• Boomsan

Min tvätt luktar surt :( vad ska jag göra?

Hej,
    Som min rubrik lyder så luktar min tvätt surt efter tvättning i tvättmaskinen :( jag använder såklart tvättmedel och sköljmedel när jag tvättar. Fick som tips av min mormor att slänga i en viss diskmadkinstablette "den sorten med röd kula i" och tvätta med den engång för att rensa maskinen, men det har inte hjälpt. Tvätten luktar fortfarande :( Min tvättmaskin är nu "1 år" och är köpt i en känd affär.
    Vad ska jag göra för att tvätten ska kännas fräch igen? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 13:35
    Vill uppdatera lite :)

Jag har rensat tvättmaskinen grundligt och (ursäkta språket) men fy fan vad filtret var äckligt! Maskinen har tvättar 90 grader utan tvätt i den och hela maskinen luktade faktis gott när det var fördigt :)
    Jag har nu satt in en tvätt med kläder och tvättar det på 60, normalt sätt tar jag 40 för att det står det i anvisningarna på klädederna.
    Använde mig av tvättmedel och lite lite sköljmedel mest för att förhoppningsvis få den doften och för att kläderna inte ska bli så hårda. När det är fördigt kommer jag hänga det i vardagsrummet då det är för fuktigt inne på toaletten.
    Håller tummarna på att detta kommer hjälpa ^^ Annars kommer jag dränka det i ättika! haha Tack för alla tips

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 19:36
    Tvätten är klar och den luktar super gott! Plus den är inte så blöt för jag centrifugerade 2 gånger ^^ Nu hänger den i hallen och luktar gott och kommer vara torr innan natten är slut :D
    Tack för alla tips! ingen mer sur tvätt i detta hushållet :P

• Svar på tråden Min tvätt luktar surt :( vad ska jag göra?
  • bananflugan82

Luktar den surt direkt efter tvätt när den fortfarande är blöt, eller efter att den torkat?

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13http://livetochlyckan.blogspot.com/
  • Pickeli

Rengör maskinen för hand genom att ta lös pulverkorgen eller vad vi ska kalla den. och skrubbar så långt ned i röret du kommer.

Du kan testa skölja igenom din tvätt med ättika, och om du kan så tvätta på högre temperatur!

Google it!
  • Barbabok

Kör en 90grader tvätt och släng i ättika ett par dl. Det är förmodligen bakterier som satt sig då man ofta tvättar på för låg värme (för maskinen).

han kommer i juni
  • MeAngeleyes

Om man har luckan stängd mellan tvättarna så maskinen aldrig får vädra så kan gummidetaljerna inne i tvättmaskinen börja lukta surt och då får även tvätten den lukten!

Ättika kan hjälpa och kör en tom maskin utan tvättmedel lr så på 95 grader.  

• SandraP81

Vi hade det problemet förut och jag rengjorde maskinen grundligt efter alla konstens regler. Sen bytte jag sköljmedel och vips så luktade inte tvätten surt längre! (Tror vi hade Willys först och sen bytte vi till Icas)

• HannaE

Släng i en påse citronsyra och kör ett 90-gradersprogram 'på tomme'. Det tar bort bakterier och kalk. Gör sedan samma fast med ett par skopor blekmedel, det tar oxå bort bakterier. Och glöm inte att först göra rent i tvättmedelsfacken. De flesta maskiner har filter som skall rengöras regelbundet, om det är mycket ludd i filtret kan det lukta litet läskigt från maskinen. 

Man lever så länge man lär.
  • Boomsan

Tvätten luktar surt när den är torkad!

Ättika har jag aldrig hört om och jag ska nog testa det!  Häller jag ättikan i sköljmedel behållaren och sen kör en tom maskin på 90 grader`? 

Min tvättmaskin står alltid öppen med luckan och det ligger aldrig vätt i den, det sätts i när det är dax att tvätta :)

Jag ska försöka skrubba maskinen så gått det går ^^ 

• puman0507

Kör maskinen tom en gång, med tvättmedel, på 95 grader.....då blir den "soperen"  Flört

Du kanske redan prövat detta?
    *(Tvätta inte för full maskin...det blir dåligt sköljt...)
    *(Om du har svårt smutsad tvätt kan förtvätt behövas) 

• MeAngeleyes
    Boomsan skrev 2012-03-20 09:51:27 följande:
    Tvätten luktar surt när den är torkad!

Ättika har jag aldrig hört om och jag ska nog testa det!  Häller jag ättikan i sköljmedel behållaren och sen kör en tom maskin på 90 grader`? 

Min tvättmaskin står alltid öppen med luckan och det ligger aldrig vätt i den, det sätts i när det är dax att tvätta :)

Jag ska försöka skrubba maskinen så gått det går ^^ 

Blir den liggandes länge i maskinen innan den hängs eller tar det väldigt lång tid innan den torkar så kan tvätten bli sur!
    Då beror det troligtvis inte på maskinen!  
  • bananflugan82

Vi har det likadant! Men hos oss är det antagligen att det varit för fuktigt där tvätten torkat. Nu torkar vi den i ett annat rum och har igång en avfuktningmaskin samtidigt. Men vi bytte också sköljmedel innan köpte vi lite billigare märken, nu har vi Softlan och det är faktiskt första gången tvätten luktar riktigt gott! Och så tar vi upp tvätten med en gång, låter den inte ligga i maskinen alls efter att den är färdig, det har funkat för oss. Det är skittrist när alla kläder luktar sunk fast dom precis blivit tvättade!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13http://livetochlyckan.blogspot.com/
Svar på tråden Min tvätt luktar surt :( vad ska jag göra?