• tulip79

Mens?

När kommer mensen tillbaka efter man fått barn? Jag helammar sonen som är ca 5 månader. Ingen mens än. Min svägerska (som oxå helammar) fick tillbaka mensen efter tre månader.

• Svar på tråden Mens?
  • Sweet life

Högst individuellt! Tänk på att du får ägglossning innan mensen kommer tillbaka och du därför kan bli gravid...

• Suz13

Som jag har förstått det så kommer mensen 1-2 månader efter att du har slutat att amma. Så gjorde den också för mi. Amningen fungerar som ett preventivmedel.

• Sweet life
    Suz13 skrev 2012-03-20 14:18:36 följande:
    Som jag har förstått det så kommer mensen 1-2 månader efter att du har slutat att amma. Så gjorde den också för mi. Amningen fungerar som ett preventivmedel.
    Ganska mycket sanning med modifikation...
  • tulip79
    Sweet life skrev 2012-03-20 14:17:56 följande:
    Högst individuellt! Tänk på att du får ägglossning innan mensen kommer tillbaka och du därför kan bli gravid...
    ... det hade ju varit önskvärt, så vi slipper gå igenom hela IVF-proceduren igen! Men det är liten chans då sambon har ytterst få spermier. Skulle det bli tätt mellan barnen gör det ingenting.

Annars är vår plan är att börja med IVF efter sommaren (om mensen är tillbaka då).
  • cosinus

För mig har mensen kommit igång när jag rejält dragit ner på amningen från helamning. Något mål har jag kunnat byta ut med en del av barnen men när jag varit nere på att amma kanske bara 4-6 ggr per dygn då har det börjar rassla igång.

Mina har varit 7-10 månader när jag fått tillbaka mensen.

• Adonai

Jag har fått tillbaka mensen  inom 1 månad efter att avslaget förvunnit efter alla tre barnen och jag har helammat! Så som tidigare skrivit, det är högst individuellt.

Svar på tråden Mens?