• mian04

Tips om dhea

Katt12 skrev 2014-04-09 23:20:41 följande:

Intressant att du mått bra av dhea.com och att dr D verkar positiv oxå. Då kanske jag ska testa att beställa därifrån. Minns även att Lully Hill åt 7 Keto innan hon blev gravid, men har ingen aning vilken sort. Ska ju vara ett snällare alt och efter min allergiska reaktion känns det förstås lockande med något mildare, bara det har effekt. I morgon måste jag bestämma mig om det ska bli ngn leverans t nästa cykel!
    Jag har läst att effekterna av 7-keto på hormonerna inte är så utredda och att det därför är väldigt osäkert vad tillskottet har för effekt på hormonerna. Läkare brukar ju hävda vikten av mikroniserad dhea för effekt på fertiliteten.
    Men jag testade ett annat "naturligt" läkemedel som det ska finnas vetenskapliga studier på att det höjer kroppens egen dhea-produktion. Det tillskottet heter Barbasco och har varit väldigt populärt i Norge, eftersom det inte är syntetsiskt men man har ändå kunnat uppmäta en ökad mängd dhea i blodet på dem som ätit de tabletterna. Jag blev gravid på mitt första IVF-försök, trots ett amh på under 0,2 och jag fick bara ut två ägg vid äggplock. Kändes bättre att äta ett naturläkemedel. Kände heller inte av några biverkningar, men tabletterna är dyra!

Här är en länk till en webbsajt om dhea, där de både skriver om syntetiskt dhea, Barbasco och 7-keto, står på norska dock. Jag testade alltså Barbasco Tavita under ett halvårs tid före mitt första IVF-försök, har inte en aning om det var de tabletterna som gjorde susen eller om det skulle ha funkat ändå. Men det verkar inte som att någon fått biverkningar av Barbasco trots att det finns personer som använt tabletterna i åratal för att öka på dhea-mängden i blodet.  

http://www.dhea.no/DHEA_kosttilskudd_tavita.html
  • mian04

Hej där Germany och Hannah. Jag undrar också över sojan? Är det vetenskap att det försvårar graviditet? När jag googlar verkar det vara väldigt motstridig info.
    Jag som druckit sojamjölk till gröten varje dag i typ tolv år och även under hela graviditeten!!!: -)) När jag blev gravid åt jag dessutom väldigt onyttigt, tränade inget och mådde psykiskt dåligt på grund av beskedet om lågt amh. Men oavsett det så är det så klart alltid bra att äta nyttigt. Och det finns ju bra studier på att det är bra att vara normalviktig tex, eftersom övervikt kan försvåra ägglossning. 
    Och vete kan vara bra att utesluta om man har anlag för inflammatoriska sjukdomar som endometrios, vilket jag ju har.
    Kämpa på nu Hanna och Germany! : -)))  Jag hejar på er! )
    Har inte bestämt mig om syskonförsök ännu, men följer er med spänning!

• mian04
    LinneaSvea skrev 2014-08-11 21:12:42 följande:

hannah8401, jag har ätit både apiforce och Royal jelly som är starkare, det hjälper för vissa men för mig har det inte hjälpt, har ätit det sen typ okt förra året.

Mian04, blev du gravid naturligt trots lågt amh, får man fråga vad du hade och hur gammal du är eller var....

Hur gammal är din lilla skrutt?

Jag gjorde IVF med ett amh på under 0,2. Lyckades på första försöket, trots att jag bara fick två tillräckligt stora ägg. Båda äggen befruktades och sattes in. Det blev en bebis av dem. En liten tjej som fyller åtta månader i morgon. Jag var nästan 36 år när jag blev gravid.
    Hur lågt amh har du?
  • mian04
    Kattflickan skrev 2014-09-04 10:50:10 följande:

Kort och kanske en dum fråga: Finns det någon mat som innehåller dhea? Eller kan man göra något annat för att öka sina nivåer av dhea? Jag vill helst inte beställa dhea utan få det utskrivet, helst efter en analys som konstaterat att mina nivåer är låga. Men det är svårt att hitta en läkare som skriver ut dhea.

Jag har läst att dhea och binjurarna hänger ihop och jag tror att jag har dåliga binjurar.

