• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Hej Jegs - Förstår hur du känner dig. Man blir helt annorlunda medveten om kroppens alla förändringar vid den här barnverkstaden. Inte gör det direkt gott inte....men man blir verkligen observant på minsta lilla.

Förstår också att du är orolig över att det kan vara DHEA som gör att du bla fick svampinfektion. Men jag tror faktiskt inte att det har något med ditt intag av preparatet att göra då infektionen kom redan dagen efter.
    Däremot ringer det en liten klocka när du nämnet att du även har fått ont i ryggen! Har du kollat upp så att du inte har fått urinvägsinfektion?

Hur stor dos tar du? Jag tar det som jag är rekomenderad av läkare, dvs totalt 50 mg / dag.

Sköt om dig och om det är till någon tröst kära du så är du inte ensam i din längtan och kamp.
    Tänkte att det kan vara väldigt skönt att få höra det och veta att dina känslor och tankar finns hos oss andra också som sitter i samma sits. Bördan blir liksom lite lättare att bära, även om det förstås inte är vad man vill, dvs att fler ska behöva känna på hur det känns att inte lyckas med det som borde vara det mest enklaste och naturligste i hela världen.

KRAM! Hjärta

• germany

Hej hej på dig också Miss B -  Kul att du är här! Solig

Har du redan hunnit äta i 2 veckor! Tiden går verkligen fort!!!
    Jag har möjligtvis också haft lite sådär diffus huvudvärk som inte riktigt bryter ut som en riktig huvudvärk. Men piggare så där allmänt upplever jag nog att jag är. Beträffande hyn så har jag strax innan mensen kommer återigen fått lite finnar i ansikttet (som jag alltid hade tidigare innan mensen dök upp men som på senare år har uteblivit). Men efter mens så är min hy återigen slät & fin.

Jag tror att vi alla reagerar olika på saker & ting beroende på hur vår balans i övrigt ser ut gällande kroppen. Men att det inte behöver vara något konstigt bara för att man känner av något antingen det är biverkningar eller positiva förändringar.

Dock så känner jag och har aldrig heller känt minsta lilla rädsla att äta DHEA.
    Jag har nu ätit preparatet i mer än 2 månader och lär hinna äta det minst 1 månad till innan det är dags för IVF, ev längre.

• MissBoring

Känner mig inte heller orolig. Försöker bara komma ihåg att va lite uppmärksam

kommer bli jätte spännande att följa din nästa IVF Germany. Vi har ju redan haft en bra start i + tråden med en graviditet efter 3 mån dhea så det känns extra spånnande nu när fler provar.

• Jegs

Hej igen och tack för snabba svar! :)

Äter två tabletter dvs 50 mg..
    Har inte märkt av något i övrigt med fetare hy eller huvudvärk.. Kanske något gladare faktiskt, har iaf inte brutit ihop gråtit på ett tag nu.. :)

Gällande urinvägsinfektion så har jag aldrig haft det heller, men spontant känns det inte som det då smärtan är i ryggslutet, men det är kanske så det känns.. Svampinfektionen är iaf borta..

// Jegs

• germany

Vad skönt att svampen är borta.
    Hoppas att allt går bra nu framöver och vad härligt om det är så att du känner dig lite gladare, det är ju verkligen något som du ska vara glad för Skrattande. För att orka kämpa så måste glädjen finnas med i vardagen så där allmänt, annars så blir det extra tungt.

• TyckOmMig

Får instämma med vad ni andra observerat kan hålla med då jag ätit DHEA i 7½ v- sista veckan har jag fått oerhörd finnig hy inte innan dess och de två sista dagarna diffus huvudvärk är på ruvardag 11 vet inte riktigt varför min kropp reagerar nu???Får väl se på onsdag vad gravtestet säger och fortsätta knapra om denna IVF inte tar sig.

• Tuvalina

Jag ska ju göra ägguthämtning på måndag och har nu ätit prasteron sedan 23 maj. Alltså 2 1/2 månad drygt. Det jag tror har gjort skillnad är att mitt östradiolvärde var mycket högre på dag 7 i denna IVF behandling än förra gången. Det tror jag är något positivt!

• germany
    Jegs - Vore jag du så skulle jag nog ändå enkelt ta ett urinprov för att kunna utesluta att det inte är urinvägsinfektion. Ryggvärk kan vara ett symptom, men behöver heller inte betyda att det är urinvägsinfektion.
    Men du slipper vara orolig i allafall och det är alltid skönt att ta bort alla farhågor man har.
  • Cice
    MissBoring skrev 2012-08-11 16:30:37 följande:
    Känner mig inte heller orolig. Försöker bara komma ihåg att va lite uppmärksam
    kommer bli jätte spännande att följa din nästa IVF Germany. Vi har ju redan haft en bra start i + tråden med en graviditet efter 3 mån dhea så det känns extra spånnande nu när fler provar.
    Miss Boring ,
    Jag blev nyfiken, vilken tråd du pratar om?
    Jag  vill gärna läsa  i denna tråd, kan du vara snäll och skicka adress.
    Tusen tack{#emotions_dlg.flower}   
  • MissBoring
    Cice skrev 2012-08-13 12:00:29 följande:
    Miss Boring ,
    Jag blev nyfiken, vilken tråd du pratar om?
    Jag  vill gärna läsa  i denna tråd, kan du vara snäll och skicka adress.
    Tusen tack{#emotions_dlg.flower}   
    Cice, det är 40+ tråden som du redan varit inne och kikat i :) där fick ju en av tjejerna sin bästa skörd någonsin efter att ha ätit dhea i 3 månader och hon blev ju gravid också Solig
Svar på tråden Tips om dhea