• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Kattflickan

Hej,

Jag är 37  år och har lågt AMH. Har blivit gravid 3 ggr av mig själv men två av gångerna hade barnet downs syndrom och vi valde att avbryta. Har haft ett missfall också. Det var när jag var 35. Nu försöker vi med ivf med PGD.

Har läst en del om dhea som låter mycket intressant. Hade funderingar på att köpa det via utlandet inför den här ivf'en, men jag har inte vågat då jag är osäker på vilken dos jag behöver. Känns mycket bättre om en läkare skriver ut det. Bra att de börjat göra det i Sverige. Ska kanske ta upp det med min läkare om det inte går vägen denna gång.

Jag är förstås intresserad av möjligheten att få fler ägg utan kromosomfel. Har gjort en ivf med PGD med maxdos menopur och fick bara ut 4 ägg. Dock levde 2 ägg kvar till 5-dagarsstadium så jag fick två blastocyster insatta, dock blev det svagt plus på TD som sen försvann. 

Grattis mammagås och Happies!

Millan

• Lillstoran

Intressant med dhea, hoppas dock att det inte ska behövas i framtiden, men en intressant fråga - tar ni det även utan IVF vid hemmaförsök? Det ska inte vara bra när man är gravid, innebärande att man kan ta fram tills ett positivt gravtest och då genat sluta? Trombyl, Predisnolon och allt det där kan man ju ta till v. 12 i vissa fall. Skumt.

• Mamma gås
    Kattflickan - Vilken klinik går ni på? Falun skriver ut Prasteron (dhea). Jag tänker att du kan ta med dig utskrifter eller prata om Prasteron med din klinik å är det helt NEJ så kan du ju köpa själv. I Svergie är dosen ofta 2x25 mg, i många studier utomlands får patienterna 75 mg. Sen beror det säkert på vad man har för nivå själv i kroppen.

Jag har ju självmedicinerat och tagit 75 mg. Lycka till!! {#emotions_dlg.flower}

Lillstoran - Jag kan inte bli gravid utan hjälp av IVF så det har inte varit en aktuell fråga för mig men däremot rekommenderade min alternativmedicinare det för mig förra sommaren då min kropp var så sliten och han har jobbat och pluggat i USA där de använder det mer än här så därför började jag med det av en helt annan anledning. Sen visade det sig att det var positivt även för äggkvaliten. Ja, man ska inte äta DHEA när man är gravid eller ammar. Mitt tog slut vid sprutstart så det blev naturligt att sluta då. Men jag har funderat på om jag ska äta kanske 25 mg/dag så småningom (när graviditet å amning är klart) för jag har mått så mkt bättre rent allmänt.    
  • Lillstoran
    Mamma gås skrev 2012-06-11 08:40:16 följande:
    Kattflickan - Vilken klinik går ni på? Falun skriver ut Prasteron (dhea). Jag tänker att du kan ta med dig utskrifter eller prata om Prasteron med din klinik å är det helt NEJ så kan du ju köpa själv. I Svergie är dosen ofta 2x25 mg, i många studier utomlands får patienterna 75 mg. Sen beror det säkert på vad man har för nivå själv i kroppen. Jag har ju självmedicinerat och tagit 75 mg. Lycka till!! Lillstoran - Jag kan inte bli gravid utan hjälp av IVF så det har inte varit en aktuell fråga för mig men däremot rekommenderade min alternativmedicinare det för mig förra sommaren då min kropp var så sliten och han har jobbat och pluggat i USA där de använder det mer än här så därför började jag med det av en helt annan anledning. Sen visade det sig att det var positivt även för äggkvaliten. Ja, man ska inte äta DHEA när man är gravid eller ammar. Mitt tog slut vid sprutstart så det blev naturligt att sluta då. Men jag har funderat på om jag ska äta kanske 25 mg/dag så småningom (när graviditet å amning är klart) för jag har mått så mkt bättre rent allmänt.    

Grattis till plusset förresten! Men om man får positivt test och knaprar för fullt måste man ju genast sluta på TD. Läst att man inte ska ta Q10 heller och lade genast av när jag fick pluss. Kanske ska tipsa om dhea i tråden IVF - start i mars 2012 där alla gör sin första IVF 2012. Kan kanske funka även på personer under 30 år.
  • Kattflickan

Hej,

Mammagås: Jag går på Karolinska, huddinge. Det är bara där och på Sahlgrenska man får göra PGD.  Jo, jag har också hört att Falun har skrivit ut Prasteron. Jag velar så över om jag ska göra en till PGD efter detta eller gå över på äggdonation. Vi borde ha bättre chanser med äggdonation. 

• Gaaaa

Nämns det här på våra IVF kliniker runt om i Sverige??
    Jag har aldrig hört talas om det här förut!!

Om man inte tar det för att förbättra äggkvaliten, vad tar man det för då??

Jag har misstänkt ett bra tag att mina ägg inte är bra. Jag har gjort 6 IVF
    Och första ggn befruktades 1 ägg av 7, andra 1 och 1/2 andra, 4 av 7 (slutade med ett MF)
    1 av 10, 1 av 4 och sist 1 av 1 och det bär jag på nu...

Jag har varit inne på att jag har hypotyreos, Sköldkörteln och fått levaxin och mår mycket bättre och resultatet på mina ägg har blivit bättre fast jag får nästan inga ägg i äggblåsorna.

Tänk om det nu finns något som skulle kunna hjälpa mig att få ägg och att det blir starka och fina...

Grattis till er som lyckats bli gravida!!

• Lillstoran

Undrar jag har aldrig fått någon klarhet i vad som gör att få ägg befruktas. Är det mannens kvalitet, kvinnans ägg, en kombination eller en slump? Har ju läst om de som fått 12 ägg och 2 befruktade.

• Gaaaa

Jag pratade nyss med medstop och de sa att om en läkare skrev ut recept på dhea så kunde de specialbeställa.

Någon som försökt?? 

• Gaaaa
    Hur lång tid tog det och vad blir frakten??
  • Mamma gås

Jag vet att IVF kliniken i Falun skriver ut Prasteron vilket är DHEA.

Det tog två veckor tror jag, om jag inte kommer ihåg helt fel. Vet faktiskt inte vad det kostade, det var maken som betalade så jag kollade aldrig. 

Svar på tråden Tips om dhea