna kommer in!
    Går inte ens att jämföra!
  • saxon
    Anonym (Ensamstående) skrev 2012-03-16 23:17:49 följande:
    Ja det har jag bestämt mig att jag ska göra, har gjort det en gång innan men då hade de ingen möjlighet att ändra tiderna. Ska prata med familjen först igen och se vad de säger och kan de inte ändra så måste jag byta familj, det ska ju inte bara vara så för min dotter komma dit laga middag sova och upp tidigt till dagis. känns som hon inte får ut något ur det.

Ja, det låter ju som märkliga tider tycker jag. Hur kom ni fram till de tiderna? Bättre med hel helg istället, men vid färre tillfällen för allas skull. Det kan inte var kul för barnet att hatta fram och tillbaka från söndag till måndag, vad får hon ut av det?
  • Anonym
    Snöviolen skrev 2012-03-16 23:35:59 följande:
    Varför jag tog städningen  är att jag svarade på denna mupp som tyckte att man inte skulle anlita familjestöd.
    Och var hittar du det inlägget?
  • saxon
    Anonym skrev 2012-03-16 23:36:50 följande:
    Varför i helvete ska folk anlita stödfamilj?Bioföräldrar kan väl själva ta hand om det barn dom valt att sätta till världen eller ska det vara så svårt.Samma sak.
    Visst låter det illa men går helt klart att vända på om man tänker som du...

Självklart är det upp till var och en men det ena handlar om ett sktigt vardagsrum och det andra om ens eget kött&blod!
    Det är där dom stora skillnaderna kommer in!
    Går inte ens att jämföra!

Men starta en egen tråd om varför stödfamiljer inte borde finnas. Sluta sabba denna tråd.
  • Anonym
    saxon skrev 2012-03-16 23:40:27 följande:
    Men starta en egen tråd om varför stödfamiljer inte borde finnas. Sluta sabba denna tråd.
    Och vad får dig att dra dessa dramatiska slutsatser?
    Tycker det är helt suveränt att dom finns till de personer som av någon anledning är berättigade det!
    Tillrättavisa folk och säga åt dom vad du tycker dom ska göra kan du fortsätta göra i hemmet och i din närvaro för där kanske det funkar:)
    Den dagen jag känner att jag behöver starta en egen tråd om något vad det nu än må vara så gör jag nog det men just nu så finns inte det behovet så jag håller mig kvar här ett tag till:) 
  • Anonym
    Snöviolen skrev 2012-03-16 23:43:15 följande:
    Bara "ett svar" på ditt smidiga uttalande som kanske fick dg att vakna till och kolla lite på hur du uttryckte dig!
  • Anonym

Jag hade valt två st helger per månad. Sedan hade jag nog pratat med både stödfamilj och handläggare. Det blir ju helt ohållbart med alla ändrade tider från deras sida och jag förstår din oro över att dottern inte får ut speciellt mycket av sin vistelse där. Lycka till!

• Anonym (Ensamstående)
    saxon skrev 2012-03-16 23:37:51 följande:
    Ja, det låter ju som märkliga tider tycker jag. Hur kom ni fram till de tiderna? Bättre med hel helg istället, men vid färre tillfällen för allas skull. Det kan inte var kul för barnet att hatta fram och tillbaka från söndag till måndag, vad får hon ut av det?
    Det va jag som föreslog en natt i veckan och en helg i månaden, för att sonen skulle få lite egen tid med mig, men han får inte heller ut något av när hon är iväg på söndagseftermiddag. Nej nu när vi hållt på med det ett tag så känns det som varken någon av barnen får ut något, det blir som du säger bara massor hattande hit o hit.
  • Anonym (Ensamstående)
    Anonym skrev 2012-03-17 00:23:44 följande:
    Jag hade valt två st helger per månad. Sedan hade jag nog pratat med både stödfamilj och handläggare. Det blir ju helt ohållbart med alla ändrade tider från deras sida och jag förstår din oro över att dottern inte får ut speciellt mycket av sin vistelse där. Lycka till!
    Tack så mycket för ditt svar,  du har helt rätt jag känner med att dottern inte får ut så mycket av söndagarna.
Svar på tråden Stödfamiljs problem