• Anonym (Menslisa)

Hur hanterar man hygienen med menskopp eg?!

Jag har en menskopp, men hann bara använda den en enda mensperiod innan jag blev gravid. Hade jättemycket problem med svamp och var dessutom på landet där vi inte har varmvatten. Kokade heller inte koppen som man skulle innan användning. Fick...såklart...bakterieinfektion efter den mensen och luktade rutten fisk ett tag, men det löste sig iaf tillslut.

Nu är mensen tillbaka och jag vill ge koppen en ny chans. Gillar idén att vara miljövänlig Glad. Vill dock inte ha någon infektion igen så jag behöver råd av flitiga menskoppsanvändare. Hur gör ni? Kokar ni mellan varje ut/insättning? Eller sköljer ni bara av den med vatten och sätter in den igen? Måste den vara torr, fri från vatten vid insättandet? Exakt hur noga ska man vara med handhygienen? Räcker normal handtvätt eller skall det spritas oxå. Är så rädd för att få tvålrester eller sprit i musen...

Löjliga frågor kanske men jag har haft så SJUKT mycket problem med underlivet att jag verkligen inte vill riskera något igen.

Tacksam för svar!       

• Svar på tråden Hur hanterar man hygienen med menskopp eg?!
  • Anonym

Jag kokar den innan första insättningen och efter sista användningen (så att den är riktigt ren). Däremellan lägger jag den i den lilla tygpåsen som följer med.

Jag kokar den inte under användningen, men jag tvättar ur den med riktigt varmt vatten 1 gång per dygn och sköljer den efter varje tömning och ser till att det inte finns något blod kvar.

jag tvättar händerna efter jag har satt in den (men då tvättar jag händerna ca 15 ggr dag då jag har en liten bebis hemma).

Jag har använt min kopp i flera år utan problem.

• Anonym (Elsa)

För mig har menskoppen hjälpt min bakterieflora på traven - hade tidigare mycket problem med svampinfektion och torra slemhinnor.

Jag kokar min innan jag för in den första gången under mensen och efteråt. Jag tvättar alltid händerna noga innan jag ska byta den (flera gånger med tvål, verkligen gnuggar, sköljer noga - ingen handsprit) och tvättar koppen med parfymfri tvål och varmt vatten vid bytet (skölj noga så inga tvålrester är kvar). Den har vatten på sig när jag stoppar tillbaka den, jag torkar den inte torr.

• Insatt

Precis som Elsa är jag noga med handhygienen när jag hanterar koppen. Jag kokar den innan första insättningen och efter mensen. Däremellan tvättar jag med lactacyd och varmt vatten och sköljer den ordentligt i först varmt och sedan kallt vatten innan insättning. Ibland t.ex. om jag ska duscha, gnider jag in den med alcogel, sån för händerna, och låter "verka" under duschen. Sköljer såklart noga innan insättning igen då med. Har aldrig haft problem med bakterier och gillar verkligen att den inte torkar ut i slidan som tampong gör.
    Koppen är gjord av ett material som bakterier inte gillar att växa på, så får man nått obehag av den beror det på nått man fört med in. 

• Anonym

Jag sköljer bara min i varmt vatten mellan sköljningarna och tvättar händerna när jag hanterar den. Kokar den före och efter mensen.

Jag tycker det är lite överdrivet att tvätta med tvål och alcogel, risken finns att man i stället får tvålrester och annat i slidan. Jag har använt min sen innan det blev poppis (ca 5 år) och jag har aldrig haft problem

• riboflavin

Jag kokar min före och efter mens, tvättar händerna noga före jag tar ut den och efter att jag har satt in den. Finns handfat nära till hands så sköljer jag även av/ur den med varmt vatten och rengör.

Jag tycker att det känns farligt att tvätta med tvål och sprit och kokar hellre en extra gång om jag tycker den blivit ofräsch.   

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Insatt
    Anonym skrev 2012-03-16 16:10:20 följande:
    Jag sköljer bara min i varmt vatten mellan sköljningarna och tvättar händerna när jag hanterar den. Kokar den före och efter mensen.

Jag tycker det är lite överdrivet att tvätta med tvål och alcogel, risken finns att man i stället får tvålrester och annat i slidan. Jag har använt min sen innan det blev poppis (ca 5 år) och jag har aldrig haft problem
    Samma här, köpte min för ca 5 år sedan. Smaken är som baken.
  • Anonym (Menslisa)

Tack snälla alla för svar. Känner mig redo för mens om ett par dagar Skrattande

Svar på tråden Hur hanterar man hygienen med menskopp eg?!