• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • hemulen

cff, tack för länkarna! Ja det är ju väldigt intressant med DHEA (som vi redan vet

Germany och Vi4, jag tycker det låter som en bra teori att fortsätta äta DHEA och ev. höja dosen då kroppen anpassat sig, upp till max 100 mg som det verkar på studierna. 

Själv har jag fått ett stort fint Plus!! Jag måste ju skriva i den här tråden också, fast det känns som att jag tjatar  Flört.  Glad så klart, men också orolig för hur det ska gå. Ja, ja, oron hör ju verkligen till de senaste två årens bebisfabrik. Solig

• cff

Härligt Hemulen! Stort grattis!
    Ger hopp till oss övriga! 

• Vi 5

Germany, då är vi inne på samma linje. Hoppas 75mg nu får tillbaka dina längre cykler! När det gäller att det gått 4 mån har jag bara sett att det blir bättre resultat ju längre man äter det, se tex tabellen jag la in förut.

Cff, tack för länkarna, ska läsa snart!

Hemulen jag blir lika glad varje gång jag läser det :D

• Vi 5

Alynda, hoppas du får svar på proverna, ville bara säga att jag fått väldigt mkt mer energi av DHEA och acne som jag fick i början har avtagit. Har bara hört att man får mer energi, inte mindre, så jag tror inte du behöver oroa dig för mindre energi. Däremot får jag erkänna att jag fått lite bukfetma det har jag aldrig haft men jag hoppas det försvinner när jag slutar sedan. En fördel är att det är lite enklare att sticka in sprutorna när det är lite hull på magen ;)

• germany
    Cff - Jättebra med länkarna, tack!

Hemulen - Åhhhhh, GRATTIS i massor till det fina härliga plusset! Måste kännas helt fantastiskt Skrattande.

Vi 4 - Jo, jag har ju också läst att ju längre tid man äter DHEA desto bättre....men som vanligt så kan jag inte låta bli att fundera när saker inte blir riktigt som jag vill eller trott. Egentligen helt onödigt att ens klura så mkt....men det blir ju ofta så i denna karusell att man anylserar allt i minsta detalj och värsta av hela "alltet" är slutligen ruvningsperioden innan man får svart på vitt om det lyckats eller ej.

Jag tar nu i allafall Prasteron 75 mg / dag fördelat på 3 ggr.
  • MissBoring

Det här med cykeln är ju lite konstigt. Jag har ju bara ätit i drygt 2 månader..
    Första cykeln va som vanligt ca 30 dagar men cykeln som nyss avslutades med min mens kom redan på dag 25!!!!??? Har aldrig haft så kort cykel förut Gråter Korta cykeln innan har varit 28 men oftast ligger jag på 31 dagar. Detta känns inte så himla bra.. men jag ska ge det den här månade också men om den blir lika kort igen så slutar jag för jag skulle vilja göra IVF i november (börja på oktober cykel med spray) men då måste jag ju få koll först så cykeln kommer tillbaka till vanlig längt annars är det ju ingen ide...

• germany
    Miss B - Verkligen intressant att även du har fått en kort menscykel också. För mig så fick jag ju först längre, men sen har det bara gått bakåt med både ÄL utslag och menscykel. ÄL utslagen har jag väl ändå fått på bra dagar, men min mens kom också på cykeldag 25 nu och så tidigt har jag aldrig heller fått min mens....

Dock så tvivlar jag på om du bör sluta med preparatet pga detta. Du har ätit i hela 2 månader och vore jag du så skulle jag fortsätta tills du har gjort en IVF och därmed kan säga om det gav utdelning eller ej.
    Enligt läkare på IVF kliniker så ska det inte spela någon roll att vår cykel är kortare när du kör IVF för du tillsätter ju hormoner och får fler folliklar osv osv  så det blir inte alls samma sak som när man jobbar själv på naturliga försök, då behöver vi gärna de längre cyklarna och längre lutealfaser (risk för stavfel).

Hoppas att fler kan återge sin erfarenhet kring just hur menscykeln har betett sig från början till efter några månader av intag av DHEA. Kanske har det inte med DHEA att göra heller? Jag tänkte först att "jaha, med åldern så kan ju mensen som för många andra börja leva sitt eget liv mellan varven".....Men om fler får så här som vi nu har märkt med våra menscyklar så borde man ju kunna dra en slutsats att det är DHEA som får det att bli så här.
  • PimPim1

Så himla roligt att tråden är så aktiv och att det delas så mycket erfarenheterSkrattande och stort grattis till er som plussat. Själv har jag tagit dhea från dhea.com i dosen 75 mg/dag i två månader nu och ett antal månader med 7keto dessförinnan. Instämmer med att energin är mycket bättre!

Jag har kört kombinationen med L-arginin för att jag tror på att ett ökat blodflöde kan hjälpa. Vad gäller dhea och påverkan på cykelns längd, så har jag ännu inte märkt någon skillnad. (har redan från början ganska kort cykel på 24-25 dagar och Äl runt dag 9-11)

Har funderingar på att ge dhea och L-arginin ett par månaders försök till, sedan blir det nog ÄD för min del, det är ett hårt beslut men jag börjar komma ditåt nu.

• germany
    Pim Pim TS GladVerkligen bra att sådana här trådar lever vidare till nästa och nästa person som behöver ventilera saker kring specifika områden, tummen upp!

Du kör väl inte med IVF utan på egen hand hemma?
    Jag är annars inne på exact samma bana som du, dvs att det får bli ÄD efter något enstaka IVF försök till.
    Men jag vill verkligen testa IVF ett par ggr till för att få ro i själen att jag försökte ganska mycket.
    Har du några barn sedan tidigare? Oavsett så är ju längtan lika stor när man så gärna vill få barn, första eller inte. Längtan efter något sitter inte i om man redan har eller ej.
    Önskar dig lycka till nu och så hoppas vi på lite fina plus ändå Solig.

Nu putsa fönster, solen skiner och bäst att ta tillvara på de D-vitaminer man kan få Flört
Svar på tråden Tips om dhea