• Anonym

Pappan hotar att ta barnet

Hej, jag och mitt ex har ett barn på 18 månader, som har bott med mig hela sitt liv. Pappan bodde också med oss första året men han valde att jobba på annan ort trots att jag bad honom att inte göra det. Han hade lätt fått ett jobb i närheten men han valde det för att det var bättre pengar. När han var hemma på helgerna träffade han sina kompisar och spelade dator, han var inte alls med i barnets vardagliga omhändertagande. Han "tror inte på anknytning" eller på någon forskning heller what so ever. Han tror inte på evolutionen heller.

Nu har han blivit arg på mig (anledningen varför det tog slut, hans oförklarliga aggressioner samt kontrollbehov över mig). Och säger att eftersom jag fått ha barnet de första 1,5 året så ska han ha barnet mer än mig nu. Jag försökte ge förslag på att vi kunde ha ett 2-2-3 schema men han går inte med på att jag får ha mer än två dagar i veckan. Går jag inte med på det så tar han barnet och drar i 1,5 år.

Nu har han sagt att barnet ska sova hos honom hela nästa vecka. Det har sovit där en natt tidigare. Och jag har ingenting att säga till om enligt honom. Om jag försöker göra något för att hindra honom ska han göra mitt liv till ett helvete.

Jag har ringt till familjerätten angående samarbetssamtal, han kommer aldrig gå med på det så jag är rädd för att ens ta upp det med honom.

VAD ska jag göra??

• Svar på tråden Pappan hotar att ta barnet
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 10:55:54 följande:
    Familjerätten för inga journaler. Har socialtjänsten verkligen ålagt ts att hon inte får/ska lämna ut barnet? Ingen riskerar sitt jobb för att de inte står bakom ts om det blir en tvist. Soc säger ytterst sällan rakt ut att en förälder inte får lämna ut barnet för umgänge. Det är troligt att ts har diskuterat och frågat och då kan de ha sagt att ts kan... Det betyder inte att soc har beslutat att ts ska vägra umgänge. Alla ev. belut rörande umgänget har ts fattat själv.

Men vad tycker du att jag ska göra? Nej de sa inte att jag inte skulle låta honom ha henne, de sa att han inte ska ha henne mer än korta stunder åt gången. Frågan är ju vad jag kan göra om han vägrar lämna tillbaka henne vilket han är fullt kapabel till. Han anser att jag inte har någon talan alls.
  • vampyria2
    Anonym skrev 2012-03-17 11:36:03 följande:
    Men vad tycker du att jag ska göra? Nej de sa inte att jag inte skulle låta honom ha henne, de sa att han inte ska ha henne mer än korta stunder åt gången. Frågan är ju vad jag kan göra om han vägrar lämna tillbaka henne vilket han är fullt kapabel till. Han anser att jag inte har någon talan alls.

Haha jo de för journaler har själv fått såna utskrivna så här är jag helt säker, dessutom är de skylldiga till att göra det. Hur tror du annars de ska kunna ha koll påmalla människor som går där och vilka som har vilka problem, tror du att de har super minne eller att alla ska sitta och dra sin situation varje gång de är där....kan du inte bara slita skriva om saker du inte har någon koll på :/
  • Mamma SL

Har inte hunnit läsa tråden men det första jag tänkte på var: Spela in! Du har säkert inspelningsfunktion på telefonen, spela in alla samtal på den så du har bevis på hans hot. Dessa kan du använda i kommande vårdnadstvist. Han har ingen rätt att ta barnet i från dig, att vara frånvarande första 18 månaderna var han val!

• Anonym
    vampyria2 skrev 2012-03-17 11:42:42 följande:
    Haha jo de för journaler har själv fått såna utskrivna så här är jag helt säker, dessutom är de skylldiga till att göra det. Hur tror du annars de ska kunna ha koll påmalla människor som går där och vilka som har vilka problem, tror du att de har super minne eller att alla ska sitta och dra sin situation varje gång de är där....kan du inte bara slita skriva om saker du inte har någon koll på :/
    Samarbetssamtal får inte journalföras!
  • vampyria2
    Anonym skrev 2012-03-17 13:35:42 följande:
    Samarbetssamtal får inte journalföras!

Men nu är det inte det vi pratat om utan samtal hon för med familjerätten, de får journals föras på så sätt att det man kommer fram till ska skrivas ner tex på vilket sätt umgänge ska ske
  • Anonym
    vampyria2 skrev 2012-03-17 13:59:17 följande:
    Men nu är det inte det vi pratat om utan samtal hon för med familjerätten, de får journals föras på så sätt att det man kommer fram till ska skrivas ner tex på vilket sätt umgänge ska ske
    Inte? Varför skriver ts: "Jag har ringt till familjerätten angående samarbetssamtal, han kommer aldrig gå med på det så jag är rädd för att ens ta upp det med honom."
  • Anonym (tomma hot?)

