2-årstrotset har anlänt. Behöver tips.
ja du.. det är en balansgång med sig själv och hur man borde göra... det viktiga tycker jag är att man är konsekvent... när man säger nej menar man nej. Ex tar han nåt från golvet och du säger nej och han fortsätter .. ta bort grejen från honom.. blir han arg.. påmin att du hade agt nej... sedan försök att distrahera honom med exempelvis fråga såg du vart mamma gjorde av sina vantar när vi kom in från lekparken tidigare idag?? och så går ni och letar efter dina vantar... har du tur så glömmer han konflikten... Min son är nu 4,5 och vi har trilalt tillbaka till att han testar... frågar får svar nej... och så ska han försöka att se om det kan bli ett nej... nu räker det med att jag frågar honom tillbaka " brukar mamma ändra ett nej till ja bara föra tt du tjatar?" nej är svaret och så fortsätter vi... När det gäller att kasta saker får man säga nej, skarpt och ta bort saker. Just två år är litet men jag bruakr nu i 4.a års åldern påminna barnen att om man inte inte kastar eller smular mm när man äter så får ju jag mer tid att göra rolig asker med barnen ex läsa en saga... annars måste ju jag lägga tiden på att städa efter dem och då blir det juinten mycket tid kvar för att göra det roliga. Så slutsumman jag vill säga är att vara konsekvent.. säg nej.. visa att du menar nej... och försöka tt disrahera efter åt men inte innan han fått höra att det är fel...