• Ng73

Tips om dhea

hej! "snubblade" över denna fina tråd för ngn vecka sedan efter ett samtal med min läkare som vill att vi provar prasteron över sommaren. har nu läst igenom hela tråden och måste erkänna att ni ger mig hopp och det brinner i mig mer än ngnsin just nu...

jag - snart 40, aldrig varit gravid. sambon och jag har försökt aktivt i 5 år... ej aktivtd i 2 år innan då vi aldrig gjorde ngn för att undvika graviditet... så man kan säga att vi kört på i 7 år. för drygt 2 år sedan upptäckte läkarna att jag hade en myom som blockerade min vänstra äggledare. typiskt nog är min vänstra äggstock den som är den mest aktiva. så det förklarar ju en del av alla misslyckade försök..  men tyvärr så är vi nu 3 misslyckade ivf försök "rikare"..    

kan vara värt att nämna att jag bodde i usa (min sambo är från staterna) i 19 år och vi kom till sverige för att få hjälp. påbörjade våran ivf resa i sep förra året. 1 behandlingen resulterade i överstimulering och jag coastade för länge innan ägglossningssprutan. vid ÄP tömde de typ 12 blåsor på varje sida, 0 ägg.. läkaren trodde att de hade dragit sig tillbaka för att det gick för länge innan jag tog ägglossningssprutan..  oh, well... ladda om och kör igen då.

2a behandlingen gick inte heller så bra, då de drog ner på mediciner för mycket och jag hade bara 3 blåsor som var stora. resten låg för långt efter. 2 ägg, båda befruktades och sattes in på dag 2, men tog inte.

3je behandlingen som i slutet av mars var rätt bra resultat. 9 ägg, 3 tyvärr omogna, men de som var mogna befruktades och de planerade långtidsodling. tyvärr gick bara ett till en blastocyst och inte heller var den av bästa kvalite, men vi chansade (man hoppas ju...och inte alla ägg som leder till graviditet är perfekta). men tyvärr tog inte heller det. började blöda en vecka senare och testet var fet negativ.

först ville jag absolut hoppa in i 3je och sista bekostade försöket innan sommaren (det första räknas inte sa de och tur är väl det. det var faktiskt lite missat utav de att de ordinerade behandling efter min ålder och inte efter mitt bra amh värde ) ...  sista mensen jag hade i början av april var den efter ivf... de ville helst att jag skulle ha en naturlig mens och sedan börja på föjlande...vilket skulle bli slutet av maj/ början av juni... och efter mycket övervägande så fick jag en lugn i själen och tänkte att om jag ändå ska vänta till juni då kan jag lika järna ge min kropp en väl behövd paus över sommaren och köra i gång i aug... 

och då kom också dhea in. läkaren vill prova det för att se om det hjälper äggkvaliten. jag skall börja så fort jag får min nästa mens. då hinner jag ta det i 4 månader nästan innan nästa försök.

det har varit helt underbart att läsa sig igenom era resor över det sista året och se så många positiva resultat! ni har verkligen gett mig hopp, mer än ngn annan.  det är också skönt att veta att man inte är själv i sina tankar och känslor och allt det som hör till. (ibland har jag kännt mig knäpp och besatt)...  det är svårt att leva ett "normalt" liv när man går igenom det här. man är ju inte liksom "normal"...  "normalt" ska det ju inte vara så oerhört kämpigt att nå graviditet. 

ni är alla starka kvinnor som förtjänar det ni strävar efter. stora styrkekramar till er som inte nått dit än och stora lyckokramar till alla +

jag fick en glädje känsla i hela magen och en gnista tändes för varje gång en kommenar dök upp när ni berättade om ett +   fantastisk!

tack för att jag får vara med i eran grupp                         

• Ng73

hej älva1973... tack! visst var det du som gjorde din sista behandling i tjecken? och blev gravid? mitt amh är 5.6..inget att klaga på... läkaren i falun erkände att de gick helt och hållet efter min ålder...men vad ska man göra...nästa försök blir efter sommaruppehållet... lagomt med tid för prasteron att påverka... ja, jag hoppas att guldägget kommer snart...  Glad  jag känner mig väldigt positiv och lugn just nu och ser fram emot sommaren...så kämpar vi hemma under tiden också....  och ja, jag kan erkänna att de varierande resultaten vi fått har varit väldigt förvirrande... jag blir inte klok på min kropp...och inte läkarna heller... ha ha... men nu verkar det som vi hittat det som funkar för mig... (bara 3 försök innan de fann det rätta protokollet..Förvånad)
  • Ng73

germany...  jag fick en underbar känsla i magen när jag läste om ditt +  ...  har ju följt din resa från början av tråden även om det bara varit de sista 2 veckorna ...  det tändes en gnista och jag önskar dig all lycka under graviditeten och utöver förståss...  tack för din omtanke och fina ord... jag förstår att saker och ting ändras och man går liksom vidare, men jag hoppas du stannar kvar i tråden och tittar till då och då...  jag har i alla fall fått ut mycket av att läsa om din resa... 

