• Liv2014

Tips om dhea

CFF hoppas det går bra med ruvningen!!! Har får svar på mina tester, har du några fina tips på hur tolka? S-testosteron 1,6 (referensvärde

• Liv2014

CFF hoppas det går bra med ruvningen!!! Har får svar på mina tester, har du några fina tips på hur tolka?

S-testosteron 1,6 (referensvärde <3,o kvinnor 15-klimakteriet)
    S-testo/SHBG-kvot 0,03 (referensvärde <0,06 kvinnor över 15 år)
    S-DHEAS 11,8 (referensvärde 1,5-10,6)
    S-SHBG (androstendion) 47 (referensvärde 30-90 kvinnor över 15 år)

Jag hade ätit sista tabletten 8 timmar innan blodprovet. Och ätit 75 mg i  2 veckor.

Min egen tolkning är att jag ligger bra på alla utom dhea som jag ligger för högt på. Men enligt läkartidningen så skulle en normalisering av värdet efter 24 h eftersträvas. Och av din kurva att döma så har dina värden sjunkit kraftigt då du väntat med blodprovet. Så då bör detta vara ok med...

Eftersom jag ligger bra på alla andra värden känns det lite "synd" att minska dosen... Även om jag tycker jag haft lite konstiga biverkningar.

Dock kan jag aldrig se att du legat över kurvan när du testat nära inpå?

Har du några heta tips på hur tolka.

• Liv2014

Eeeeee ursäkta alla för samma meddelande flera gånger... Min dator är lite knäpp mot mig och hittade ingen raderaknapp på forumet...

• Liv2014

Strålande CFF! Alltid tacksam för dina svar och din hjälp! Har haft lita konstiga biverkningar så funderat på att minska lite men nu när provsvaren verkar ok så ger jag det nog ett tag till o ser om jag vänjer mig...

• Liv2014

gklassy fick mens 22 dagar efter avbrutet försök. Månaden efter kom den på dag 26, ungefär som vanligt för mig.

• Liv2014

Gklassy nej tyvärr var semesterstängt då redan så ska köra nu i augusti igen. Testa långa i stället så nedregleringsstart nästa vecka.

• Liv2014

Behöver lite hjälp... När man trodde att man skulle få slappna av lite på semestern inför nästa IVF har jag fått värsta allergiska reaktionen av någon växt på fötterna. Fått en salva med hydrokortison (sterioid binjurebarkhormon) Min IVF klinik är inte öppen så kan inte fråga dem men hudläkaren tror det skall vara lugnt... Har försökt vara väldigt noga med vad jag stoppar i mig, läkemedel osv. så vet inte om jag vågar ta detta. Som jag fattar det är det binjuren som producerar även dhea och östrongen osv. Och som biverkning står (iof vid långvarig behandling av stora hudytor att kroppens egen hormonproduktion kan hämmas). Samtidigt när jag läser lite så fattar jag det som att min egen kropp binjure försöker producera kortisol för att hämma reaktionen (vilket skulle kunna leda till att den blir utmattat och inte orkar producera östrogen). Tacksam på tips och svar och någon har erfarenhet eller kloka tillrop här!

• Liv2014

Ytterligare en sak som jag ställts inför är att jag skall påbörja nedreglering med spray på dag 19 i cykeln. Har ätit dhea nu i 6 veckor. Första perioden blev ägglossningen försenad och fick utslag på ÄL-sticka dag 14. Men innan dess hade jag mycket känningar att ägglossningen var på väg (ömma bröst, mycket sektret, svullen mage osv.). Nu andra perioden är det idag dag 15 fortfarande ingen ägglossning och inte ett ända tecken på att den är påväg. Kroppen känns lite avstängd. Kan man börja en nedreglering utan att ha haft ägglossning innan?!

• Liv2014

Ng73 den heter ovoenergene är dock inte hundra på att det är ubiquinol och inte ubiquinon men borde vara det för de var dyra... Tänker att jag måste få utslag på Stickan imorgon eller övermorgon eftersom ägget släpper inom 48 timmar efter utslag om jag fattar rätt... Men inga känningar ännu. Tyvärr har min mottagning semesterstängt och det verkar som om alla andra har det med. Tror dock inte det är klokt att börja innan så det blir väl att vänta en månad till i så fall, suck jag som var så pepp på att komma igång...

• Liv2014

Är det någon som fått färre äggblåsor med dhea? Påbörjade trots att jag inte fått äl nedreglering idag. Nu är jag osäker på hur jag skall göra med dheat ätit i 6 veckor så vill helst inte avbryta nu men samtidigt om min ägglossning uteblir så hur bra är det... Var på gyn igår läkaren såg bara två äggblåser på ena sidan den andra äggstocken hittade hon knappt. Innan mitt första försök och dheat såg de 5-6 äggblåser totalt.

Svar på tråden Tips om dhea