• RebeccaL

Förvirrande funderingar :)

Jag heter Rebecca fyller snart 24 år och har en son på 4 år. För ett årsedan gick min sons pappa tragiskt och mycket hastigt bort. Vi var då separerade sedan 1,5 år tillbaka men det hela var väldigt komplicerat o vi umgicks även efteråt..ett år har gått Sedan hans bortgång och det känns som hela förra Året bara är en mörk dimma men att 2012:s början skulle bli något nytt. Och ja, jag tror att det faktiskt är så, jag har slängt Mig ut och börjat plugga, vilket många sa skulle bli en omöjlighet som Ensamstående men som jag bara sett fördelar med, både ekonomiskt och tidsmässigt(faktiskt)mer tid till både mig själv att ta en paus för att gå ut o springa eller rida t ex, o mer tid till min son, + att jag även haft tid att jobba Lite också. Det enda jag känner att jag saknar nu är kärleken. Under förra året var jag helt "stängd" och vill inte alls det, men nu känner jag verkligen att det Är något jag saknar. Men det är svårt. Jag har varit med om mycket och aldrig upplevt den där "okomplicerade" TRYGGA kärleken. Å jag vet inte, finns den? Sen är det så att så fort "trygga,bra" killar visat intresse för Mig så har jag blivit jätte skrämd utav det och avvisat. Rädsla? Ibland kan jag börja tvivla och undra varför jag aldrig Ska finna den rätte? Om jag kanske inte är värd det?ibland är jag så avundsjuk på Mina vänner som gifter sig, skaffar hus och barn. Och jag vet att det är lätt att se det så svart och vitt och att allt inte kanske är så lyckliga som det verkar, men det är ju sällan man tänker så.! Jag vet att jag inte är så gammal och kanske inte borde Tänka såhär..men det är inte kul att vara singel När man inte riktigt vill det, men samtidigt tror jag att jag hindrar Mig själv från att träffa någon någon. Det är som sådana här lördagar, när sonen har somnat man känner dig lite extra Ensam. Vet inte vad jag ville få ut av detta inlägg..bara skönt att få skriva av sig.

• Svar på tråden Förvirrande funderingar :)
  • Amy1983

Är i nästan samma situation som du. Dotterns far gick bort i slutet av januari. Hastigt och fullkomligt oväntat. Vi hade också varit separerade i 1,5 år ca men fortsatt umgås efter det och pratades vid varje dag, både om dottern och om andra ting.

Det är INTE omöjligt att plugga när man är ensamstående (vilket du nu har märkt). Jag studerar heltid och det går finfint. Det är bara en jäkla massa mer pusslande än för de som har en partner. Men DET GÅR!

Kärleken saknar jag också men har lite svårt att ta mig ut och "hitta nån". Är inte så förtjust i nätdejting heller så jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas. Men tror man på det så händer det!

Vet väl inte heller riktigt vad jag ville med mitt svar. Kanske visa att du inte är ensam

• RebeccaL

Tack snälla du! Inget som kan hjälpa mer än att få höra att Man inte är ensam! Jag beklagar verkligen förlusten, det är fruktansvärt tragiskt! Hur gammal är din dotter? Ne jag är inte heller förtjust i nätdejting. Och på krogen blir det oftast rätt oseriöst. Nä det bästa vore att träffa någon i kön på Ica eller nåt Liknande;)

• skudder

Nu är jag i princip en "gammal gubbe".Men jag tror egentligen inte ,om man ha barn, att man ska vara rädd för vad en ev barnlös partner ska tycka om det,tvärtom.Det viktiga,även om det naturligtvis oxå är att att han/hon älskar dig, är väl att ditt/dina barn accepteras som en naturlig del..börjar partnern skruva på sig tycka det är obekvämt att träffas annat än på tu man hand då får det väl vara..Man kan väl i princip träffa sin partner hursomhelst.Träffade min fru faktiskt då jag svarade på en kontaktannons i ett lokalblad.Men tyckte jag hadde det så himla bra som singel(jagat mycket innan) när hon väl ringde så jag gjorde henne nästan sur då jag sköt fram å träffas..tänkte ja det blir fika en gång that´s it..men det vart ju inte riktigt så..är man bara bekväm med sig själv o inte har en massa problem runt sig så träffar man nog rätt till slut.Någon som har egenskaper man uppskattar och brister som man kan leva med.

• Amy1983
    skudder skrev 2012-03-17 23:24:37 följande:
    Nu är jag i princip en "gammal gubbe".Men jag tror egentligen inte ,om man ha barn, att man ska vara rädd för vad en ev barnlös partner ska tycka om det,tvärtom.Det viktiga,även om det naturligtvis oxå är att att han/hon älskar dig, är väl att ditt/dina barn accepteras som en naturlig del..börjar partnern skruva på sig tycka det är obekvämt att träffas annat än på tu man hand då får det väl vara..Man kan väl i princip träffa sin partner hursomhelst.Träffade min fru faktiskt då jag svarade på en kontaktannons i ett lokalblad.Men tyckte jag hadde det så himla bra som singel(jagat mycket innan) när hon väl ringde så jag gjorde henne nästan sur då jag sköt fram å träffas..tänkte ja det blir fika en gång that´s it..men det vart ju inte riktigt så..är man bara bekväm med sig själv o inte har en massa problem runt sig så träffar man nog rätt till slut.Någon som har egenskaper man uppskattar och brister som man kan leva med.
    Så tänker jag också. Ska jag hitta nån får han acceptera hela paketet, dvs min dotter också. Annars får det vara.

