• Liv2014

Tips om dhea

Tack Vi5! Fortsatte du äta dhea under hela tiden eller hade du slutat efter försöken efter fem & sex månader? Har du också lågt amh? Vad det någon skillnad på kort respektive lång behandling om du provat olika metoder vill säga? Stort grattis till din graviditet hoppas verkligen att det kan få hända mig också. Önskar verkligen att jag visst hur allt detta skulle sluta... Hur hög dos åt du?

• Liv2014

Ni som gjort långa protokollet och ätit dhea har det funkat bra under nedregleringen för er? Jag påbörjade nedregleringen i måndags och nu har jag fått mycket finnar och blivit typ luden i ansiktet speciellt vid "polisongerna". Detta trots att jag minskat min dos från 75 till 50 (pga utebliven ÄL). Tänker att det kan bli något när nedregleringen ska ta bort östrogenet och bara trestosteronet blir kvar??? Hade lite av dessa biverkningarna innan men inte alls i samma utsträckning som denna vecka under nedreglering...

• Liv2014

Och har eventuellabiverkningar (ex hår i ansiktet) försvunnit då ni slutat äta dhea?

• Liv2014

JennaA tror det beror på person till person. Jag gjorde tester under tiden som visade på bra värden med dhea. Min första ägglossning blev dock förskjuten ca tre dagar, den andra månaden uteblev den dock helt :( Jag började dock med en gång med 75.

• Liv2014

Cff härligt med flyt emellanåt :) Hur funkar det egentligen du gör väl dina ivf:er i Danmark, men får du ändå hämta medicinen på högkostandskortet i Sverige?

• Liv2014

Jaha vad bra för dig! Tänkte att kanske Danmark o Sverige hade något samarbete. Känns som de annars låter än prova längre där så att man kanske kan prova där ifall man skulle bli nekad i Sverige, men då får man alltså bekosta medicinerna själv...

• Liv2014

Aha så kanske man kan göra i så fall! Försäkringskassan borde väl inte vilja betala för vår utomlands då vården finns att erbjuda här? Får dock hoppas att det blir fullträff på denna ivf:en så jag inte behöver åka till dk :)

• Liv2014

Jag startade direkt med dhea 75, första cykeln ägglossning dag 14 (lite senare än vanligt), andra cykeln uteblev ägglossningen började med nedreglering inför ivf på dag 19 och hade alltså inte fått ägglossning innan dess. Nu är jag skiträdd att dhean pga det ska ha pajat hela ivf:en. Har tagit det på eget bevåg, min klinik är negativt inställda till det, men har tagit blodprov och alla värden såg bra ut (enligt en amerikansk läkare). Har nu minskat till 25 och är fortfarande under nedreglering. Min klinik hade semesterstängd när jag började med nedregleringen, gick dock till en annan gynekolog för att be henne se om ägglossning var påväg. Det kunde hon inte bedöma men hon såg bara två ägg på ena äggstocken och hade svårt att överhuvudtaget hitta den andra. Detta har aldrig hänt förut! Så som sagt hoppas inte hela ivf:en pajats :(

• Liv2014

Jag tog prover en tid efter jag börjat äta. Alla värden var bra, det man är rädd för är att testosteronvärdet blir för högt om jag förstått det rätt. Fick godkänt av en amerikansk läkare som är expert på ivf med dhea. Ändå uteblev min ägglossning. Kanske hade rättat till sig efter några månader det vet jag inte eftersom jag nu påbörjat en ivf.

• Liv2014

Vi 5 jag har hört att man inte ska äta dhea i längre tid än 3-4 månader i taget och sedan ta uppehåll en tid. Att kroppen annars kan sluta producera hormonerna själv samt att många lyckas då de har uppehållet. Du har inte hört något om detta? Den amerikanska läkaren sa minimum 6 veckor och fortsatt under ivf:en. Jag kan säga att jag ångrar nu att jag tog det. Tror på det men var lite väl ivrig. Hade varit bra att görs försöket utan något först och om det inte lyckades ta det lugnt och testa dhea under 3 månader. Fick dock panik för jag fick reda på mitt låga amh och klinikerna skulle stänga för sommaren, då tyckte jag det var lika bra att använda tiden när jag ändå var tvungen att vänta... Om det var dumt eller inte vet jag inte förren om några veckor...

Svar på tråden Tips om dhea