• izzi

Ångest över att bli väckt/inte få sova

Hur löser man situationen med tonåringar som är uppe sent och småbarn som är uppe tidigt?

Nu sover minstingen hyggligt vaknar runt 6.30 och jag brukar lägga mig runt halvtio för att orka upp. Problemet är att jag vaknar så lätt! Kanske tre/fyra ggr innan resten av familjen lagt sig. Nu ska vi ha en liten till om ett par månader och det som oroar mig mest är sömnbristen. Jag vet att när bonusarna inte är hos oss är det inga problem för mig att lägga mig och sova gott, men de veckor de är hos oss, blir jag alltid väckt. Det kan vara smäll i ytterdörren, skrammel från köket, spolande kranar från toaletten, musik (fast låg volym), hosta (den äldsta har någon slags hosta som aldrig försvinner) mm.

Vi bor väldigt lyhört och jag använder ibland öronproppar, men när liten kommer vill jag inte göra det. 

Förra gången vi fick bebis, var de stora mindre och gick och lade sig när de skulle, så är det ju inte riktigt längre. Vi har också flyttat sedan dess, och har sovrummen och toaletten närmare nu.

Samtidigt förstår jag ju att de vill vara uppe, bekymret är ju att de kommer ha sommarlov då bebis är nyfödd och då vilja vara uppe halva nätterna. 

Förra gången gjorde vi också som så att mannen tog bebis och jag lade mig tidigt på kvällen (runt åtta) för att sedan orka med natten. (Vi hade otur med kolik.) Nu kommer jag ju inte få sova så tidigt för då är det ju många timmar tills de stora ska gå och lägga sig. Frågan är hur man ska lösa detta för jag måste ju verkligen få sova den tiden bebisen sover.

Snälla kom med bra råd, jag mår verkligen dåligt över detta!

• Svar på tråden Ångest över att bli väckt/inte få sova
  • asta66

Som alltid: Prata! först med din sambo och sen får han ta det med sina tonåringar. Grattis till babyn!

• izzi
    asta66 skrev 2012-03-15 16:12:15 följande:
    Som alltid: Prata! först med din sambo och sen får han ta det med sina tonåringar. Grattis till babyn!

Tack

Ska försöka prata med honom, men jag har så svårt att ta upp detta
    Känns som jag kritiserar de stora - men samtidigt måste jag ju få sova...  Hade det varit mina barn hade jag ju pratat med de själv, jag hade inte heller kännt att det varit jobbigt att ta upp.  
  • asta66
    izzi skrev 2012-03-15 16:16:32 följande:
    Tack

Ska försöka prata med honom, men jag har så svårt att ta upp detta
    Känns som jag kritiserar de stora - men samtidigt måste jag ju få sova...  Hade det varit mina barn hade jag ju pratat med de själv, jag hade inte heller kännt att det varit jobbigt att ta upp.  
    Tonåringar är som de är och måste få många påminnelser. Se till att det blir påpekande att de slamrade för mycket istället för skäll.
  • viseversa

Jag förstår ts det måste vara väldigt jobbigt att inte kunna sova. MEN jag förstår också dom andra i familjen. Man måste ju kunna gå på toa efter halv tio på kvällen. Man måste kunna vara i köket och ta en kvällsfika. man måste kunna leva i sitt hem utan att behöva tassa på tå.

Ts kan du inte testa något avslappnande? Kommer ihåg att jag åt receptfria tabletter som hette soval när jag var tonåring och hade enorma problem med sömnen. om det är något man kan äta som gravid kanske det är värt ett försök?

• izzi
    asta66 skrev 2012-03-15 16:18:45 följande:
    Tonåringar är som de är och måste få många påminnelser. Se till att det blir påpekande att de slamrade för mycket istället för skäll.

Jo, vi är inte den skällande typen precis, men ibland undrar jag hur de tänker. När de vet att jag har gått och lagt mig, kan man ju stänga av musiken, använda hörlurar, eller stänga dörren till sitt rum. Men det kanske bara är jag som tänker att de ska förstå detta.
  • asta66
    izzi skrev 2012-03-15 16:25:30 följande:
    Jo, vi är inte den skällande typen precis, men ibland undrar jag hur de tänker. När de vet att jag har gått och lagt mig, kan man ju stänga av musiken, använda hörlurar, eller stänga dörren till sitt rum. Men det kanske bara är jag som tänker att de ska förstå detta.
    De tänker inte. Deras hjärnor är under ombyggnad och fungerar inte som våra i alla lägen. Sen är de hormonpåverkade.
  • izzi
    viseversa skrev 2012-03-15 16:24:47 följande:
    Jag förstår ts det måste vara väldigt jobbigt att inte kunna sova. MEN jag förstår också dom andra i familjen. Man måste ju kunna gå på toa efter halv tio på kvällen. Man måste kunna vara i köket och ta en kvällsfika. man måste kunna leva i sitt hem utan att behöva tassa på tå.

Ts kan du inte testa något avslappnande? Kommer ihåg att jag åt receptfria tabletter som hette soval när jag var tonåring och hade enorma problem med sömnen. om det är något man kan äta som gravid kanske det är värt ett försök?

Det kanske man kan testa, men jag vågar inte använda det sen när jag fått bebis och ska amma. Har provat med andra typer av naturläkemedel och visst jag somnar gott, men jag vaknar ändå!
  • cosinus
    Förra gången gjorde vi också som så att mannen tog bebis och jag lade mig tidigt på kvällen (runt åtta) för att sedan orka med natten. (Vi hade otur med kolik.) Nu kommer jag ju inte få sova så tidigt för då är det ju många timmar tills de stora ska gå och lägga sig. Frågan är hur man ska lösa detta för jag måste ju verkligen få sova den tiden bebisen sover.

Snälla kom med bra råd, jag mår verkligen dåligt över detta!
    Öronproppar kan du ju ha så länge mannen har ansvar för bebisen på kvällen. Så då funkar det ju att göra som förra gången förutom just när bebisen behöver äta men då får väl mannen väcka dig.
  • izzi
    cosinus skrev 2012-03-15 16:35:34 följande:
    Öronproppar kan du ju ha så länge mannen har ansvar för bebisen på kvällen. Så då funkar det ju att göra som förra gången förutom just när bebisen behöver äta men då får väl mannen väcka dig.
    Ja det har du rätt i. Får köra med de i början på kvällen och ta bort de sen när han kommer med bebis. Vem vet man kanske får ett barn som sover den här gången
Svar på tråden Ångest över att bli väckt/inte få sova