• Anonym

Pappan hotar att ta barnet

Hej, jag och mitt ex har ett barn på 18 månader, som har bott med mig hela sitt liv. Pappan bodde också med oss första året men han valde att jobba på annan ort trots att jag bad honom att inte göra det. Han hade lätt fått ett jobb i närheten men han valde det för att det var bättre pengar. När han var hemma på helgerna träffade han sina kompisar och spelade dator, han var inte alls med i barnets vardagliga omhändertagande. Han "tror inte på anknytning" eller på någon forskning heller what so ever. Han tror inte på evolutionen heller.

Nu har han blivit arg på mig (anledningen varför det tog slut, hans oförklarliga aggressioner samt kontrollbehov över mig). Och säger att eftersom jag fått ha barnet de första 1,5 året så ska han ha barnet mer än mig nu. Jag försökte ge förslag på att vi kunde ha ett 2-2-3 schema men han går inte med på att jag får ha mer än två dagar i veckan. Går jag inte med på det så tar han barnet och drar i 1,5 år.

Nu har han sagt att barnet ska sova hos honom hela nästa vecka. Det har sovit där en natt tidigare. Och jag har ingenting att säga till om enligt honom. Om jag försöker göra något för att hindra honom ska han göra mitt liv till ett helvete.

Jag har ringt till familjerätten angående samarbetssamtal, han kommer aldrig gå med på det så jag är rädd för att ens ta upp det med honom.

VAD ska jag göra??

• Svar på tråden Pappan hotar att ta barnet
  • vampyria2

För det första så rekomenderar de inte vv boende för så små barn, tror att det är runt tre år som familjerätten rekomenderar att man börjar med det. Han kan inte komma och ta barnet i från dig och säga "du har haft den i ett och ett halvt år, nu är det min tur" det är ett barn ingen sak. Du behöver dessutom inte ta upp att ni ska till familerätten med honom de kan ta kontakt med honom och berätta det, sen om han vägrar att gå dit så är det bara till fördel för dig då förlorar han automatiskt för han är samarbetsovillig.

• Anonym
    vampyria2 skrev 2012-03-16 15:33:12 följande:
    För det första så rekomenderar de inte vv boende för så små barn, tror att det är runt tre år som familjerätten rekomenderar att man börjar med det. Han kan inte komma och ta barnet i från dig och säga "du har haft den i ett och ett halvt år, nu är det min tur" det är ett barn ingen sak. Du behöver dessutom inte ta upp att ni ska till familerätten med honom de kan ta kontakt med honom och berätta det, sen om han vägrar att gå dit så är det bara till fördel för dig då förlorar han automatiskt för han är samarbetsovillig.
    Nej jag vet att de inte rekommenderar det, jag tog bara upp det med honom eftersom att jag ville få honom att gå med på nånting, så jag inte behöver leva i rädsla för att han när som helst tar barnet. Och på familjerätten sa de att han skulle ringa dom men det är väl kanske olika i olika kommuner.

Men om han kommer och ska ta barnet, kan jag vägra låta honom göra det då om han tänker ha det i en vecka? Jag menar han väger dubbelt så mycket som mig och har hotat mig flera ggr. Tvekar inte på vad han är kapabel till om han inbillar sig att jag försöker "hindra honom från att träffa sitt barn",
  • Anonym

Ingen som varit i en liknande situation?

• vampyria2
    Anonym skrev 2012-03-16 15:38:35 följande:
    Nej jag vet att de inte rekommenderar det, jag tog bara upp det med honom eftersom att jag ville få honom att gå med på nånting, så jag inte behöver leva i rädsla för att han när som helst tar barnet. Och på familjerätten sa de att han skulle ringa dom men det är väl kanske olika i olika kommuner. Men om han kommer och ska ta barnet, kan jag vägra låta honom göra det då om han tänker ha det i en vecka? Jag menar han väger dubbelt så mycket som mig och har hotat mig flera ggr. Tvekar inte på vad han är kapabel till om han inbillar sig att jag försöker "hindra honom från att träffa sitt barn",

