• Anonym

Pappan hotar att ta barnet

Hej, jag och mitt ex har ett barn på 18 månader, som har bott med mig hela sitt liv. Pappan bodde också med oss första året men han valde att jobba på annan ort trots att jag bad honom att inte göra det. Han hade lätt fått ett jobb i närheten men han valde det för att det var bättre pengar. När han var hemma på helgerna träffade han sina kompisar och spelade dator, han var inte alls med i barnets vardagliga omhändertagande. Han "tror inte på anknytning" eller på någon forskning heller what so ever. Han tror inte på evolutionen heller.

Nu har han blivit arg på mig (anledningen varför det tog slut, hans oförklarliga aggressioner samt kontrollbehov över mig). Och säger att eftersom jag fått ha barnet de första 1,5 året så ska han ha barnet mer än mig nu. Jag försökte ge förslag på att vi kunde ha ett 2-2-3 schema men han går inte med på att jag får ha mer än två dagar i veckan. Går jag inte med på det så tar han barnet och drar i 1,5 år.

Nu har han sagt att barnet ska sova hos honom hela nästa vecka. Det har sovit där en natt tidigare. Och jag har ingenting att säga till om enligt honom. Om jag försöker göra något för att hindra honom ska han göra mitt liv till ett helvete.

Jag har ringt till familjerätten angående samarbetssamtal, han kommer aldrig gå med på det så jag är rädd för att ens ta upp det med honom.

VAD ska jag göra??

• Svar på tråden Pappan hotar att ta barnet
  • Anonym (insatt)
    vampyria2 skrev 2012-03-17 10:14:33 följande:

Du kan göra det så länge du har soc/familjerätten på din sida just därför det är så viktigt att försöka ha så mycket kontakt som möjligt med dem, prata alltid med dem när han hör av sig och vill träffa dottern.

- ja, man kan bolla tankar med familjerätten, men man skall inte räkna med att ta avråder från umgänge. Beslut om hur umgänget skall se ut kan bara föräldrarna och domstol ta. Familjerätten kan bara agera om föräldrarna är överens. 

Försök att så fort som möjligt få till ett avtal om umgänge med hjälp av familjerätten, nekar han att gå dit så ör det domstol som gäller. Efter som ditt barn är så litet så kommer de absolut inte dömma till vv boende eller tycka att du ska lämna i från dig dottern till honom så länge. Sen blir jag så trött på folk som ska in och skriva inlägg när de intenhar någon koll alls... När det gäller vårdnad, umgänge m.m så är det familjerätten som mannska vända sig först till sen skickar de en vidare om det behövs.-

- familjerätten skickar inte ngn vidare, däremot kan de konstatera att de inte kan hjälpa er till ett avtal och då blir det domstol som är nästa instans. Däremot skickar ofta domstol tvistande föräldrar till familjerätten för samarbetssamtal! 

När jag fick ensam vårdnad om mina två äldsta barn så var det familjerätten som fixade alla pappaer åt mig, sen skickade de in dem till domstolen, sen fick jag hem ett pappaer om att det var klart. Umgänges papper kan de hjälpa till med, är ena partnern inte samarbetsvillig så går det vidare till domstol men man måste alltid börja på familjerätten först. Närmdet gäller att inte lämna ut barnet så är det inget du förlorar vårnaden påmså länge du håller kontakt med dem, sen så är det absolut inte så att de säger"nej nu struntar vi i att barnet inte har någon anknytning till pappan, du vägrade dåmfår han vårdnaden" hm det fadttar väl ändå alla att domstolar går på lite andra saker när sånt bestäms.
  • Anonym (insatt)
    vampyria2 skrev 2012-03-17 11:42:42 följande:

Haha jo de för journaler har själv fått såna utskrivna så här är jag helt säker, dessutom är de skylldiga till att göra det. Hur tror du annars de ska kunna ha koll påmalla människor som går där och vilka som har vilka problem, tror du att de har super minne eller att alla ska sitta och dra sin situation varje gång de är där....kan du inte bara slita skriva om saker du inte har någon koll på :/

