• Louella

Era bästa fiskrecept

Hejsan! Jag älskar fisk men tycker det är så svårt att variera mig. Blir mest bara stekt lax med potatis, ärtor oxh sås, fiskpinnar eller panerad fisk. Har ni några goda och lättlagade recept? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Era bästa fiskrecept
  • Snäckan84

Denna tråden favoritar jag!!!! Mina barn o min sambo älskar fisk men jag är inte så glad i d därför är jag jätte begränsad när de gäller hur man tillagar fisk.

• Stella Jaded

Mmm.
    Laxpudding.
    Lax, potatis och valfria grönsaker i ugnen.
    Lax-torskbiffar.
    Fiskpudding. 
    Fisk i ugn med olika typer av såser att puttra i. 
    Tonfisk i olika former.
    Sen finns det väl olika sorters pastarätter som passar till fisk om man gillar den kombon. 

Stella hates Star Wars
  • gladtjeej

Jag brukar göra lax i ugn, jätteenkelt! 

4 laxbitar 
    5 dl matlagningsgrädde
    Cocktailtomater
    Dill
    Citron
    Purjolök

Lägg folie i botten på en ugnsäkerform (och spar så man kan göra ett "paket" av de hela). Lägg de fyra laxbitarna med lite mellanrum. Ha på dill och citron på fisken, sen hacka purjolök och strööver och sist dela cocktailtomater och lägg runt om och på. Häll sedan över matlägningsgrädden över fisken. Lägg över folien så det blir som ett litet paket och fisken kokar i gradden. Blir god sås av den sen. Servera med kokt potatis, och nå grönsaker till.

Jag brukar använda fryst lax så jag brukar ha det inne ca 40min på 200/225 grader.               

• RoadRunner

Enkelt och gott är ju lax i ugn med sweet chilisås på. Salta laxen och häll på chilisåsen så att det täcker fisken, stek i ugn och servera med ris och crème fraîche. Curry ris med fisk är också en lättlagad favorit. Frusen fisk (tex sej ca 400 g) sätts i botten på en ugnsform, saltas och kryddas med ca 1 msk curry. Häll över ris till 4 personer, vatten så att det täcker fisken och riset plus några cm över . Salta lite till och täck formen med folie. Ca 200 grader i 40 min. Ta ut o rör om salta och krydda med mera curry om det behövs samt klicka i några tsk smör och grädda några min till utan folie. Inte så avancerade men goda och lättlagade.

Skitprat är också ett språk men ingen vill erkänna att dom kan det
  • Ettantian

Man kan antingen göra detta som en gryta eller ställa in allt i en form i ugnen. Jag brukar köra det i ugnen. Då kan man syssla med annat under tiden. :)

4 portioner

1 torskblock
    1 röd paprika
    1 gul paprika
    1 liten gul lök
    champinjoner, helst färska
    2 burkar cremfraiche, 1 paprika chili och 1 tomat basilika
    1-2 dl matlagningsgrädde

Tina torskblocket och skär det i mindre bitar. Lägg dem i en ugnssäker form och salta. Strimla paprikan och löken och strö över. Skiva champinjonerna och lägg i dem. Rör ner matlagningsgrädden i cremfraichen och bred röran överst i formen. Salta med flingsalt och in med formen i ugnen 225C ca 25 min, eller tills ytan fått fin färg. Se till så att fisken är genomkokt bara!

Supergott med potatismos!!

• Nickipicki

4 laxfiléer
    5 dl vispgrädde
    1 äpple
    1 gul lök
    1 fänkål
    1 msk smör
    1 msk curry

Strimla löken, tärna äpplet och strimla fänkålen. Fräs detta i smöret och curryn i en traktörpanna. När allting är genomvarmt och löken mjuknat lite häller du ner grädden och rör samman. Lägg sist ner laxen och låt puttra i ca 8-10 minuter. Servera med kokt potatis. 

• FruganH

Här kommer mitt tips på supergod och jättelätt/snabb laxrätt

4 laxfileer
    Pesto (grön)
    Riven Västerbottenost

Sås (ex)
    Crème fraîche
    Pressad citron
    Dill
    Salt och peppar

Lägg filéerna i en ugnsform, smeta på pesto ovanpå och häll över den rivna osten.
    In i ugnen på 200 grader i ca 20-30 minuter.

Servera med ris, kall sås (blanda bara ihop ingredienserna ovan efter eget tycke) och sallad.
    Mums!! :)

• Kiccan

Favoritar med!
    Här blir det lax med sweet chili sås ofta.
    Kommer att testa era recept!
    Fick ett recept av en väninna med lax, krossade tomater, grädde och vitlök som jag tänkte prova i veckan

• Margaux

Jag brukar generellt tillaga i ugn. Vad man nu hittar för färsk fisk i filé, lägga i en ugnsform och hälla över en slatt vitvin och lägga ett par skivor citrin på toppen, ett par skivor smör ovanpå, salt och peppar!
    Tillagar på så låg temp som jag har tid till, gärna under 150°.

Svar på tråden Era bästa fiskrecept