En fundering här. Varför vill pappan nu mitt i allt ha barnet? Har han något som helst intresse i att vara med barnet och sköta barnet eller är det enbart för att han anar det här är en svag punkt hos dig och därmed kommer med tomma(?) hot?

Vad tror du skulle hända om du "spelade med" och låtsades att du tycker det är en utmärkt idé så att du nu "äntligen får tid till dig själv" och små resor (så han inser i tanken att han är själv med barnet och inte kan komma med det till dig när något roligare dyker upp) och restaurangbesök och vad du nu kan hitta på? Funderar bara eftersom han även avbryter umgänge i förtid så kan han ju inte vara så intresserad? Faller det hela platt om han tror att det här inte är känsligt för dig? Om han har barnet en vecka och får intrycket av att du under tiden haft jätteroligt och njutit av din frihet, kommer han att vilja ta barnet igen efter det?

I annat fall, den hårda längre vägen, via domstol, så är det inte av expertis rekommenderat vecka-vecka boende för barn under tre år så det är inget en domstol i dagsläget normalt dömer till och eftersom du är den som haft huvudansvaret för barnet så är det knappast aktuellt i dagsläget att han har speciellt mycket att vinna. Däremot om en par år kan han ju igen dra det inför domstol och då kan han ju få igenom vecka-vecka boende.

• Anonym
    Anonym (tomma hot?) skrev 2012-03-17 15:47:42 följande:
    En fundering här. Varför vill pappan nu mitt i allt ha barnet? Har han något som helst intresse i att vara med barnet och sköta barnet eller är det enbart för att han anar det här är en svag punkt hos dig och därmed kommer med tomma(?) hot?

Vad tror du skulle hända om du "spelade med" och låtsades att du tycker det är en utmärkt idé så att du nu "äntligen får tid till dig själv" och små resor (så han inser i tanken att han är själv med barnet och inte kan komma med det till dig när något roligare dyker upp) och restaurangbesök och vad du nu kan hitta på? Funderar bara eftersom han även avbryter umgänge i förtid så kan han ju inte vara så intresserad? Faller det hela platt om han tror att det här inte är känsligt för dig? Om han har barnet en vecka och får intrycket av att du under tiden haft jätteroligt och njutit av din frihet, kommer han att vilja ta barnet igen efter det?

I annat fall, den hårda längre vägen, via domstol, så är det inte av expertis rekommenderat vecka-vecka boende för barn under tre år så det är inget en domstol i dagsläget normalt dömer till och eftersom du är den som haft huvudansvaret för barnet så är det knappast aktuellt i dagsläget att han har speciellt mycket att vinna. Däremot om en par år kan han ju igen dra det inför domstol och då kan han ju få igenom vecka-vecka boende.
    Han vill ju träffa henne och leka med henne men jag är ganska säker på att det här med att han vill ha henne mer än mig nu har med att göra att han vill kontrollera mig. Att han inte säger vilken tid han lämnar henne så jag måste sitta hemma och vänta och inte kan hitta på något. Samtidigt så håller han på och smsar att jag kan dra åt helvete, om hur dum i huvudet jag är och att jag ska säga förlåt för allt jag gjort (?? han kan inte svara på vad) annars kommer han aldrig prata normalt med mig igen, osv... Lite rörigt kanske men behövde skriva av mig.

Jag är bara orolig för att hon ska må dåligt men anknytningen kanske inte förstörs om hon är där en vecka en gång?
  • Anonym (tomma hot?)

Jag är ingen expert på barn, är bara en lämnad mamma med barn jag med. Men det är nu snart 8 år sen pappan lämnade så har hunnit med några turer. Så har bara den egna erfarenheten.

För mitt barn när han var liten blev det snarare så att anknytningen till mig förstärktes. Vid hemkomster tillbaka till mig har barnet varit väldigt väldigt mammigt och klängigt och jag har då helt enkelt sett till att kunna ge all tid och närhet till barnet så mycket som barnet velat ha. Även nattetid, så barnet har sovit i min säng då. För mitt barn var det inte bra att flytta av och an eller vara borta från mig, men det är ju heller inte bra att inte ha nära kontakt med båda sina föräldrar. Pest eller kolera.

Du har inga skyldigheter att sitta jour så pappan kan återlämna barnet när det passar honom, utan att han har bestämt tid med dig innan. Förstår verkligen att du gör det ändå! Men om du försöker ge sken av till pappan att du inte gör det, vad händer då? Om du helt enkelt inte är hemma om du inte är hemma om han bara dyker upp eller om du säger nej inte nu när han ringer men om x antal timmar går det bra, då är jag hemma igen.

• vampyria2

Anonym 14.03
    Hm men vi diskuterar nu om hon kan bli av med vårdnaden om hon nekar honom att ha barnet och att hon ska ha familjerätten med sig i de beslut hon tar...hmm man får kanske hänga med lite i tråden och vad som diskuteras i den också ;)

Svar på tråden Pappan hotar att ta barnet