• candi

    Är 93.3 kg - äter ca 1000-1200 kcal/dag

    Hej. Kvinna på 41 år & 171 lång -  önskan om målvikt mellan 73-75 kg

    Känner mig sååå frustrerad. Den 2 feb i år slog jag & min man vad att vi skulle gå ner 10 kg innan sista april... då började jag på 97.3 kg, & idag har vi 17/3 & jag har endast lyckats gå ner 4 kg!!!! Brukar gå ner mer på kort tid...  fast jag vet att man skall tänka långsiktigt

    Jag har under flera år (ca 25) jojo bantat & vet att jag kan lyckas gå ner ganska snabbt, men tyvärr klarar jag inte gå ner mer än 10-12 på min startade viktnergångar & sen klarar jag inte hålla det heller utan går upp allt + lite till..
    Jag har ganska bra koll vad man skall tänka på, äta & träna, har koll på kalorier, matinehåll m.m

    Jag använder mig av Shapeup & noterar varje dag vad jag äter (undviker pasta, ris & pot, inge vitt bröd, någon knäckemacka ibland) & lägger in min träning, varannan dag (promenad 380-450 kcal enligt pulsklockan). Går till & ifr bussen, ca 20 min när jag skall till jobbet.

    Hjälp vad gör jag för fel? Kan säga att jag slutade snusa 7 feb, kan det ha någon orsak, använer ingen nikoton ersättnig (gjorde första 2 veckorna).        

  • Svar på tråden Är 93.3 kg - äter ca 1000-1200 kcal/dag
  • Träningsexpert Elmina

    Hittills har du haft en bra takt på viktnedgången, men jag förstår att du jämför med tidigare viktnedgångstempon och undrar varför det är annorlunda nu. Att du slutat snusa ska inte ha någon betydelse, så vida du inte äter mer än de kcal som du angav i titeln. Det är svårt för mig att säga vad du gör för fel, men jag tycker att din viktnedgång är i ett sunt tempo. Har du varit hos läkare för att utesluta sjukdomar som påverkar ämnesomsättningen?

  • candi
    Träningsexpert Elmina skrev 2012-03-17 22:58:06 följande:
    Hittills har du haft en bra takt på viktnedgången, men jag förstår att du jämför med tidigare viktnedgångstempon och undrar varför det är annorlunda nu. Att du slutat snusa ska inte ha någon betydelse, så vida du inte äter mer än de kcal som du angav i titeln. Det är svårt för mig att säga vad du gör för fel, men jag tycker att din viktnedgång är i ett sunt tempo. Har du varit hos läkare för att utesluta sjukdomar som påverkar ämnesomsättningen?
    Hej & tack för ditt svar.

    Lever lite i det där att om man drar in ca 1000 kcal/daq (ca 7000 kcal/v) av vad man äter/bränner, har man ca viktminskning på 1 kg/v. vet att jag gör av med ca 2200-2400 kcal/dag.

    Jag har gjort en genomkoll av kroppen för 2 år sedan då jag donerat organ, så det är nog inget fel på min kropps funktion Obestämd

    Kan nog vara så att min kropp blir annorlunda efter alla bantningar så den går på spar. Ska vara nöjd med mitt resultat & fortsätta. Jag mår verkligen bättre när jag har börjat röra mig så mycket, har mer enegi.      
Svar på tråden Är 93.3 kg - äter ca 1000-1200 kcal/dag