• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Miss B - Ja, tokspännande att vi nu är fler som är på G med IVF efter DHEA intag.
    Jag har hunnit maila min hemortsläkare knuten till IVF klinik så nu får jag se vad han svarar vilken behandling han rekomenderar och om jag kommer att få alla de stödmediciner jag skrivit ner önskemål på.

Känns sjukt att vi snart kommer att vara i IVF svängen igen. En känsla av både positiva fjärilar i magen....men också en lite ångestfylld känsla av att veta hur otroligt jobbiga alla steg är innan man ens är framme vid ET.
    Vid första IVF så fattade man ju ingenting, allt gick så fort och man begrep inte att det faktiskt kunnat sluta redan vid första vul. Nu är man fullt medveten om alla dessa trappsteg som kan vara jättesvåra att ta sig fram på....

När kommer du att köra i gång? Antar att du vill äta DHEA i minst 2 månader i allafall?

Cice - Kör du på hemmaförsök eller blir det snart IVF för dig också? Du har väl ätit DHEA många månader nu, inte sant? Hoppas du mår bra! Solig

• MissBoring
    Germany, vi kör hemma ett tag och precis som du säger så vill jag ha hunnit äta i minst 2 månader. Så egentligen skulle det kunna handla om att köra i oktober cykeln, men då ska vi åka utomlands en vecka så vi får se om det går att få till iaf eller om vi måste vänta ytterligare en månad... Känns blandat, skönt att slippa IVF på en längre tid men samtidigt så knackar tiden på axeln Obestämd

Hoppas verkligen att du får som du vill, isf vill jag gärna ha lite tips på hur du la upp det och vad du begärt!
    Lycka till med starten.
  • germany
    Miss B - Om jag får råda dig så skulle jag vänta med IVF tills ni kommit hem från utlandet. Då har du fått naturligt D-vitamin i kroppen och det finns många som blvivit gravida just efter att ha varit utomlands och fått massa nyttigt D-vitamin i sig. Den sommar vi har haft här i Sverige har ju verkligen varit under all krititk. Jag hade hoppats på en massa sol för att formligen suga i mig allt nyttigt som solen faktiskt ger.

Så vore jag du så skulle jag se till att få göra IVF på den cykel som blir när du kommit hem. Skulle inte missa den chansen, en perfekt start ju! Cool

Jag lovar att tänka på dig och inboxar dig längra fram om mitt upplägg på allt.
    PS: Min start kommer inte att börja förrän kring den 24 september (fast för mig känns det väldigt nära).
    Ska efter nästa mens göra en HSG röntgen, därför väntar vi med IVF till cykeln därpå.
  • Kvinna72

Hej, nu är jag inne på min 6:e vecka som jag har ätit dhea (25mg x 3/dag). Efter ca. 4 veckor fick jag mycket fet hy, det är väl ungefär det jag har märkt. Kanske mer engeri, eller är det vara för att jag har haft lite semester : ) svårt att säga.

Jag hoppas också på hemmaförsök nu, men tänkte se om sådär ca. 2-3 månadar om man ska köra på ett nytt ivf. På måndag har vi ett återbesök på kliniken där vi gjort tre tidigare ivf försök, tror dock inte de kommer vara så positiva med att vi gör ett nytt försök. Men jag hoppas att de låter oss med ett försök till. Ska man be att de ta mina värden igen? Är det ngt annat man skulle kunna göra? Spola äggledarna? Man funderar och funderar på om de/vi har gjort allt så klart. Jag känner inte för att berätta för dem att jag ta dhea (jag har skaffat dem på egen hand). Eller tycker ni att jag ska göra det? Jag ska ta upp om dhea återigen, men förra gången var det bara ett nej, de skriver inte ut det osv...Jag vill höra denna läkarens åsikt, har en ny nu detta besök.  
    Germany: vad är HSG röntgen?

Förresten är det någon som vet ngt om Bidrottninggelé? Jag har tagit det ett tag nu. När jag köpte dem på hälsokosten så har jag för mig att de sa att man ska ta en om dagen och det har jag gjort nu ett tag. Men så läser jag här på FL helt plötsligt att man ska ta dem mensens första dag fram till ägglossning. Någon som har hört något annat?  Ja, ja...jag slutade iallfall att ta dem och tar väl dem igen då mensen kommer, om den kommer ; )

Må så gott alla kämpare därute!     

• germany

Kvinna 72 - Tycker inte du behöver berätta nu att du tar DHEA. Men försök gärna att få din nye läkare att skriva ut Prasteron.  Om inte dina äggledare blev spolade vid utredning så tycker jag att du kan be om att få göra det nu.
    Spolning ingick inte i min utredning, men jag har tagit upp frågan med min utredningsläkare på kvinnokliniken om att jag väldigt gärna vill veta om våra hemmaförsök är helt bortkastade eller ej. Han var i allafall tillmötesgående och jag fick min önskan om att göra en HSG röntgen uppfylld.

