• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-10-05 10:36:29 följande:
    Gemany - det kan nog vara bra att ställa sig i kön för ÄD även om det inte är aktuellt nu.

Tänk på att kötiden är flera år inom landstinget.

Vi har turen att ha en vän som ställer upp som korsdonator och då kommer vi snabbare fram i kön (ca 6 månaders väntetid har vi fått till svar om vi har med oss egen korsdonator. Men först försök med egna ägg Flört
  • alynda
    germany skrev 2012-10-05 15:46:05 följande:
    Vi har turen att ha en vän som ställer upp som korsdonator och då kommer vi snabbare fram i kön (ca 6 månaders väntetid har vi fått till svar om vi har med oss egen korsdonator. Men först försök med egna ägg Flört
    Härligt med så bra vänner! Vad betyder korsdonator, undrar jag dock?
  • germany
    alynda skrev 2012-10-05 15:53:23 följande:
    Härligt med så bra vänner! Vad betyder korsdonator, undrar jag dock?
    Jaaa, visst finns det riktiga änglar mitt i bland oss och det både här & där Hjärta

Vår vän kommer inte att ge oss äggen utan hennes ägg blir donerade till någon annan behövande kvinna.
    Själva så får vi då ägg från en annan vänlig kvinna som också donerat ägg. Tanken är väl att man kommer snabbare fram i kön om man även bidrar med ägg och inte bara tar emot.

Jag skulle inte vilja ha min väns ägg....skulle kännas lite konstigt tror jag för både henne och mig att sedan se barnet växa upp. Kan nog skapa känslor som man inte kanske förutsåg från början.

• cff

Vilken fantastisk vän!
    Jag har också en vän som gärna ställer upp och donerar (till mig, inte som korsdonator). Hon är dock tyvärr för gammal för att donera ägg i något av våra näraliggande länder (inkl Ryssland)  - gränsen är 35 år - men vi kan göra det hos Centre for Human Reproduction i NY om vi vill. Jag är dock inte redo ännu, vill fortsätta försöka med mina ägg, men tyvärr blir ju min kompis samtidigt också äldre.
  • germany
    Alynda - Mest troligt så har du inte jättehög nivå av DHEA då det minskas redan från 25-årsåldern.
    Men jag tycker det är en bra ide för er som känner er lite orolig att verkligen försöka få ta ett DHEA-S värde.
    Det kan ju inte ska vara så himla svårt att få ta, det finns ju färdigtryckta där det bara är för läkaren att kryssa i jsut DHEA-S......Tjata på lite om läkarna säger sig inte veta vad det är....då får de väl ta reda på det då....kan man ju tycka?! Säg också att du kan betala för provet om det är där skon klämmer att de håller hårt i remissen för provtagning.

Hoppas annars att någon kan tipsa dig om var du kan gå i S-holm.
  • Lillstoran

När och var blir nästa försök egentligen?
  • Lillstoran
    cff skrev 2012-10-05 16:01:38 följande:

Vilken fantastisk vän!
    Jag har också en vän som gärna ställer upp och donerar (till mig, inte som korsdonator). Hon är dock tyvärr för gammal för att donera ägg i något av våra näraliggande länder (inkl Ryssland)  - gränsen är 35 år - men vi kan göra det hos Centre for Human Reproduction i NY om vi vill. Jag är dock inte redo ännu, vill fortsätta försöka med mina ägg, men tyvärr blir ju min kompis samtidigt också äldre.

Gränsen för att vara äggdonator är 37 år på Karolinska. Så står det på hemsidan om jag inte alls missminner mig. De allra flesta har inga problem att bli gravida vid den åldern. Problemen uppstår efter 40 år.
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-10-05 16:52:59 följande:

När och var blir nästa försök egentligen?
    När vet jag inte i dagsläget, men det blir Falun med all säkerhet.

• germany
    cff skrev 2012-10-05 16:01:38 följande:

Vilken fantastisk vän!
    Fin vän du har också! Och precis som du så vill jag försöka lite till med mina egna ägg....men har ÄD som plan B. Känns lite lättare att tänka framåt och ligga steget före lite, utifall det visar sig inte lyckas inom snar framtid med mina egna små ägg.
  • germany

Ang. ÄD så har vi också tankar på att åka till Island och där är väntetiden heller inte så lång oavsett medhavd donator eller ej. Så vi får se hur det blir med allt, allt är ännu bar lösa planer och mycket kan förändras och ändras hit och dit. Men detta med att åka till Finland eller Island, det kan göra att vi kan söka ersättning från försäkringskassan. Finns mkt att kolla upp! Tur det finns bra ÄD trådar också Glad

Svar på tråden Tips om dhea