• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff
    mba12 skrev 2012-10-11 09:04:17 följande:
    TSH=1,1 T3=4,2 och T4=9, läkaren sa att det är normalt men AMH ligger fortfarande <0,2, Ingen förändring på min AMH sen Mars!
    Började med Menopur 450 iu igår!

Mba - hur går det med sprutandet? Jag gissar att du nu kommer att ha ÄP lite tidigare än vecka 45, håller tummar och tår för dig.

• Anemon

Så efter snart två fulla cykler med DHEA så konstaterar jag.
    - de värsta finnutbrottet är över nu. Hyn rätt ok.
    - fetare hårbotten och jag släpper fortfarande väldigt mycket hår.
    - längre cykel, + 1 dag är väldigt regelbunden så det måste vara Prasterone.

Så någonting händer i kroppen! Ska snart mäta nytt AMH också så det ska bli spännande att se resultatet. Räknade antrala folliklar idag på cd 1 och det var 9 st så verkar ha en bra cykel på gång trots det låga värdet.

• Lillstoran

9 stycken är bra. Det kan tydligen variera från cykel till cykel. Vilken av klinikerna vr det du gick på i Stockholm? Hur gammal är du? Själv gick jag på Karolinska med han även med ett besök på Sophiahemmet fast då var jag redan gravid. Falukliniken ska vara väldigt bra.

• alynda

Här händer det också saker, förutom att jag fått mer acne, fetare hår, lite svårt att sova o s v så har min hud blivit extremt mjuk och len! Min sambo tyckte nästan att det var obehagligt, det känns inte "vuxet" menar han. Just den effekten har jag inte läst om, nån annan som märkt detta? Acne och hår är ungefär som det var för 7 år sedan, men jag tror inte att jag varit så len sedan jag var barn. Mina kinder och läppar är rödare också, klassiska fertilitetssignaler. Men jag tror att jag gjorde rätt som drog ner t 50mg, det är rätt intensiv effekt redan.

Däremot så har det så lovande ÄL-sekretet försvunnit. Bör ha ÄL imorgon el torsdag men inget utslag på stickorna ännu, så detta blir intressant. Kanske cykeln redan förlängts?

• Hannah8401

Hur lång tid tog det innan ni märkte av effekten av dhea på olika sätt? Jag har ätit dom i endast två veckor men märker inget. Jag är lite yngre än de flesta här kanske men har fortsatt ett väldigt lågt amhvärde. Jo jag höll på att få kramp i bröstmusklerna idag när jag tränade men så låg dos som 75 ska ju inte kunna påverka, var väl bara lite mer trött i musklerna idag kanske.

• alynda

Borde haft ägglossning igår men har fortfarande inget utslag på stickorna. Ganska bekymrad nu, DHEA borde inte ha förlängt cykeln med mer än två dagar redan (ätit 3 veckor, 50mg) . Hade ägglosning förra månaden o räknade den som den första naturliga efter senaste graviditeten eftersom det gått två månader sedan Pergotime, men kanske effekten kvarstod något. Eller kanske uteblev ägglossning för att jag gått upp de 5kg jag nyligen gick ner - min vikt kanske är på gränsen för att min kropp ska ägglossa. Jag blir så trött och ledsen... sämsta förutsättningarna för att vara diciplinerad med ätandet.

Tror förresten DHEA bidrog till ökad aptit - någon som upplevt det? 

• Vi 5

cff, angående det du skrefv om plockning några sidor tillbaka menade läkaren på CvL att et fanns en publicerad studie som tydde på att kvaliteten var någt bättre om man l´plockade förhållandevis tidigt med kort protokoll, men det hade sedan kommit upp en ny studie som inte är publicerad (än) som visade på det motsatta, så enligt honom finns det inga belägg för att det spelar någon roll. Även om det ju kan göra det ändå förstås, bara att man inte undersökt tillräckligt. Så tråkigt att höra om din pappa, det låter verkligen jättejobbigt!
    Jag delar verkligen Germanys tankar om långvarig stark stress av det slaget och  förkortande av cykler och trubbningar av hormoner som nog tom kan leda till påskyndande av klimakterie, även jag har sådan erfarenhet att jag levt under starkt press och så började mina tidigare så regelbundna cykler bli korta och märkliga.

Germany, hur har det gått? Har du tagit proverna? Fått svaren? Själv funderar jag nu mkt på att försöka få ta prover, men undrar hur jag ska få med min rätt hårda men i övrigt väldigt bra husläkare på det. Gyn vill ju inte ta DHEA alls.

mba, hur går det?

