• Anonym

Min son går snett inåt med ena foten

Min son går med foten snett inåt . Han är lite över året och har kunnat gå några månader nu. Kan det bero på skorna han har? Min sambo gick inåt med fötterna när han var liten kan det vara ärftligt? Dock gick det över. Sonen snubblar ibland och det är det som fått mig att fundera över det. Han har idagsläget ett par adidasskor för dom på skoaffären sa att det var bra skor men kan det gå över om jag byter till kavat? Sen har han rätt breda fötter får dom plats i kavatskor?

• Svar på tråden Min son går snett inåt med ena foten
  • Hoppfull84

om han går så mycket snett med foten att han snubblar tycker jag du ska ta honom till en sjukgymnast. ju äldre han blir kan det bli ett problem för honom om det gör att han inte kan springa ikapp med dom andra osv..

jag hade inåtvända fötter när jag var liten och gick en gång i veckan på gå-träning hon en sjukgymnast(tror jag att hon var iaf, jag var ju liten typ 4) det gick inte bort helt men nu är det inget som man direkt märker. hade jag börjat i tidigare ålder hade det troligtvis gått att korrigera helt. så prata med din bm om du känner att det kan vara något ni vill kolla på.

• caroline88

Mon dotter gör likadant. Dock inte speciellt Mycket. Men enligt BVC-läkaren är det normalt i den åldern. Hon är 1.5

• Anonym
    caroline88 skrev 2012-03-19 00:45:28 följande:
    Mon dotter gör likadant. Dock inte speciellt Mycket. Men enligt BVC-läkaren är det normalt i den åldern. Hon är 1.5
    Han går bra annars och springer runt här hemma också, mest är det när han har skorna som han snubblar när han går. Får hoppas det beror på åldern .
  • Stumpan83

Sonen gjorde det också. Vid 18-månaders fick vi remiss till ortopeden som hade 4 månaders väntetid och när vi väl kom dit hade felet växt bort. BVC-läkaren trodde han evt hade stel fot som hon kallade det.

• Vinterankan

Om det är så att han besväras av det så borde en sjukgymnast via bvc vara bästa lösningen. Om det bara är lite grann så växer det nog bort med tiden.

Och en liten OT-historia: Jag gick inåt med fötterna när jag var yngre, inte så mycket men litegrann. Det botades genom att min bror tyckte det var töntigt att gå så och han ville inte ha en töntig lillasyster så han slog till mig i huvudet varje gång han såg mig gå med inåtgående fötter för att jag skulle sluta... Ingen metod jag skulle rekommendera (och självklart ingenting som mina föräldrar alls var medvetna om) men faktiskt så funkade det och jag är glad att jag idag går rakt med fötterna Glad 

• caroline88

Om det bara är med skor så skulle jag oxå tippa på att det är skorna :)

• Anonym (mamma)

Min dotter gick också så när hon var mindre. Nu är hon tre och det är borta sedan ett bra tag.
    Hon snubblade också mer med skor på sig, men det va för att fötterna blev ju längre då. :)

Jag tror inte du behöver oroa dig. En sak som kane va bra är skor som är lite högre.
    Över vristen iaf. Då kan dom hålla foten rakare.

Men jag tror inte du behöver oroa dig över detta. Om det växte bort för din man så gör det säkert det för ert barn också. Annars prata med läkare på BVC så förklarar dom säkert mer vad det kan bero på.
    Vet att vår läkare gjorde det, men kommer tyvärr inte ihåg va det berodde på. Senor kanske skulle jag tro.

Svar på tråden Min son går snett inåt med ena foten