En HSG-röntgen ser om jag har stopp i mina äggledare, samt om det finns några "konstigheter" i min livmoder. En vanlig spolning tror jag kallas HSS. Men där går det så snabbt när dom spolar, medan en röntgen då tar bilder under spolningen och läkarna kan då studera bilderna noggrannt motför de få sekunder de har på sig vid en vanlig spolning. Om jag får min mens snart så ska denna undersökning göras efter mensens slut (dag 7-10 i menscykeln, ej senare).

På din fråga om bidrottningsgele så har jag ätit det en period innan IVF. Men har både läst och hört att man ej ska blanda in detta preparat tillsammans med IVF medicinerna. Så om du planerar nytt IVF så ät kanske inte då bidrottningsgelen samtidigt, utan sluta innan och förlita dig på att IVF preparaten gör sitt.
    Jag åt förresten också Apiforce från mensens första dag till ÄL och sen inget fram till BIM.

Fick svar i morse på några av mina blodprover. Allt såg bra ut och mitt TSH låg så fint på 1,2!!! Jag var övertygad om att det skulle ha skjutit i höjden då det sist hade höjts till 2,2. Så min morgon har börjat bra och jag känner mig så glad över det lilla!!!! Solen skiner också så det blir nog en fin dag ute. Solig

• PimPim1

Tack för info om äggledarspolning. Jag har en tid till gyn och kommer försöka få dem kollade. Som sagt man vill ju gärna veta om man kämpar i onödan:)

Tar Apiforce också fram till ÄL. Kommer att byta mina 7-keto till micronisedad dhea när beställningen kommer och har börjat med L-arginin för ökat blodflöde (finns många i en annan tråd som har kombinerat dessa) Hoppas naturligtvis på guldägget och kommer väl kämpa i något halvår till, sen får jag nog fundera på ÄD.

Kram alla!

• germany
    PimPim1 skrev 2012-08-16 08:11:13 följande:

Tack för info om äggledarspolning. Jag har en tid till gyn och kommer försöka få dem kollade. Som sagt man vill ju gärna veta om man kämpar i onödan:)

Tar Apiforce också fram till ÄL. Kommer att byta mina 7-keto till micronisedad dhea när beställningen kommer och har börjat med L-arginin för ökat blodflöde (finns många i en annan tråd som har kombinerat dessa) Hoppas naturligtvis på guldägget och kommer väl kämpa i något halvår till, sen får jag nog fundera på ÄD.

Kram alla!

Jag tror att HSS är vanligare än HSG. Jag tycker dock att det känns bra att det tas röntgenbilder.
    Men jag skulle inte bli förvånad om de föreslår HSS, men nu vet du i allafall att det finns dessa två möjligheter.
    Vissa vill ju inte utsätta sig för röntgenstrålar heller. Men för mig så känns en HSG röntgen bra att få gjort.

Inte tusan är det någon mening att harva på om det är något som är alldeles på tok med äggledarna.....bättre att få veta då än att bara bli besviken varje månad när mensen kommer....

Perfekt kombination tror jag av DHEA och L-arginin. Dock kör jag bara på DHEA och så lite vanliga vitamintillskott och lite qigong övningar som också ska ge ökat blodflöde. Allt som kanske är bra är värt att prova Flört
  • Cice

Germany Skrev;

Cice - Kör du på hemmaförsök eller blir det snart IVF för dig också? Du har väl ätit DHEA många månader nu, inte sant? Hoppas du mår bra! Solig

Japp vi gör det... Jag har ätit DHEA   121 dagar,... jag hoppas verkligen att det gör ngn nytta,.   Germany jag svarade på ÄD tråd.

Jag är inte inne och skriver så ofta, men jag följer era inlägg och håller tummarna för er ska ni veta{#emotions_dlg.flower}

Kram     

• Gaaaa

Jag började med Dhea första aug. Och jag har haft min mens nu. Normalt så har jag knappt 2 dagar men nu är jag inne på 3 +. Bra, bra det betyder att livmodershinnan var fin kan ju ha att göra med hormonet..
    Hyn är den samma, huvudvärk har jag ändå så det är lite svårt att säga..

Jag har alltid ont i ryggen innan mens och första dagen, svampinfektioner är sååååå vanliga nu under svensk sommar. Eftersom man kan få det av blöta badbyxor.

Bidrottninsgele har jag tagit hur länge som helst för min kropp mår bra av det. Har även blivit rekomenderad att höja till 2 tabletter om dagen under ivf för att stärka kroppen ännu mer.

• germany
    cice - Jag ska titta in i ÄD tråden igen så fort jag får tid. Vädret och framförallt den varma solen kallar på mig, värsta högsommaren Solig  Så här blir det inte mycket surfande nu inte. Lapa D-vitaminer, nyttigt för oss som vill bli gravida....ha ha,  ett fertiltets-syndrom utan dess like va? ALLT kretsar kring detta ämne fertiltet, på gott & ont. 
Svar på tråden Tips om dhea