Gaaa, låter ju lovande om kroppen reagerar på ett bra sätt och kan bilda ny fin slemhinna istället!

pimpim jag tänker som Grmany att det är onödigt att veta värdet, det är bättre att gå på att läkaren tycker att chanserna ser bra ut och bara köra på.

Alynda, jag tror nog att DHEA kan ha påverkat redan. Om jag förstått dig rätt hann du börja äta det redan i förra cykeln? För mig ändrades mönstret rätt snabbt. Ge inte upp, det kan ju hända när som helt nu!

Anemon, fantastiskt med 9st antrala folliklar! Det verkar ju så himla bra att få mäta det tidigt i cykeln. Skulle gärna fått göra det och bestämma sedan om man skulle köra eller vänta till en bättre cykel.

Själv funderar jag nu mycket på hur jag ska göra. Ska vi göra ett till försök eller inte? Vi sa ju eg att detta var det tredje och sista försöket. Jag är nu 41 år och fick nu prognosen ca 10% chans vid nytt försök (om det görs inom ett par månader). Äggen verkar dessutom helt klart urdåliga även de två första gångerna när vi fick ut relativt många var det ju dålig kvalitet och nu denna gång blev det ju även färre attspela med, det kan ju med tanke på min ålder helt klart vara en trend. Det känns som att kasta pengarna i sjön och lite som att "lura sig själv" att tro att just jag skulle ha de 10%, om de ens är så många, på min sida.

Samtidigt känns det så otroligt svårt att ge upp, jag vill verkligen, verkligen ha en till person i vår familj, jag skulle så gärna ha ett barn till att älska och få se växa upp. Jag kan också stundvis tänka att bara senast i våras ville de ju inte sätta tillbaka mer än en eftersom jag ändå hade så pass goda chanser, så det känns också lite motsägelsefullt med de olika beskeden. OM vi skulle försöka en gång till funderar jag också på vad mer jag i så fall kan göra. Jag skulle dels vilka kolla DHEA och se om jag fått för mkt testosteron med tanke på det dåliga resultatet. Ännu äter jag det, men vet nte riktigt hur jag ska göra. Jag tänker också i så fall köra akupunktur igen för det gjorde jag de två första gångerna när jag fick många ägg, men inte nu senast.

En annan sak jag funderar mkt på är min tanke om att de premordiala folliklarna bildas 10,5 månad innan äl  och att anedningen till att jag fick så få ägg denna gång kan ha att göra med att jag ju var gravid i dec-feb (mf). Så om det var så att kroppen var "nedreglerad" av graviditet och bildade färre folliklar vorde det dumt att köra i nästa cykel som är i november, för då kanske jag fortfarande har få folliklar. Dessutom om man tänker på antral follilarna bildas 60-90 dagar innan kan de ju ha påverkats av det senaste IVFet. Undrar om man kan tänka så? Decembercykeln blir vid jul så den förvinner nog så nästa blir i så fall januari. Då är jag 41,5. Jag kan älta och snurra sådant här i evigheter. Ber om ursäkt över mitt exremt långa ego-inlägg!

• Hannah8401

Premoniala follikar och antral follikar? Detta låter intressant men jag förstår det inte riktigt. Så jag kan påverka ägg som mognar om 10 månader? Och oxå om 60-90 dagar? Ursäkta om jag ställer dumma frågor men detta var jag inte så insatt i. Jag förstår att du inte vet hur du ska göra och att du tänker på olika anledningar som kan påverka, de gör vi nog alla. Vill din man försöka en gång till? Om pengar inte vart ett problem hade jag säkert försökt massa gånger. lycka till och hoppas ni kommer fram till ett beslut.

• Vi 5

Hannah, det finns en forskare som i en artikel visat en bild som flera av oss sett, där verkar det som att redan 10,5 månader innan äl så finns ett för stadie till äggen som sedan släpps, dessa kallas i artikeln premordial folliklar. Detta verkar inte vara något som är helt säkerställt, den läkare jag pratat med som är expert på sådant säger att det inte finns belägg för att det är så, eller iaf att han aldrig har hört talas om det. Så det är ytterst osäkert.
    När det gäller pre-antrala folliklar däremot är det mer säkerställt, det verkar som att de flesta är överens om att ca 60-90 dagar innan äl så rekryteras de folliklar som sedan ska växa i den cykeln med äl. Hängde du med? när det gäller pengar är det förstås ett hinder, men vi skulle kunna få ihop till ett till försök.

Svar på tråden Tips om dhea