Och ja, du har så rätt. Man blir så bekväm när man är själv. Man har ju liksom ingen annan att ta hänsyn till då och det kan bli en rätt stor omställning när man väl träffar nån
  • Amy1983
    RebeccaL skrev 2012-03-17 23:12:29 följande:
    Tack snälla du! Inget som kan hjälpa mer än att få höra att Man inte är ensam! Jag beklagar verkligen förlusten, det är fruktansvärt tragiskt! Hur gammal är din dotter? Ne jag är inte heller förtjust i nätdejting. Och på krogen blir det oftast rätt oseriöst. Nä det bästa vore att träffa någon i kön på Ica eller nåt Liknande;)
    Hon blir 21 månader nu den 23:e så hon är ju yngre än din son.

Hur förklarade ni för honom att pappa gått bort? Hur la ni fram det hela? Frågade/frågar han myckte efter honom?
  • RebeccaL

Ja men det är just allt detta som gör det så svårt. Det är så mycket som Ska funka, just att det ska funka med ens barn är ju det viktigaste av allt!! Och på något sett känner jag mig rädd för att träffa någon också (att min son ska behöva dela mig med någon annan) Det som jag och min son varit Med om har gjort att det är jag och han mot världen!

• Amy1983
    RebeccaL skrev 2012-03-17 23:39:18 följande:
    Ja men det är just allt detta som gör det så svårt. Det är så mycket som Ska funka, just att det ska funka med ens barn är ju det viktigaste av allt!! Och på något sett känner jag mig rädd för att träffa någon också (att min son ska behöva dela mig med någon annan) Det som jag och min son varit Med om har gjort att det är jag och han mot världen!
    Jag ser det som att dottern behöver en ny pappafigur. Märkväl, inte pappa utan bara nån som tar på sig rollen. Däremot vill jag att hon kallar honom vid förnamn. Skulle hon sen vilja kalla honom pappa och han är med på noterna så får jag ta det då och se hur jag känner inför det då.

Men jag tror att både jag och dottern behöver en man i hushållet, hon behöver en fadersgestalt och jag behöver en annan vuxen.
  • RebeccaL

Lukas var ca 2,5 år när det tragiska inträffade. Min mamma pratade först med mig , då jag fortfarande var i chock, och Kim med förslag om hur vi skulle berätta för Lukas. Det första vi sa, eller snarare min mamma sa när vi satte oss med Lukas var att hon sa att "din pappa är död och han kommer inte att komma tillbaka". Jag minns att han vände bort blicken och snabbt satte sig och lekte med sina leksaker på golvet. Och vi lät honom vara. Svårt att veta hur mkt han förstod(man förstod ju inte själv heller). Vi tyckte att det var viktigt att han först fick ett tydligt, konkret svar på vad som hänt och det kanske lät hårt att säga just dom orden, men att säga att pappa har gått bort, kan verkligen förvirra då barn inte fattar innebörden, och kanske leder till att han skulle bli jätte rädd när jag lämnar honom på dagis och Går iväg/går bort. Sedan nu i efterhand pratar vi om att han är i himmelen Då jag tror att det finns en fortsättning efter döden och för Att jag tror att det är tröstande att tänka så, att inte Tänka att det bara är slut. Hur förklarar du för din lilla, eller hur hanterar du och hon alltihoppa?

• Amy1983
    RebeccaL skrev 2012-03-17 23:50:44 följande:
    Lukas var ca 2,5 år när det tragiska inträffade. Min mamma pratade först med mig , då jag fortfarande var i chock, och Kim med förslag om hur vi skulle berätta för Lukas. Det första vi sa, eller snarare min mamma sa när vi satte oss med Lukas var att hon sa att "din pappa är död och han kommer inte att komma tillbaka". Jag minns att han vände bort blicken och snabbt satte sig och lekte med sina leksaker på golvet. Och vi lät honom vara. Svårt att veta hur mkt han förstod(man förstod ju inte själv heller). Vi tyckte att det var viktigt att han först fick ett tydligt, konkret svar på vad som hänt och det kanske lät hårt att säga just dom orden, men att säga att pappa har gått bort, kan verkligen förvirra då barn inte fattar innebörden, och kanske leder till att han skulle bli jätte rädd när jag lämnar honom på dagis och Går iväg/går bort. Sedan nu i efterhand pratar vi om att han är i himmelen Då jag tror att det finns en fortsättning efter döden och för Att jag tror att det är tröstande att tänka så, att inte Tänka att det bara är slut. Hur förklarar du för din lilla, eller hur hanterar du och hon alltihoppa?
    Vi har inte förklarat nånting alls än. Hon har inte alls frågat efter pappa och hon är så liten än att hon inte skulle förstå. Hon har inte en aning om vad döden är. Men jag har pratat lite med dagis om det och skulle hon börja fråga eller när hon blir större så ska vi prata ihop oss om vad vi ska säga så vi säger samma sak. Jag har verkligen ingen som helst aning om hur jag ska förklara det och varje dag som går utan att hon frågar är en lättnad. Hon kan mkt väl prata OM honom men försöker inte hitta honom. Men jag tror att dagis har lite idéer om hur man ska hantera såna här situationer och jag tänker ta mkt hjälp av dom. Dom är guld värda och ställer verkligen upp.
Svar på tråden Förvirrande funderingar :)