Jag skulle inte öppna dörren eller försöka sova någon annanstanns. Prata med familjerätten igen och förklara att han tänker ta barnet i en hel vecka men du vill inte det och vågar inte släppa barnet till honom förens allt är uppklarat, säg att du vill att han ska ha övervakade besök pga att han har hotat dig tidigare. Om du förklarar läget och säger till dem att du vågar inte ta upp familjerätten med honom så är det deras skyldighet att kontakta honom åt dig, oavsätt vart i landet du bor. Hm vet du jag får en kännsla av att du skulle behöva tuffantill dig och då menar jag mot familjerätten, dummt mot exet om du känner dig hotad av honom. Familjerätten är där för att barnet ska få det så bra som möjligt, tänk hela tiden på att allt du gör och allt du begär av dem är för barnets skull inte din, då kanske det blir lite lättare att vara lite tuffare mot dem :)
  • Anonym

Tack för svaren! :)

Jag ska prata med dom, eller kanske ber honom ringa själv. Han kommer ändå bli så arg om han inte får ha henne nästa vecka så det spelar nog ingen roll. Fick nummer till socialjouren som jag skulle ringa om han kommer hit och bråkar.

Men samtidigt känns det fel att inte låta honom träffa sin dotter, oavsett anledning. Men hennes bästa måste ju komma först.

• vampyria2
    Anonym skrev 2012-03-16 16:27:40 följande:
    Tack för svaren! :) Jag ska prata med dom, eller kanske ber honom ringa själv. Han kommer ändå bli så arg om han inte får ha henne nästa vecka så det spelar nog ingen roll. Fick nummer till socialjouren som jag skulle ringa om han kommer hit och bråkar. Men samtidigt känns det fel att inte låta honom träffa sin dotter, oavsett anledning. Men hennes bästa måste ju komma först.

Har du någon som kan vara hemma med dig när han kommer? Du skulle kunna messa/ ringa honom och säga att han är välkommen att träffa henne men att han inte får ta med sig henne förens allt är uppklarat, då visar du att du är samanbetsvillig och inte vill stå emellan han och dottern.
  • Anonym

Hmm alltså problemet är ju att han inte skulle låta mig bestämma det, han skulle ta henne ändå för att han anser att han har rätt till det. Oavsett om någon var med. :(

Men jag ska ringa och höra om vi kan få övervakat umgänge tills det här är uppklarat, då kanske inte ens jag behöver vara med? Har ingen aning om hur det funkar men det skulle vara så skönt!

• vampyria2

När är det som han vill hämta barnet? I värsta fall ring socialjoren och prata med dem om hur ni ska göra, om ni har bestämmt att han ska hämta henne kan han använda det emot dig om du nekar honom hämta henne, har du pratat med dem på jouren och har dem bakom dig så kan han inte använda det mot dig. De kan även vara hos dig om de har tid om du är orlig över att han ska bråka med dig. Tusan vet hur jobbigt det kan vara och hoppas allt löser sig till det bästa för er.

• Anonym

Han har ju bestämt att han ska ha henne hela nästa vecka så jag antar att han tänkte hämta henne nån gång. Jag har sagt att hon inte kan vara där en hel vecka så man kan nog inte säga att vi bestämt det. Får nog lov att ringa dom, har sån ångest just nu över hela situationen.

Vill ju verkligen att hon ska kunna vara hos honom Rynkar på näsan

• Anonym
    vampyria2 skrev 2012-03-16 16:36:21 följande:
    Har du någon som kan vara hemma med dig när han kommer? Du skulle kunna messa/ ringa honom och säga att han är välkommen att träffa henne men att han inte får ta med sig henne förens allt är uppklarat, då visar du att du är samanbetsvillig och inte vill stå emellan han och dottern.
    Har de gemensam vårdnad får ts inte hindra honom att ta barnet med sig och ha umgänge där han vill.
Svar på tråden Pappan hotar att ta barnet