• Anonym (Ångest...)

Hur löser vi detta på bästa sätt??

Min son har precis fyllt 4 år. Han bor hos mig på heltid. Han träffar sin pappa (som bor med  sin tjej o hennes två barn som flyttade in där min son o hans pappa bodde själva innan!) varannan helg. När han är hos sin pappa så funkar det inte alls...han skiter i va de vuxna säger, är elak, säger elaka saker o väldigt aktiv o full fart (vilket är sån han är som person typ men hos mig kan han sitta o pyssla med småsaker emellanåt å det gör han knappt där). Hos mig är han inte sån. Vi håller på o försöka reda ut vad vi ska göra för att lösa detta. Jag orkar inte mycket mer för jag får ta allt!!! Känns som om dom vill att jag ska lösa problemet ute hos hans pappa med sambo bara för att det funkar hos mig. Men jag orkar inte o kan inte!

Jag har en särbo som jag träffar på helgerna. Han har två barn. Han bor större och mer barnvänligt så därför är det naturligt att jag o min son åker dit de helgerna vi har våra barn. Jag bor väldigt litet.

Nu har det slagit mig att min son då har typ 3 boenden.... ett hos mig där det bara är jag o han på veckorna. På helgerna är det antingen hos min särbo o hans barn eller hos sin pappa o två "syskon" där.

Kan detta va en anledning till att han är som han är hos sin pappa....att han inte har två stabila boenden??

Jag har föreslagit att jag och min son flyttar till min särbo men då byter jag kommun o dagis (dagis bytte min son för några månader sedan också!) och innebär att det alltid kommer att få vara varannan helg under hela skoltiden. Går ju inte byta hit o dit. Är en timmes bilväg ungefär till dit min särbo bor.

Men kan detta va en stor del i hur min son mår o beter sig?? Kan det va bra att fixa två stabila boenden för honom så det blr mer "vanesak" med syskon liksom.

Råd o tips tack!!

• Svar på tråden Hur löser vi detta på bästa sätt??
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tror att du har helt rätt i att din son behöver tid att vänja sig. Han har fått 4 nya "syskon" på relativt kort tid och bor dessutom på tre olika ställen.
    Självklart är det bättre om du kan minimera antalet hem för honom. Men byten av dagis är ju också en orosfaktor. Och hur blir det med dina arbetsresor om du flyttar 1 timmes resväg bort?
    Det är verkligen en knepig situation du har att hantera, men försök att ta ansvar för det du kan påverka. När din son är hos sin pappa är han av naturliga skäl mer otrygg eftersom han bara är där var fjortonde dag och då måste tävla om utrymmet med två barn till. Detta är något som ditt ex måste hantera genom att ge sonen så mycket uppmärksamhet som det är möjligt när han är där.
    Förmodligen är det likadant när du och sonen är hos din särbo. Då måste du ge honom lite extra plats. Och det låter det ju också som om han får.
    Så slutsatsen är att det viktigaste är att sonen får mycket tid av den förälder han för tillfället är hos. Får han det så spelar inte platsen så stor roll.
    Ge honom tid i dubbel bemärkelse.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Anonym (Ångest...)

Jag pluggar så jobb påverkas inte. Ungefär lika långt till studieorten från båda ställena.

Min son är som han brukar när vi är hos min särbo. Inga sånna ändringar som det är hos sin pappa.

Mer "uppstissat" såklart men det är från alla 3 då de inte heller träffas så ofta så de tycker ju det är kul å ses o leka.

Vi har fått råd att han ska få mer tid o uppmärksamhet från sin pappa men de tycker att det inte kommer funka beroende på de andra två barnen som bor hos han. Så de vägrar testa detta tyvärr. Vet inte vad jag ska göra för att de ska fatta. Känner mig så maktlös för jag får ju inte heller flytta utan pappans tillstånd!

• barnpsykologen margit

Hej igen!
    Tyvärr är det ju så att du inte på något sätt kan påverka  hur barnens pappa förhåller sig till dem och därmed är det ju heller inte ditt fel hur det funkar där. Om han vill ha hjälp måste han be dig, men han verkar inte så benägen att ta emot några tips.
    Koncentrera dig på hur du kan fortsätta att göra så bra som möjligt med din son och försök prata med hans pappa om hur du tycker att den bästa lösningen ser ut. Säg också att det kan förbättra situationen hos honom att sonen inte har 3 boenden utan 2.
    Ge inte upp!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur löser vi detta på bästa sätt??