• Elliew

Vad tycker du om detta?

Vi vill välja en kristen skola till våra barn, men vi är varken troende eller går till kyrkan. 
    Anledningen till detta är för att den kristna skolan är "bättre" än de kommunala skolorna och vi anser att det ger barnen en trygg miljö och start. 

Brukar det finnas många barn på kristna skolor vars familjer inte är troende?
    Vad tror du att de kristna föräldrarna tycker om att vi väljer skolan trots att vi inte tror på gud?
    Hur tror du att du skulle reagera om du var i deras situation?

• Svar på tråden Vad tycker du om detta?
  • Currant

Jag tror att dom kristna föräldrarna blir glada:) om man är Kirsten på riktigt så ser dom nog de som en chans för dina barn att få en ärlig chans med Gud:) jag själv skulle placeras på en kristen skola av min far. Han är inte troende men ansåg att den skolan va bäst I hela stan. De går nog bra ska du se:)

• Elliew
    Currant skrev 2012-03-17 13:46:24 följande:
    Jag tror att dom kristna föräldrarna blir glada:) om man är Kirsten på riktigt så ser dom nog de som en chans för dina barn att få en ärlig chans med Gud:) jag själv skulle placeras på en kristen skola av min far. Han är inte troende men ansåg att den skolan va bäst I hela stan. De går nog bra ska du se:)
    Ja, Vi hoppas på det :) 
    Vi kommer flytta till en annan stad (Det står mellan två stycken, men lutar mer åt en) och i den staden så verkar den kristna skolan underbar! Jag tycker det är mysigt att vara i kyrkan men jag tror inte på gud och vi brukar inte gå till kyrkan om det inte är dop, bröllop osv. 

När vi kollade upp skolan så fick vi veta att man måste inte vara troende för att barnen ska få gå där, men vi tillhör svenska kyrkan och barnen är döpt i kyrkan. Dock känns det så osäkert med vad de andra föräldrarna kommer tycka.. Vi vet ju inte ens om det finns några barn där som INTE tillhör kristna familjer... 
  • Krake

Skulle jag också kunna tänka mig att göra trots att vi inte är troende. Kyrkan står för bra värderingar såvida det inte är konservativa fundamentalister det handlar om.

• Elliew
    Krake skrev 2012-03-17 13:54:23 följande:
    Skulle jag också kunna tänka mig att göra trots att vi inte är troende. Kyrkan står för bra värderingar såvida det inte är konservativa fundamentalister det handlar om.
    Vad bra!! 
    Håller helt med =) 
  • katalysator

Jag tror att det blir jättebra! Merparten av de svenska kyrkorna är ju inte några bokstavsfundamentalister som förnekar all naturvetenskap. Det ditt barn kommer att få lära sig är ju i första hand vad alla ändå får lära sig att en god medmänniska ska vara. Möjligen med stora inslag av "sagor" om Jesus, sånger och böner. Jag var på väldigt mycket kristen barnverksamhet när jag var liten, och jag skulle verkligen inte säga att alla de timmarna i kyrkan har gjort mig hjärntvättad och oförmögen att tänka kritiskt som vuxen. Cool

• Punkster

Jag jobbar på en kristen friskola och sisådär en tredjedel av våra elever kommer från familjer med frikyrkokristen bakgrund (Skolans huvudman är en frikyrkoförsamling). Ytterligare en tredjedel är "vanliga svenssons" och den sista tredjedelen kommer från familjer med muslimsk anknytning.

Ang. själva skolan så finns det mycket strikta regler kring svensk skola som reglerar det konfessionella (kristna) inslaget. Dvs. kommer ditt barn knappast att indoktrineras, och några regler kring att man måste vara kristen för att få gå på skolan får inte finnas. Det får heller inte finnas obligatoriska inslag som bön, bibelläsning eller liknande.

Jag tycker inte att du behöver vara orolig, jag hoppas istället att både ni och era barn kommer att trivas med den nya skolan, oavsett vilken ni väljer. 