älva1973 lycka till även till dig så klart..  vilka mega siffror du fick alltså! och vad bra att allt gick fint till slut även om du hade obehag efter stimuleringen. mitt 1a ivf när jag hade jättemånga blåsor, kände jag mig dålig efter att de tömdes. de låg på ngt sätt ändå bra för jag var inte uppsvälld  och hade inga problem med att knäppa de vanliga byxorna. däremot kände jag massa tryck. jag hoppas även du stannar i tråden. man vill ju varann väl och veta hur alla mår osv... 

liv73  tack! lycka till !  har ej börjat med mitt prasteron än. tar du det inför ivf? eller har du bestämt att lägga till det med hopp om att få till det i sovrummet Tungan ute? jag skall vänta tills jag får min mens (troligtvist nästa vecka)...  är jätte nyfiken och hoppas det påverkar mig positivt. har du barn från förrut? 

kram till alla   

• Ng73

tack för tipsen germany...  har redan lagt om all min kost sedan feb 2011, är vegan, men dessutom "junk" fri... dricker ej kaffe, läsk, äter ej godis (förrutom mörk choklad då och då)... och äter minimald med förpackad mat... så kosten är så bra som det någonsin kommer att bli... (måste unna sig själv ngt gott då och då).... men jag avstår från förpackad mat och försöker att köra ekologist så gott det går...  det blir väl min tur så småningom...men tills dess så tänker jag göra just det - njuta av våren och sommaren och röra på mig och må bra... mycket mycket frukt och grönsaker ..  kör också med prenatal vitaminer sedan 5 månader tillbaka , och extra D vitamin sedan 2 ivf, har också lagt till E vitamin, Q10 och Royal jelly sedan drygt 1 månad...  ibland känns det för mycket, men jag vill endå känna att jag gav mitt allt och allt som sägs hjälpa tänker jag köra med tills jag blir trött på det...  hoppas du njuter av det underbara vädren!

• Ng73

lycka till mba12! håller tummar och tår för dig....jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök att inte stressa för mycket...   mitt 2a ÄP var jag så rädd iom att 1a inte hittade några ägg trots att de tömde typ 12 på varje sida, och all rädsla och nervositet gjorde det så svårt att andas under ÄP..  allt kommer nog att gå bra ska du se... vilken omgång ivf är du på?

• Ng73

mba12.. nej nej, inte stackars...det gick bra till slut.. de hittade ägg..  LYCKA TILLSkrattande

• Ng73

vi 4 - grattis till dig!!! hur mår du?   jo, jag väntar för att jag vill vara säker jag inte blivit gravid hemma denna månad ... har ju försökt naturligt och då vill jag inte proppa i mig de i onödan.... så ligger det till Flört

• Ng73

hej! för mig får ni jätte gärna hänga kvar här och prata om era graviditeter Glad    det är ju inte så att den egentligen fokuserar på de som inte är gravida (utan om dhea)...men jag förstår känsligheten och jag besöker gärna eran gravid tråd för att se hur det går och även om jag undrar ngt om det går bra? och förhoppninsvist så kanske jag är med där så småningom  Skrattande...    bmi är typ slutet av denna vecka...sen börjar jag med prasteron som just idag hade kommit till apoteket...  mina läkare har förresten varit så snälla att de redan nu skrev ut allt jag behöver inför ivf behandlingen i höst, så att jag kunde hämta ut allt innan mitt hörkostnads kort går ut i mitten av maj...har kylskåpet fullt och fulla kartonger  för typ 60000 kr hemma och då har jag ej hämtat ut prasteronet Skäms   (det blir 4de omgången i höst)..   men visst är sverige fantastiskt på det viset ..  jag hoppas att jag inge behöver använda allt

förresten, om ni känner för det (ni som är gravida här) skulle det vara kul att höra hur ni först misstänkte att ni hade gravid symptomer... och vad de var..milda eller starka...etc...

kram   

Svar på tråden Tips om dhea