Inlägg från: Anonym (BM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BM)

mindre rörelser i v40?

education skrev 2012-03-19 17:59:23 följande:
    Anonym
    Det är just den informationen som visat sig vara fel.

Vilken information är fel som anonym säger? Barnet har mindre plats att röra sig på i v40 därför förändras rörelsemönstret samt att man inte känner att der rör sig hela tiden. Det är inget fel, det är fakta.
  • Anonym (BM)
    education skrev 2012-03-19 19:30:48 följande:
    Ja, när anonym (BM) till och med missat uppståndelsen så blir man ju fundersam. Bara att hoppas att du inte är barnmorska. Visst ändrar sig rörelsemönstret i slutet men att påstå att barnet rör sig MINDRE är direkt felaktigt. Det har visat sig att denna felaktiga information lett till att mödrar ej sökt vård i slutskedet med resultatet att deras ofödda barn dött. I onödan. Så sluta sprida osanningar så kanske kvinnor kollar upp de minskade rörelserna och kan få veta vad set egentligen beror på.

Här är en av många artiklar som skrevs angående den felaktiga infon som nu ändrats i allt ifrån läroböcker till informations-appar.

www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId

Barnet rör sig mindre för att de inte får plats! Det är inte en felaktighet utan ren fakta!
  • Anonym (BM)

Om ni ska hänvisa till fakta så var för guds skull källkritiska!

• Anonym (BM)
    Anonym (undrande TS) skrev 2012-03-19 20:03:02 följande:
    har ringt förlossningen och ska upp på kontroll.
  • Anonym (BM)
    Coyote skrev 2012-03-19 19:44:04 följande:
    Du är inte barnmorska på riktigt va?

Jo, det är jag sedan två år tillbaka. Har dessutom dsk- och anestesi-vubben.
  • Anonym (BM)
    education skrev 2012-03-19 20:09:54 följande:
    Anonym (BM)
    Varför ger du felaktig information då?

Det gör jag inte. Vart har jag gjort det?
  • Anonym (BM)
    Coyote skrev 2012-03-19 20:17:29 följande:
    Jättebra! Det är säkert ingen fara, men det är klart du ska kollas!

Usch då, då hoppas jag faktiskt att du aldrig säger till någon av dina patienter att det är normalt att rörelserna minskar mot slutet, på grund av att det är trångt. Jag vet att det står så i din litteratur, men du borde VERKLIGEN uppdatera dina kunskaper, nya riktlinjer finns. Och på vilket sätt menar du att läkartidningen och spädbarnsfonden är dåliga källor?

Det är normalt att få minskade rörelser samt ändrat rörelsemönster när man är i v 40 eftersom det är trångt för barnet. Men självklart ska man åka in om man är orolig.
Svar på tråden mindre rörelser i v40?