Familjerätten för journaler då de har ett utredningsuppdrag på g (från tingsrätten eller motsvarande). De har ingen plikt att föra journaler vid råd och stödsamtal och samarbetssamtal får inte dokumenteras ....
  • Anonym

Verkar inte som han kommer gå med på samarbetssamtal och han har återigen hotat att ta henne i 1,5 år. Är det någon som kan tipsa mig om hur man kan få honom samarbetsvillig för jag vill verkligen inte ta det till tr, han hatar mig tillräckligt som det är idag. :(

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 09:11:38 följande:
    Verkar inte som han kommer gå med på samarbetssamtal och han har återigen hotat att ta henne i 1,5 år. Är det någon som kan tipsa mig om hur man kan få honom samarbetsvillig för jag vill verkligen inte ta det till tr, han hatar mig tillräckligt som det är idag. :(
    Efterfråga en skriftlig plan för hur det ska gå till.
    1. Ska han vara föräldraledig?
    2. Hur ska barnet skolas in att bo med honom?
    3. Hur ska umgänget med dig se ut?
    4. Hur ska nedtrappningen och överflytten till dig fungera när "hans tid" närmar sig sitt slut?
    5. Hur ska han se till att barnets rätt till umgänge med andra närstående (t.ex mormor/morbror) blir av?

Han kommer att inse att det inte fungerar om han bara tänker på det. Vägrar han kan du bara invänta en ev. stämning från honom.
  • Anonym

Hmm men han tror att det bara är att han tar henne så bor hon där.. Han verkar bara se till sin egen "rätt" att ha henne och inte till hennes bästa, eller så fattar han helt enkelt inte. Tack för tipset men han skulle aldrig ens fundera över att ngt sånt behövs. Usch mår så dålig över att han kommer komma senare :/

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 09:27:22 följande:
    Hmm men han tror att det bara är att han tar henne så bor hon där.. Han verkar bara se till sin egen "rätt" att ha henne och inte till hennes bästa, eller så fattar han helt enkelt inte. Tack för tipset men han skulle aldrig ens fundera över att ngt sånt behövs. Usch mår så dålig över att han kommer komma senare :/
    Skulle han testa så skulle han inse att det inte funkar så. Han skulle få en otröstlig liten att ta hand om...
  • Anonym

Nu har jag lämnat henne till honom för att han inte ska kunna säga att jag hindrar honom från umgänge. Har aldrig mått såhär dåligt i hela mitt liv, har gråtit sen hon åkte. Blev inte bättre av att han skickar sms om att han kontaktat jurist och har goda chanser att han kommer få vårdnaden, och att jag aldrig mer kommer få träffa henne. Har aldrig varit ifrån henne en hel dag tidigare och nu vet jag inte när jag kommer få träffa henne igen :((

• Anonym

Inte för att det har med saken att göra, men oj vad det låter som pappan inte har svenska rötter.

• Anonym

Kan någon ge mig ett råd eller vad som helst :(

Han är svensk.

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-03-18 16:36:00 följande:
    Nu har jag lämnat henne till honom för att han inte ska kunna säga att jag hindrar honom från umgänge. Har aldrig mått såhär dåligt i hela mitt liv, har gråtit sen hon åkte. Blev inte bättre av att han skickar sms om att han kontaktat jurist och har goda chanser att han kommer få vårdnaden, och att jag aldrig mer kommer få träffa henne. Har aldrig varit ifrån henne en hel dag tidigare och nu vet jag inte när jag kommer få träffa henne igen :((

Stackars alla ni mammor (och BARN!!) som säljer ut barnet för att ni inte tror er ha rätt att sätta ner foten mot den andra förälderns galna idéer. Förstår att du mår dåligt!
    Återigen - vad är det för umgänge du skulle ha hindrat honom ifrån? Det finns ju inget fastställt!!??!!

Det är bra att han kontaktat jurist för då blir barnets bästa utrett - det kan inte vara att ryckas iväg från sin trygghet och tvingas sova över på en plats hon inte är van vid. Det är inte pappans/din rätt det handlar om utan barnets bästa!    
Svar på tråden Pappan hotar att ta barnet