• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Kattflickan

Lillstoran: jag tror Falun har lite mer erfarenhet av blastocystodling och även en högre andel upptinade som klarar sig än andra kliniker i Sverige. Om ett ägg klarat sig till blastocyst och har fryskvalitet tror jag chansen att den klarar sig är hyfsad om den bara tinas upp på rätt sätt.

Nu är jag ju gravid och eftersom jag gjort PGD som man bara kan göra på Karolinska och Sahlgrenska så kan jag ändå inte välja klinik. Om det går bra med denna graviditet och vi vill ha ett syskon så kommer vi försöka med den frysta och funkar inte det går vi nog över på ÄD.

Vad gör jag då i den här tråden? Jo, jag tycker det är så intressant med DHEA! Hade tidigare funderingar på att börja ta det innan den här PGDn.

• Lillstoran

Jag är också gravid som du vet men tycker också det är intressant med DHEA. En fråga - om du vill ha syskon. Om du redan har barn eller har fyllt 40 år. Kan du ändå göra PDG på Huddinge? Antar att vårdgarantin inte gäller liksom vid ÄD / spermadonation då det bara får ske inom landstinget. Kan du gå privat hos Karolinska och göra PDG och betala själv?

• Kattflickan

Nej, jag tror inte att jag får göra PGD privat på Karolinska. Någon från Norrland som blivit nekad PGD av sitt landsting försökte och fick nej. Olika landsting resonerar olika. En tjej som hade fått ett friskt barn av sig själv och sen gjorde PGD fick bara två försök av sitt landsting istället för tre. Så man får nog ansöka hos sitt landsting och se om de beviljar nån fler PGD för syskon.

Annars så har vi sparade pengar och skulle kunna åka utomlands för en PGD. Fast då lägger jag hellre pengarna på ÄD som ger mig bättre chanser.

Men, nu hoppas jag det går bra med det här barnet så får vi se om vi vill ha fler. Det skulle vara så skönt att få komma ur den här barnlöshetskarusellen nån gång och få glömma all ångest den inneburit. Jag har ändrat personlighet de senaste åren, är inte lika social längre, även om det börjat ändras på sistone, och det vet jag har att göra med barnlösheten.

• MissBoring

Ursäkta en dum fråga men vad står PGD för?

• Kattflickan

Inte alls dum, Preimplantorisk Genetisk Diagnostik. Om man har ett genetiskt fel kan man göra PGD. Man gör en vanlig IVF, när det befruktade ägget nått 8 cells stadium tas en cell ut och analyseras med avseende på den genetiska sjukdomen. Då kan de se vilka som är sjuka och välja att sätta in ett embryo som är friskt( med avseende på den aktuella sjukdomen).

• MissBoring

Tack Kattflickan! Näe det va visst ingen dum fråga, för det där hade jag aldrig hört om. Trodde det bara va en förkortning som jag glömt eller så..

• cff

Här är en, i mitt tycke intressant, sammanställning av svar från 196 IVF-kliniker (varav 72 europeiska) på temat "Poor responders: How to define, diagnose and treat" från 2010.
    http://www.ivf-worldwide.com/survey/survey-poor-responders.html

Bland annat kan man kan man se att en fjärdedel av dessa kliniker, "redan" för två år sedan skrev ut DHEA till sina patienter.

(Så här såg själva frågeformuläret ut (jag ville kolla hur de ställt frågorna för att förstå om vissa frågor hörde ihop med varandra): http://www.ivf-worldwide.com/component/option,com_bfsurvey_pro/Itemid,156/catid,25/view,onepage/  )

• myran6801

Är inte så aktiv här men vill ändå dela med mig av min erfarenhet med DHEA. Jag tog 50 mg (25 morgon och kväll) i ca 2 månader i somras. Vi har bestämt oss för att övergå till ÄD men jag tänkte att det kanske skulle kunna ske ett mirakel med hemmaförsöken Jag fick nästa omedelbart mycket sämre hy med mycket talgproduktion. När jag var på ansiktsbehandling undrade min hudterapeut vad jag gjort. I övrigt märkte jag inte av några biverkningar. Problemen med hyn försvann nästan direkt när jag slutade ta tabletterna. Det andra jag märkt är att menscykeln har blivit längre, de senaste åren har de varit 23-25 dagar (när jag var yngre hade jag 30) och förra var nu 26 och nu väntar jag på mensen och det är dag 27. Har inte ens fått spottings än som jag brukar få några dagar innan oxå sedan några år tillbaka. Vet vad ni tänker, gravid, men tyvärr inget mirakel har skett. Ville iallafall dela med mig.

• germany
    Myran - Alltid givande att få höra andras erfarenheter efter intag av DHEA. Detta med fetar hy och acneliknande utslag verkar vara vanligt. Förstår att du valt att sluta med preparatet då du nu är helt inne på ÄD (vi kanske ses mer i ÄD- tråden snart :)
    Detta med förlängd menscykel verkar också inträffa för flera av oss = mkt positivt för alla med kort menscykel.

Visst stämmer det att du skippade Atenresan trots att du hade planer på det?
    Önskar dig all lycka där jag hoppas det inom en snar framtid får födas en eller två små söta myror Solig.
  • alynda

Mycket intressant tråd! Blir både exalterad, ledsen för att jag missat detta ämne tidigare (försökt i 2 år)
    , och lite hoppfull om man kan få bättre äggkvalitet.

Jag har dock gått lite vilse här och inte lyckats reda ut vad jag borde göra. Är 40, har en snart 4-åring på naturlig väg, blev gravid två ggr 2011, varav den sista graviditeten måste avbrytas i v 16 (sept 2011) p g a av en mkt svår genestisk defekt, troligtvis p g a gamla ägg. Misstänkte sedan att jag inte fick tillbaka ÄL trots regelbunden mens o normalt progesteron, vilket bekräftats m UL. Fick pergo o då ÄL, dock ej gravid. Nu på väg mot privat IVF o har fått AMH 1,0. 

Visst låter det som att DHEA är något för mig?
     Min IVF-klinik tillhör IVF Sverige, liksom Falun, men här verkar de inte skriva ut DHEA. Om jag gör det på eget bevåg, var köper jag det bäst? Exakt vad heter preparatet då och hur doserar jag? Kan man börja när som helst i cykeln? Vad säger kliniken tror ni om man själv behandlat m DHEA innan IVF?  Om det är läkemedelsklassat, är det ens tillåtet att köpa via nätet?

Är tacksam för alla svar, och särskilt från er som haft liknande förutsättningar.

Svar på tråden Tips om dhea