• Elliew
    Punkster skrev 2012-03-17 16:54:33 följande:
    Jag jobbar på en kristen friskola och sisådär en tredjedel av våra elever kommer från familjer med frikyrkokristen bakgrund (Skolans huvudman är en frikyrkoförsamling). Ytterligare en tredjedel är "vanliga svenssons" och den sista tredjedelen kommer från familjer med muslimsk anknytning.

Ang. själva skolan så finns det mycket strikta regler kring svensk skola som reglerar det konfessionella (kristna) inslaget. Dvs. kommer ditt barn knappast att indoktrineras, och några regler kring att man måste vara kristen för att få gå på skolan får inte finnas. Det får heller inte finnas obligatoriska inslag som bön, bibelläsning eller liknande.

Jag tycker inte att du behöver vara orolig, jag hoppas istället att både ni och era barn kommer att trivas med den nya skolan, oavsett vilken ni väljer. 
    Tack så mycket att du tog dig tid att svara! Vad bra att få svar från någon som håller till på kristna skolor !
    Vilken åldersgrupp arbetar du med? Är du själv troende? Hur upplever du att kristna friskolor är i allmänheten jämfört med kommunala skolor? 

Att det inte finns några krav på att man måste vara troende vet vi, samt att det inte är obligatoriskt med att be och läsa bibel, men förekommer det ofta? Och går kristna friskolor ofta till kyrkan? Det är ingenting som jag är emot men det är inte heller något krav. Jag tycker bara det är trevligt för mina barn att få uppleva kristet inslag i vardagen (Dock är vi själv inte kapabla till att göra det), oavsett om det är genom att umgås med kristna kompisar/lärare eller att läsa bibel, lära om religion, besöka kyrkan etc. 
  • Punkster
    Elliew skrev 2012-03-17 18:51:16 följande:
    Tack så mycket att du tog dig tid att svara! Vad bra att få svar från någon som håller till på kristna skolor !
    Vilken åldersgrupp arbetar du med? Är du själv troende? Hur upplever du att kristna friskolor är i allmänheten jämfört med kommunala skolor? 

Att det inte finns några krav på att man måste vara troende vet vi, samt att det inte är obligatoriskt med att be och läsa bibel, men förekommer det ofta? Och går kristna friskolor ofta till kyrkan? Det är ingenting som jag är emot men det är inte heller något krav. Jag tycker bara det är trevligt för mina barn att få uppleva kristet inslag i vardagen (Dock är vi själv inte kapabla till att göra det), oavsett om det är genom att umgås med kristna kompisar/lärare eller att läsa bibel, lära om religion, besöka kyrkan etc. 
    Okey, många frågor på samma gång =) Betar väl av dom i tur och ordning...

Jag är fritidspedagog och arbetar främst med barn i åldrarna 6-10 år. Jag är kristen. Innan jag jobbade där jag jobbar nu så jobbade jag på en kommunal skola, så jag har bara de två att jämföra med. Friskolan har bättre personaltäthet och jobbar mer aktivt med pedagogisk utveckling, medan den kommunala skolan hade mycket bättre lokaler och betalade bättre lön Flört Om det sen gäller för kristna friskolor generellt kan jag inte svara på.

Ang. bön, bibelläsning och liknande så får det förekomma men det får inte vara obligatoriskt. I skollagen står det att undervisningen ska vara fri från religiös påverkan, men att utbildningen i stort får ha religiösa inslag. På min skola är det t.ex varje morgon frivillig morgonsamling med bön som man deltar i om man vill. Man kan också välja kurser med kristet fokus på elevens val och liknande. 
    Vår skola har en specifik frikyrkoförsamling som huvudman, där har vi bland annat våra skolavslutningar och vi lånar ibland deras lokaler för uppvisningar, storsamlingar, konserter och liknande. Vi går dock aldrig dit för att delta i gudtjänster eller liknande.

