Anonym (väninnan) skrev 2012-03-17 08:50:07 följande:
Vilken konstig uppfattning en del av er verkar ha om vänskap. Att vara vänner innebär inte att man för alltid försvurit sej till varann, att man alltid måste berätta allt för varann och aldrig nånsin göra misstag.
Att vara vänner innebär att man accepterar varann och tycker om varann för de man är. Med alla fel och brister. Mina vänner är inga perfekta människor (tack och lov) som aldrig gör något fel. De är som jag och alla andra, men anledningen till att de är mina vänner är ju just att vi gillar varann trots att vi känner till allas fel och brister. Jag har vänner jag aldrig skulle berätta nåt i förtroende för, de kan bara inte hålla tyst, men å andra sidan är de världsbäst på att hjälpa till och ställa upp. Andra är jättebra lyssnare, men de är såna som alltid ringer sej sjuka i sista sekund när det är fest, middag eller nåt annat (sjukt blyga).
Och jo, en del är lite för ovarsamma med sanningen. Ibland.
Och visst kan jag bli irriterad ibland, liksom dom säkert kan irritera sej på mej. Men grejen är att när det gäller, på riktigt, så finns vi för varann.
För det är ju så här att en människa, vän, kan inte fylla alla ens behov. Det är ett orimligt krav på en annan människa. Vi har valt varann för att vi är bra för varann, vi har kul ihop och vi är duktiga på att hålla handen när det åskar.
Men jag skulle ALDRIG gå bakom ryggen på en vän för att bevisa något. Jag skulle låta det bero, vännens lögn om en pojkvän förändrar inget i min värld. Min vardag blir varken bättre eller sämre av det. Om hon behöver den lögnen(?), så får hon ha den tills hon inte behöver den längre. Tids nog får jag veta anledningen. Tolerans är en bra egenskap som vän.
Att vara en vän innebär också att man ska vara bra på att förlåta, att gå vidare och att välja vilka strider som är viktiga och vilka som bara för för stridandets skull.
En dag kan man behöva förlåtelse själv.
Absolut, men jag kan inte förlåta när det händer för andra gången.