• Miss N

Se upp för höjning av premie barnförsäkring Trygg Hansa!

Vill bara uppmärksamma alla er andra som har Trygg Hansas försäkring till era barn att åtminstone vi fått kraftig höjning av vår premie detta år (vi har aldrig utnyttjat försäkringen).
    Anledningen som de angav var "antalet skador där barnet sannolikt inte kan förvärvsarbeta blir allt fler och vissa sjukdomar ökar bland barn och ungdomar. Då hela idén med försäkringar bygger på ett kollektiv som delar på kostnader och ersättningar, behöver vi höja priset på alla barnföräskringar för att kunna sätta av mer pengar för framtida utbetalningar till de barn som skadas eller blir sjuka".

Men det stod bara på baksidan av räkningen så om jag inte hade tittat på förra årets och jämfört så hade jag inte upptäckt det! Otroligt dåligt tycker jag! Vi ska nu byta försäkringsbolag eftersom vi tycker att detta innebär att TryggHansa inte längre står sig mot konkurrenter.
    Vår tjej är 15 månader och premien höjdes från drygt 1000:- till nästan 1700.-! SÅ fräckt tycker jag!

• Svar på tråden Se upp för höjning av premie barnförsäkring Trygg Hansa!
  • Majsan70

Hmm??

Vi betalar 1800 spänn om året för varje enskilt barn. Visst är det jobbigt med höjningar, men det är ändå billigt i jämförelse om nåt skulle hända och man inte hade den försäkringen, eller ingen alls.

• Mia m Rasmus

Oj, kollade nu.... Våran har höjts från ca 700 kr till 1600 kr/ år.

Det var en rejäl höjning så man får kanske börja kolla runt på andra försäkringsbolag

• Li73

Hej

har Trygghansa och detta låter inte bra särskilt som de andra bolagen redan har lägre priser. Var försiktig bara så du inte gör något förhastat jag har fått många råd till och med från konkurerande bolag att de ej tycker att man ska byta just barnförsäkring eftersom det kan bli problem då de ofta friskriver sig från medfödda sjukdomar.
    Du får gärna skriva i mitt krypin och berätta vad du får för råd då jag också är lite sugen på att byta till tex if.

Mvh
    Linda

• Miss N

Majsan - visst är det lite pengar om man jämför med vad det är värt att ha försäkring om ngt händer. Men jag menar bara att det finns ju faktiskt andra bolag som är billigare och som är värda att titta på. TH lever kanske lite väl mycket på det goda rykte som deras barnförsäkring har (och som var anledningen till att vi teckade just den), men i och med detta tror jag att flera andra kanske är minst lika bra.

Linda - jag har bara kollat lite hittills men har kontaktat ett för mig hittills okänd bolag som heter Euro Accident. Deras försäkring kostar hälften så mycket (den stora skillnaden är att de har ca ½ TH's ersättning vid 100% invaliditet) och för barn nr 2 får man 50% rabatt och sedan är barn 3 osv gratis! Har ansökt hos dem och väntar svar på om vi "får". Borde dock inte vara problem eftersom inget ändrats sedan vi fick TH. De hade dessutom bättre villkor för medfödda sjukdomar än TH (upp till 6 år istället för 4 år).
    Men jag ska kolla runt mer också innan vi bestämmer oss.

Tycker bara det är så dålig service av TH att inte ens skicka ut ett informationsbrev utan bara "nämna" höjningen på baksidan av en faktura! Inte så proffsigt utan mycket "smussligt" i mina ögon i alla fall. De räknar nog med att många inte ser det utan bara glatt fortsätter betala.

• Miss N

Är det fler här som fått höjning av premie eller är det bara vissa det höjt för tro?

• Xara

Miss N: Vi FICK ett informationsbrev från TH med ordentlig redogörelse för höjningen! Ingen överraskning på räkningen där inte... Jättekonstigt att inte ni fick det??!

• Miss N

Xara - Verkligen jättekonstigt!
    Det borde ju vara något standardbrev som de skickar till alla tycker man! Men vi har inte fått något... Det är nog en stor anledning till att jag reagerar så starkt på höjningen, för att det känns som att de försökt "dölja" den för oss.

• Santisen

Jag har inte fått något brev hem...och jag betalar via autogiro...så hur ska jag får reda på höjningen tro?

• Miss N

Vi har också autogiro! Men i början av året så fick vi en räkning där det stod "makulerad" istället för belopp. Och på den så står det var försäkringspreimen för kommande år är. Och som sagt på baksidan stod förklaringen till höjningen.

• Gisse the one and only

Vårt stod INTE på baksidan av fakturan!! Vi fick ett brev som informerade om denna höjning och varför den höjs. Jag tycker TryggHansa har den absolut bästa barnförsäkringen av alla, dessutom så kunde min dotter när hon fyllde 17 år, fortsätta med samma försäkring tills hon fyller 25 år och det är ett kanonerbjudande, att slippa betala en vuxenförsäkring sålänge man studerar.

Svar på tråden Se upp för höjning av premie barnförsäkring Trygg Hansa!