Anonym (Ledsen..) skrev 2012-03-17 23:02:07 följande:
Jag tog ett RFSU idag heeelt blankt BIM - 2 :( Har haft gravidetstecken som jag verkligen trott på. Mina bröst blev t.e.x en stl större mycket synliga ådror, jättevarma och sjukt ömma haft så ont att jag ibland haft svårt att sova och det är ju bara ett av mina symtom.. Blev så ledsen idag då jag varit helt säker på att jag var gravid:( har verkligen gråtit hela dagen. Mitt sista hopp är att RFSU testa tidigt, inte går att testa så tidigt.
Jag förstår att du är ledsen men testet är ju samtidigt gjort för att ge utslag på en viss mängd hcg i blodet, förrän hcg nått den nivån kan man inte få utslag på gravtest. Det finns inget exakt facit för hur hcg stegrar för varje kvinna, det är individuellt även om man kan säga ungefär hur mkt. Dessutom är hcg koncentrationen i urinen olika ifrån dag till dag beroende på hur mkt du druckit osv. Tänk om det hade varit positivt och sen negativt, hade inte det varit mycket värre?
sjukvården rekommenderar att man gör test 1-2 veckor efter utebliven mens, förstår att det kan vara svårt att vänta så länge men det är just för att testet annars kan vara negativt trots att det är positivt.