Kattflickan jag provade ett naturläkemedel som heter Barbasco som ska vara ofarligt att ta men som enligt bevis höjer dhea-nivåerna på ett naturligt sätt genom att stimulera binjurarna. Det används mycket i Norge har jag förstått, men verkar inte alls vara så känt i Sverige. En burk är dyr, men finns att köpa hos vissa återförsäljare i Sverige. Kanske kunde vara nåt att testa? Annars har jag läst att aktiviteter som meditation har visat sig höja dhea-värdena!  På länken nedan, som är norsk, står det både om Barbasco och syntetiskt dhea och skillnader/likheter dem emellan. Har sett på norska fertilitetsforum att de ibland använt Barbasco för att boosta fertiliteten och lågt amh : -) Jag tänker nog fortsätta äta dem efter amningen. En del äter tabletterna mot utbrändhet också har jag läst.

http://www.dhea.no/Barbasco_Plus.html
  • mian04
    Kattflickan skrev 2014-09-04 20:31:49 följande:

Mian: Tack för tipset! Vad är dina erfarenheter av Barbasco? Tror jag hittade ett ställe att beställa ifrån på nätet.

Katt: Jag bor i Uppsala, ska kolla upp labbet.

Jag väntar nu på att få reda på om vi får fler PGD försök.

Jag åt två tabletter om dagen i fem månader innan jag gjorde mitt första IVF- försök med amh på under 0,2 och det lyckades ju direkt. Kände inga biverkningar alls av dem. Kändes bra att det var lagligt att köpa dem i Sverige och att det var ett naturläkemedel. Sedan ska man förstås vara skeptisk mot vissa naturläkemedel, men googlade och läste om tabletterna i norsk media och där verkade användarna nöjda. Därför valde jag att beställa dem.
    Men sedan om det berodde på dem eller nåt annat att jag lyckades det vet man förstås inte. Men jag kände att jag inte hade nåt att förlora på att testa dem!
  • mian04
    Kattflickan skrev 2014-09-11 23:42:23 följande:

Mian: Nu har jag beställt Barbasco Plus, hoppas de gör skillnad.

Germany: VI har också snålat med föräldradagarna för att kunna vara hemma länge. Känns bra. Nu är ju mannen hemma med dottern och jag är lite avundsjuk, de har så kul om dagarna. 

Kul! jag körde två tabletter om i början, det stod att man får effekt snabbare då!
    De hade tydligen gjort studier i Norge på folk som de testat med blodprov före och efter att de hade ätit Barbasco en tid, och då hade deras dhea-nivåer tydligen höjts ,tycker det låter spännande : -)
  • mian04
    lill111 skrev 2014-12-06 12:16:04 följande:
    Hej germany och alla kämpande kvinnor!

Jag har fått tid 23 februari ska ut på resa nu framöver så därav februari....

Men jag är så ledsen o trött....ni kanske kan hjälpa mig....

Varje månad de senaste två åren har jag ca 3-4 dagar efter positivt test på äl-Stickan fått mensvärk och sedan har brunblandade flytningar med lite blod i börjat....ända fram till mens....samt att jag blir väldigt irriterad....

Fattar ju vem som helst att inget embryo vill fästa där...även ivf trots progesteronstöd kom dessa flytningar och blod redan på ruvdag 4-5...är detta tecken på endomitrios tro....ja, ja lär väl op visa om inte annat, de två senaste cyklarna har jag varit noga med progesteron som stöd och då har de hållit sig borta....

Frågan är om jag ska besöka ngn hormonexpert, visst finns det ngn i Sthlm??

Tacksam för in-put.... Har även jätteont i brösten med fr äl och fram till mens....

Min fråga är ju om det hormonellt eller endo som spökar....

Kram alla fina tjejer!!
    Konstigt att progestronstöd inte funkar, det brukar ju bero på progestronbrist när man får spottings efter ÄL och fram till mens. Tror det finns en duktig hormonläkare i Stockholm som bara jobbar med biodentiska hormoner, alltså inte syntetiska. Är själv nyfiken på den mottagningen, med tanke på att vi här i tråden kommer att hamna i klimakteriet väldigt tidigt. Nackdelen med denna mottagning är att den är privat och inte går att få på landstingstaxa!

http://www.hormonelle.se/

• mian04
    lill111 skrev 2014-12-06 15:19:18 följande:

[quote=74451604][quote-nick]mian04 skrev 2014-12-06 14:17:21 följande:[/quote-nick]

Sorry, trodde det var tråden för lågamhare : -))

[/

Tack rara du! Ja, det borde bero på det, men vet inte....

Får ju som mensvärk och spottar nu....

Undrar just vad denne läkare heter?

Tack för kommentar

Om du trycker på länken här
    http://www.hormonelle.se/ så står hans namn där! Berätta gärna här vad  du tyckte om du går till honom! Är som sagt nyfiken på den där mottagningen!  
  • mian04

Verkar förresten vara en kvinnlig läkare ser jag när jag läser på hemsidan!

Svar på tråden Tips om dhea