• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran

En annan sak som är relevant.

Tar ni DHEA hela tiden frekvent. Jag testade något som heter Q10 då försäljren i hälsokostaffären lyckades övertyga mig om att äggen som de testat på råttor var som en 20-årings. Försäljaren upplyste även om att man skulle sluta direkt om man upptäckte att man var gravid.

Fram till ÄL men sedan i cykelvecka 3 så fäster ägget och vid BIM så började jag på nytt. Men om ägget fäst i cykelvecka 3 och sedan går det ett par veckor ytterligare innan man är gravid - då innebär det ju att man äter för fullt.

Nu är jag gravid men i mitt fall så körde jag bara fram till ÄL just av denna orsak. När mensen kom så började jag om etc.

Hur gör ni med DHEA?       

• PimPim1

Jag har försökt att hitta information om när man ska sluta ta dhea, vid plus eller äl. Jag har märkt att man gör både och. Jag resonerar dock att man gott kan ta dem hela tiden fram till plus eftersom de inte borde förändra cykelns längd eller tidpunkt för äl osv. Jag har uppfattat dhea som en byggsten till andra hormoner och mer att det är en förutsättning att det finns än att dhea skulle ha en direkt påverkan. Sedan har lag läst någonstans att det tar en tid, typ 60-90 dagar för att kosttillskott ev. skulle kunna påverka äggkvaliteten.

Har nu  snart tagit dhea i 4 mån. utan att jag lyckats. Fick ev ett tidigt missfall förra månaden då jag fick svaga plus på clearblue i 2 dagar för att sedan få mensen 4 dagar senare än beräknat. Jag har även gått på akupunktur i 3 månader vilket hjälpt mig få jämnare temperaturer och bättre psykisk hälsa. Förra månaden började jag också med bidrottninggele vilket gör att jag mår toppen. Jag har kraftigare äl och känner mig mera "hormonell" i allmänhet.

Lycka till alla som kämpar! 

• germany

Min IVF-klinik vill att jag äter DHEA i minst 2 månader och fram till plus och jag känner ingen oro över att ta dom fram tills dess.

Bidrottninggele har jag provat tidigare, men blir lite osäker på vilka preparat jag törs blanda ihop med mitt utskrivna Prasteron. Hade man all världens tid på sig så skulle man kunna prova ganska många preparat....men det tar ju en tid innan kroppen ställer om sig efter det man stoppar i sig och därför så nöjer jag mig med enbart DHEA samt en del vanliga vitaminer som folsyra, D-vitamin, B12 samt Super C.

• Angla

Skall man sluta med DHEA vid ÄL/ET? Jag läste någonstans at tdet inte är bra vid graviditet. När skall ni lsuta med DHEA?

Angla - mamma till slut
  • germany

Angla - Jag ska äta DHEA tills jag plussar (recept utskrivet av IVF-klinik i Falun)

• germany

....ska alltså äta DHEA i 2-3 månader och sen köra IVF och ska alltså knapra i mig DHEA under ruvardagarna.
    Är trött i mössan så jag kanske formulerar mig lite halvdant....

• TyckOmMig

germany-vilken dos tar du av Prasteron?Har själv fått detta DHEA preparat utskrivet av min privata läkare men dock bara 25mg/en kapsel om dagen fast jag tar två kapslar en morgon/en kväll då jag sett att fler har denna dos.Står inför att starta IVF om det inte tagit sig denna månaden vilket jag inte tror fick istället en urinvägsinfektion av våra försök att pricka ÄL denna period.Jättejobbigt och hoppas verkligen vara på banan igen snart då och att detta inte stör själva IVF behandlingen framöver.

• Angla

Ok en morgon och en kväll?

germany skrev 2012-07-07 19:18:02 följande:
    ....ska alltså äta DHEA i 2-3 månader och sen köra IVF och ska alltså knapra i mig DHEA under ruvardagarna.

Är trött i mössan så jag kanske formulerar mig lite halvdant....

Angla - mamma till slut
  • germany
    Tyck om mig & Angla - Jag tar 50 mg Prasteron / dag. 1 kapsel på morgonen & en på kvällen.

Tycker du gör helt rätt Tyck om mig som faktiskt tar 50 mg och inte så lite som 25 mg / dag, det låter som en meningslös dos som din läkare har angett.
  • Tuvalina
    germany skrev 2012-07-08 08:21:25 följande:
    Tyck om mig & Angla - Jag tar 50 mg Prasteron / dag. 1 kapsel på morgonen & en på kvällen.

Tycker du gör helt rätt Tyck om mig som faktiskt tar 50 mg och inte så lite som 25 mg / dag, det låter som en meningslös dos som din läkare har angett.
    Hej alla och Germany!!

Jag inflikar här att jag tar faktiskt 2 tabl 25 mg prasteron (DHEA) på morgonen och 25 mg på kvällen numera. Eftersom det i studierna har varit just 75 mg de tar så har jag höjt min dos på eget bevåg Tungan ute

Alltså, ordinationen från läkaren var 50 mg om dagen och jag tar nu 75 mg - OBS, jag har trappat upp det!

Jag ska ta prasteron tills jag plussar alltså under ruvartiden med!
Svar på tråden Tips om dhea