• Bonanza

Hur mycket kan ett par jeans töja sig egentligen??

Åh vad irriterande! I mellandagarna köpte jag mina första jeans sedan förlossningen för sju månader sen. Jätteglad över att stl 42 satt bra och att inte all hud på magen var i vägen. Men visst, de satt tight och huden vällde väl över lite, men jag tänkte att de töjer sig väl _lite_.

Nu idag kom jag hem och har haft på mig jeansen. Det är kanske fjärde gången jag använder dem, och de är aldrig tvättade. Jag kunde dra av mig dem utan att knäppa upp dem! Från att ha suttit jättetight till att jag får gå och dra upp dem hela tiden.

Visst, jag har gått ner lite i vikt sen jag köpte dem, men inte såå mycket tror jag! Gick med i viktklubb.se på nyårsdagen, men de har ju töjt sig massor! *surar*

Dumma lindexbyxor för 400 kr. Önskar att jag hade råd med riktiga jeans. Får köpa skärp istället.

• Svar på tråden Hur mycket kan ett par jeans töja sig egentligen??
  • MimmiLina

Jaså, Lee-jeans blir slappa?

Jag som tänkt kolla in såna, då behöver jag inte det då...

Vilka jeans vet ni mer som blir slappa? Vi kan ju varna varandra här.

Jag har bara Crocker & Levis, och de håller formen skitbra, rekommenderas.

• ming

Det är väl klart att hon måste ha kvittot. Annars vet ju inte butiken om hon köpte dem för två år sen, eller om det var för två veckor sen. (Eller i värsta fall har snattat dem och försöker lämna tillbaka för att få ut pengarna.)
    Det tror säkert inte expediten, men de har ju vissa rutiner och riktlinjer de måste följa, och jag har svårt att tänka mig att man inte ska behöva kvittot.

• Ta da

Nu är det ju inte fråga om ett byte - det är ju fel på jeansen om de töjt sig så mycket på en tvätt. Man har faktiskt rätt att reklamera felaktiga varor!

• ming

Men jag undrar verkligen om man kan reklamera en vara utan något underlag, dvs ett kvitto. Annars kan expediteten ju inte alls veta hur länge man har haft byxorna, man kanske har haft dem i tre år och har man inget kvitto att styrka köpet med så är det nog svårt att reklamera.
    Ungefär som att man måste ha kvar garantibeviset på en diskmaskin under garanti-tiden.

• Bonanza

ming - jo man måste nog ha kvitto. Men samtidigt, de ser ju på byxorna att de inte är särskilt gamla, och de ska inte töja sig även om de är ett år gamla liksom. Jag får väl prova!

• Cuthalion

Får man igen knappen på ett par jeans i affären skall man köpa dem, och det handlar inte om att kunna knäppa dem utan just få igen knappen genom en smärre kamp . . . .

Byxorna töjer sig sedan och formar sig efter en tid efter kroppen för att efter ett tag sitta _bra_.

Kort sagt: Sitter byxorna bra i affären, ta en eller två storlekar mindre.

• Cuthalion

Och nu läste jag resten av tråden och insåg att det var precis det Du hade gjort.

Kan ju berätta om i somras då jag ena veckan hade svårt att få på mig nytvättade 28:or medan jag veckan efter fick köpa 27 som ytterligare en vecka senare satt hyfsat löst

Viktminskning märks mer i kläderna än på vågen . . .

• tutim

..men hur mycket ska man räkna med att jeans med stretch i ger med sej när man börjar använda dom? Mina satt nästan väl tajt när jag köpte dom (på vero moda) och nu hänger där ett gällivarehäng i baken. Nån som vet? Förlåt att jag norpar lite på din tråd, bonanza men jag var bara tvungen att fråga

• Koalan

Dyrare jeans brukar töja sig mindre än de billigare, och tänk dessutom på att köpa jeans med lite stretch i - dessa töjer sig MYCKET mindre än de med 100% bomull. Tänk dessutom på att köpa dem riktigt tajta i början (bara du kan knäppa dem) för de blir ALLTID lite större, tom stretchjeans. Fast värst är 100% bomulljeans.

• Koalan

Tutim: det är för att jeansen är billigare och säkert av lite sämre kvalitet. Satsa på de vanliga jeansmärkena tycker jag, du behöver ju inte köpa de allra dyraste men Levi's, Diesel, Acne-prisklassen åtminstone.

• Koalan

Bonanza: hur ser man på jeans att de inte är speciellt gamla etc? :) Ett flertal av mina jeans är 3-4 år gamla och de ser helt splitternya ut fortfarande...

Kvalitet över kvantitet på jeans tycker jag... det är ändå ett plagg man har i flera år (förmodligen).

• Grannen

men mina lee jeans för 800 löjer ju sig svinmycket- räknas inte de i klassen dyrare?

• Grannen

mimmi lina... fast bara de med stretch i, de andra är bra!

• Koalan

Nej, Lee töjer sig JÄTTEMYCKET! Har egen erfarenhet!

Jag kan rekommendera DIesel (MED stretch!) och definitivt ACNE om man inte vill ha jeans som töjer sig mycket (utan bara så den precis passar ens kropp!). ACNE-jeans är verkligen superba i kvaliteten, och båda ligger på mellanklass (prisklass).

Vilken modell av Lee har du mumlin? Vissa modeller töjer sig mer än andra! Man kan tex känna på tyget, om det är lite tunnare (pga mkt stretch) så töjer det sig allt som oftast mer!

• Grannen

De senast inhandlade ärmodellen marion. Tycker ni att jag kan gå tillbaks med dom?

• sockerflicka

Lite OT kanske, men jag måste få dela med mig av mitt bästa jeanstips på tal om att töja sig!

När man köper nya jeans ska man, som sagt, ta ett par som känns för tajta just på grund av att de töjer sig. Sen ska man ge tusan i att tvätta dem. Man ska gå i dem så länge att de blir riktigt äckliga innan man tvättar dem första gången.
    När de väl är gjort har de format sig efter kroppen och sitter PERFEKT för all framtid.
    Jag lovar!

• Bonanza

sockerflicka - då får vi se nu då. Jag köpte ju ett par sådana jeans, och tvättade dem för första gången igår.

• sockerflicka

Ah, vi får se om mitt tvättips håller! Du får återkomma:)

Svar på tråden Hur mycket kan ett par jeans töja sig egentligen??