• Kjell2

Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?

Är du osäker på honm gör tvärt om. Ta emot alla pengarna, via domen,  och skicka tillbaka hälften.

• Kjell2
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-03-15 15:12:03 följande:
    Tack för era svar, tydligen så har barnets pappa fått tummarna loss och skickat in sina handlingar nu och även begärt en privat uppgörelse, vilket jag inte kommer gå med på. 

Och så frågar han mig varför det tar 8 månader för NAV att ta sitt beslut, hade han vetat hade han kunnat sparat undan pengar eller hur. . .jag blir så trött. . .och detta tar verkligen energi och musten ur en.

Förstår att det är skitjobbigt. Kan vara lätt att då gå med på något, för att kunna gå vidare, som man igentligen inte vill och bara genererar mera energiförlust i framtiden. T ex en privat uppgörelse där du kommer att få jaga pengar med jämna mellanrum.

Bättre i så fall att gå på NAV-beslutet och betala tillbaka honom en summa du tycker är skälig varje månad. Då vet du att du kommer få pengarna enligt beslut och du slipper kräva honom på pengar om han skulle strula.

.
  • Kjell2
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-10-18 09:50:30 följande:
    Jag blir knäpp av denna process. . . .nu så vill pappan göra en gemensam uppgörelse privat med mig.
    20.000:- och sen 1500:- i underhåll varje månad. . .

Han hävdar att jag även har barnbidraget så jag ska vara nöjd med 1500.- då jag annars får 1273 från fk. .

För så som jag har förstått det hela att ju mer han överklagar så blir detta en lång process . ..

Förvirrad som vanligt. . . . vad ska man göra. . .

Medan jag kan tycka att 2000:- i månaden från hans sida borde vara mer ok. . .och då har man ju trots allt möts på mitten. . . . . 

Acceptera inte en enbart privat uppgörelse med en strulputte. Säg till honom att han ska acceptera NAVs beslut och sen betalar du tillbaka pengar till honom till en nivå ni tycker är ok.

Då har du kontrollen och är garanterad pengar via NAV. Om ni har en privat uppgörelse tvingas du processa igen om han slutar betala.
Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?