Elliew skrev 2012-03-17 18:51:16 följande:
Tack så mycket att du tog dig tid att svara! Vad bra att få svar från någon som håller till på kristna skolor !
Vilken åldersgrupp arbetar du med? Är du själv troende? Hur upplever du att kristna friskolor är i allmänheten jämfört med kommunala skolor?
Att det inte finns några krav på att man måste vara troende vet vi, samt att det inte är obligatoriskt med att be och läsa bibel, men förekommer det ofta? Och går kristna friskolor ofta till kyrkan? Det är ingenting som jag är emot men det är inte heller något krav. Jag tycker bara det är trevligt för mina barn att få uppleva kristet inslag i vardagen (Dock är vi själv inte kapabla till att göra det), oavsett om det är genom att umgås med kristna kompisar/lärare eller att läsa bibel, lära om religion, besöka kyrkan etc.
Okey, många frågor på samma gång =) Betar väl av dom i tur och ordning...
Jag är fritidspedagog och arbetar främst med barn i åldrarna 6-10 år. Jag är kristen. Innan jag jobbade där jag jobbar nu så jobbade jag på en kommunal skola, så jag har bara de två att jämföra med. Friskolan har bättre personaltäthet och jobbar mer aktivt med pedagogisk utveckling, medan den kommunala skolan hade mycket bättre lokaler och betalade bättre lön

Om det sen gäller för kristna friskolor generellt kan jag inte svara på.
Ang. bön, bibelläsning och liknande så får det förekomma men det får inte vara obligatoriskt. I skollagen står det att undervisningen ska vara fri från religiös påverkan, men att utbildningen i stort får ha religiösa inslag. På min skola är det t.ex varje morgon frivillig morgonsamling med bön som man deltar i om man vill. Man kan också välja kurser med kristet fokus på elevens val och liknande.
Vår skola har en specifik frikyrkoförsamling som huvudman, där har vi bland annat våra skolavslutningar och vi lånar ibland deras lokaler för uppvisningar, storsamlingar, konserter och liknande. Vi går dock aldrig dit för att delta i gudtjänster eller liknande.
Man ska vara medveten om att med den nuvarande skollagen så är gränsen mellan religiös och icke religiös skola i det närmaste utsuddad. Att som förälder sätta sina barn i en kristen skola och hoppas att de därmed ska fostras till "goda, kristna människor" är därför en dålig idé. Undervisningen ska vara densamma oavsett i vilken skola barnen går. Det är därför svårt att jämföra och säga "Så här är det på kristna skolor och så här är det på vanliga skolor". Det är ungefär likadant som att säga "Såhär är det på skolor i Sundsvall och så här är det på skolor i Kalmar".