• Boomsan

Min tvätt luktar surt :( vad ska jag göra?

Hej,
    Som min rubrik lyder så luktar min tvätt surt efter tvättning i tvättmaskinen :( jag använder såklart tvättmedel och sköljmedel när jag tvättar. Fick som tips av min mormor att slänga i en viss diskmadkinstablette "den sorten med röd kula i" och tvätta med den engång för att rensa maskinen, men det har inte hjälpt. Tvätten luktar fortfarande :( Min tvättmaskin är nu "1 år" och är köpt i en känd affär.
    Vad ska jag göra för att tvätten ska kännas fräch igen? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 13:35
    Vill uppdatera lite :)

Jag har rensat tvättmaskinen grundligt och (ursäkta språket) men fy fan vad filtret var äckligt! Maskinen har tvättar 90 grader utan tvätt i den och hela maskinen luktade faktis gott när det var fördigt :)
    Jag har nu satt in en tvätt med kläder och tvättar det på 60, normalt sätt tar jag 40 för att det står det i anvisningarna på klädederna.
    Använde mig av tvättmedel och lite lite sköljmedel mest för att förhoppningsvis få den doften och för att kläderna inte ska bli så hårda. När det är fördigt kommer jag hänga det i vardagsrummet då det är för fuktigt inne på toaletten.
    Håller tummarna på att detta kommer hjälpa ^^ Annars kommer jag dränka det i ättika! haha Tack för alla tips

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 19:36
    Tvätten är klar och den luktar super gott! Plus den är inte så blöt för jag centrifugerade 2 gånger ^^ Nu hänger den i hallen och luktar gott och kommer vara torr innan natten är slut :D
    Tack för alla tips! ingen mer sur tvätt i detta hushållet :P

• Svar på tråden Min tvätt luktar surt :( vad ska jag göra?
  • woopie

testa att "tömma" maskinen... Det kan ju ligga något och blockera tillsammans med surt vatten som "försurar" tvättvattnet. Det ska gå att tömma maskinen på vatten...

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • PolyPond
    Poptart skrev 2012-03-20 10:18:20 följande:
    Vi tvättar/torkar i gemensam tvättstuga, så jag vet inte hur lång tid det tar att torka på ställning hemma. Hur lång tid tar det för er andra som tvättar hemma? 
    Ett till ett par dygn för mig, om jag hänger i källaren. Lite beroende på vad det är och vilken årstid. Det ger inte sur tvätt om man tvättat tillräckligt varmt så att det mesta av bakterierna är borta. Att nya tvättmedel är så effektiva att de tvättar helt rent på fyrtio grader är nys.
  • SilverWoman
    Poptart skrev 2012-03-20 10:18:20 följande:
    Men det låter ju som om det tar VÄLDIGT lång tid för din tvätt att torka!

Testa att hänga tvätten i ett annat rum (det är ju mycket fukt i badrummet!) och se om det hjälper!

Vi tvättar/torkar i gemensam tvättstuga, så jag vet inte hur lång tid det tar att torka på ställning hemma. Hur lång tid tar det för er andra som tvättar hemma? 
    Hos oss torkar kläderna över en natt och på morgonen är torra, kan säga mellan 8-10 timmar.

Ja, kanske ligger TS problem att ventilationen är dålig i badrummet.
  • Torparen10

Jag hade samma problem för ett halvår sen. Då gjorde jag rent allting och sen köpte jag flytande tvättmedel och använder endast pytte pytte lite sköljmedel. Tvättar ur behållarna efter varje gång och låter torka öppet. Sen kör jag väldigt sällan tvätt på 40 grader. Tvätten tål ofta mer och det blir inte rent/fräscht på 40. Det mesta härhemma går på 60 grader. Sen som andra sagt hänger jag tvätten i annat rum än badrummet.

Lycka till! 

• Alvard

När vår tvätt börjar lukta sunkigt direkt från maskin så är det dags att göra rent ett filter som sitter bakom en lucka längst ner på maskinen. Det hjälper varje gång. 

• rödtopp

Hade samma problem men fick tips i en anna tråd att göra rent maskinens tvättmedelsfack med hett vatten och clorin ochköra en 90 maskin med clorin.( tror att alla 40 maskiner gör att det aldrig blir riktigt rent. ) Det fungerade i allfall och nu kör jag en 90 maskin i månaden, alla lakan och handukar och den sura likten är borta

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Masalian

Har bara läst TS...

Töm luddfiltret längst ner på maskinen, brukar komma en del äckligt vatten när du öppnar så ha en trasa till hands.

Kör maskinen tom 1 gång  med förtvätt på 95 grader med tvättmedel i vanliga facket och citronsyra i förtvättsfacket, ca 2 msk är lagom.

Tvätta sedan tvättmaskinen regelbundet med 60 grader, t ex handdukar och barnkläder i bomull. Ca 1 gång/vecka är lagom Skippa sköljmedel.

Häng upp tvätten direkt när maskinen är klar och låt den inte hänga i stängt utrymme.

Låt alltid luckan på tvättmaskinen stå öppen, stängd lucka = sur lukt!

• Rocket Mania

Jag tror det har med torktiden att göra. Maskinen är hyfsat ny och du har redan gjort ren den. Känn efter på luckan när du tvättar nästa gång och kontrollera att vattnet blir varmt så kan du utesluta det också.

Återstår bara torktiden. Kör du ordentlig centrifug? Om inte - gör det. Sedan flyttar du ut tvätten i ett annat, bättre ventilerat rum (det finns billiga ställningar man kan flytta runt). 

• önskarhoppaslängtar

Jag tycker också att det ringer en liten varningsklocka när du skriver att det tar över ett dygn för tvätten att torka. Jag tror snarare att det är problemet än smutsig maskin. Dock är min upplevelse att när kläder väl börjat lukta surt gårt det inte bort bara genom att tvätta om dem. Det krävs ofta att man tvättar eller blötlägger kläderna i ättiksvatten innan lukten försvinner. Hoppas du får bukt med problemet! Det är inte kul med kläder som inte luktar fräscht!

Svar på tråden Min tvätt luktar surt :( vad ska jag göra?