Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

2-årstrotset har anlänt. Behöver tips.

Två boktips jag rekommenderar mycket varmt :

Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
    Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv

A och O skulle jag säga är att inte vara rädd för barns ilska och frustration. Ta en rejäl funderare själv om vilka gränser som är verkligt viktiga för dig. Håll benhårt på dem, bli inte arg utan visa bara konkret och tydligt att här går en gräns och att det är "nej". Blir han arg och frustrerad över detta så låt honom vara det Bekräfta det han känner och att det är helt OK att känna det, men att du fortfarande sätter gränsen där den är eftersom det är viktigt för dig. Blir man irriterad och arg för att de protesterar högljutt och kastar sig på golvet och så att säga inte begriper logiken i det "nej" man satt, ja då blir det jobbigt för både förälder och barn. Då hamnar man ständigt i konfrontationer som eskalerar genom att man som förälder eldar på det hela.

Med att konkret visa var gränsen går menar jag att helt enkelt hindra, plocka undan, lyfta ner, lyfta undan etc. Vill jag inte att de ska hoppa i soffan så lyfter jag ner dem och hindrar dem. Det är ingen mening med att sitta och ropa på dem från sidan vad de inte får göra.

Svar på tråden 2-årstrotset har anlänt. Behöver tips.