Man ska vara medveten om att med den nuvarande skollagen så är gränsen mellan religiös och icke religiös skola i det närmaste utsuddad. Att som förälder sätta sina barn i en kristen skola och hoppas att de därmed ska fostras till "goda, kristna människor" är därför en dålig idé. Undervisningen ska vara densamma oavsett i vilken skola barnen går. Det är därför svårt att jämföra och säga "Så här är det på kristna skolor och så här är det på vanliga skolor". Det är ungefär likadant som att säga "Såhär är det på skolor i Sundsvall och så här är det på skolor i Kalmar".  
  • pigglet

Våra barn går på en kristen skola. Vi har "kyrklig bakgrund" men inte mer än så just nu i alla fall.
    På skolan kommer ca 50% från familjer som är aktiva i en kyrka.

Det som fick oss att välja skolan var i första hand att den är liten och aktivt arbetar för att barnen ska ha arbetsro. De är snabba på att ta tag i problem och vill ha ett nära samarbete med hemmet. Ordning och reda är prioriterat, liksom kreativa lärstilar (de hjälper barnen att upptäcka på vilket sätt de lättast lär sig och använder sig av många olika metoder i undervisningen).
    Lärarna är otroligt engagerade. Vi är mycket nöjda. 

• ventilera mera

Jag har en lite sämre erfarenhet av skola med kristen inriktning än de föregående i tråden, tyvärr.
    Min mans dotter har gått sina första fem år i en skola med en frikyrklig församling som huvudman och den skolan följde definitivt inte läroplanen, utan förkastade t  ex helt alla andra teorier än skapelseberättelsen när de läste om jordens uppkomst. Allt utgick från bibeln, dinosaurier var en konspirationsteori skapad av djävulsdyrkare, andra religioner mindre värda och böner, gudstjänster och andra kristna aktiviteter var obligatoriska. Detta är bara en bråkdel av vad vi hörde om undervisningen. En total katastrof med andra ord.

Detta handlar förstås om EN kristen friskola av alla de som finns, naturligtvis förstår jag också att man inte kan dra alla över en kam - men jag tror att man som förälder får vara lite mer engagerad och uppmärksam än i en kommunal skola om man inte bara vill köpa hela paketet.

• Punkster
    ventilera mera skrev 2012-03-22 11:05:02 följande:
    Jag har en lite sämre erfarenhet av skola med kristen inriktning än de föregående i tråden, tyvärr.
    Min mans dotter har gått sina första fem år i en skola med en frikyrklig församling som huvudman och den skolan följde definitivt inte läroplanen, utan förkastade t  ex helt alla andra teorier än skapelseberättelsen när de läste om jordens uppkomst. Allt utgick från bibeln, dinosaurier var en konspirationsteori skapad av djävulsdyrkare, andra religioner mindre värda och böner, gudstjänster och andra kristna aktiviteter var obligatoriska. Detta är bara en bråkdel av vad vi hörde om undervisningen. En total katastrof med andra ord.

Detta handlar förstås om EN kristen friskola av alla de som finns, naturligtvis förstår jag också att man inte kan dra alla över en kam - men jag tror att man som förälder får vara lite mer engagerad och uppmärksam än i en kommunal skola om man inte bara vill köpa hela paketet.
    Jag tycker att det alltid är viktigt att vara uppmärksam vid valet av skola, oavsett om det gäller en kommunal eller fristående skola. Fel och brister kan finnas överallt.
  • ventilera mera
    Punkster skrev 2012-03-22 16:25:03 följande:
    Jag tycker att det alltid är viktigt att vara uppmärksam vid valet av skola, oavsett om det gäller en kommunal eller fristående skola. Fel och brister kan finnas överallt.
    Självklart är det det. Vi hade inte möjligheten eftersom mamman flyttade med dottern så fort min man kom i närheten, och förfalskade sedan hans namnteckning på ansökan. Vi fick inte heller någon info från skolan eftersom mamman var fullt medveten om vad som skulle hända när vi väl fick reda på deras undervisningsmetoder och inriktning. Nu är hon flyttad efter hot om anmälan till skolverket och får förhoppningsvis en något mer allsidig utbildning.

Att fel och brister finns hos alla sorters skolor är jag fullt medveten om, men när det handlar om tro och ensidig och subjektiv information så tror jag ändå att religiösa skolor löper en större risk att falla i den fällan - oavsett trosinriktning.
Svar på tråden Vad tycker du om detta?