• Chaktio

Stödgördel efter snitt?

Ni som använt någon typ av stödgördel efter ett snitt, hur har det funkat?

Var och tittade på en "waxy waistshaper" på Lindex idag, men jag tyckte det såg ut som om den skulle kunna komma att få nedre kanten precis i snittet...?

Vilka märken/modeller har ni använt? Har de täckt snittet ordentligt, eller?

• Svar på tråden Stödgördel efter snitt?
  • jEnNiK

Varför ska du ha stödgördel? Va aldrig prat om att det ens fanns när jag gjorde mitt senaste snitt...(2,5 år sen)
    Vad gör det för nytta?

• jEnNiK

Ser att svaret kanske var lite i otrevligaste laget, inte alls meningen! Blev bara nyfiken vad det kan göra för skillnad;)

• Chaktio

Efter förra snittet upplevde jag att vissa saker gjorde väldigt ont (tex ligga på sidan) för att den tomma magen liksom ramlade iväg och jag tänker mig att en gördel kan hålla ihop så det inte blir så. Tänker mig också att en gördel som täcker snittet kan skydda när 2-åringen vill klättra på mig i soffan.

• Viggo och pyrets mamma

Jag ska själv köpa en gördel inför mitt snitt av den enkla anledningen att jag vill hjälpa kroppen att dels dra ihop sig så fort som möjligt dels göra sig av med överflödigt vatten så fort som möjligt. Effekten blir ju den samma som när man använder stödstrumpor. Själv hade jag tänkt kolla på en Belly Bandit.

-Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Långben

Jag har precis fått hem en sådan här på posten http://www.bellefit.com/corset.php

Det går att läsa en hel del på deras sida om fördelarna. Det finns givetvis inget som säger att man måste ha gördel/korsett men när man läser på lite ute på nätet så verkar det avlasta rygg och magmuskler medan man läker, man får lite stöd när man hostar/nyser osv. Plus att de påstår att man får iordning på figuren snabbare - vilket jag tar lite med en nypa salt... Jag köpte den för att få lite stöd under de närmaste veckorna efter snittet.

Får se om det fungerar... snitt planerat till 4 april...     

• Chaktio
    Långben skrev 2012-03-21 15:57:15 följande:
    Jag har precis fått hem en sådan här på posten www.bellefit.com/corset.php

Det går att läsa en hel del på deras sida om fördelarna. Det finns givetvis inget som säger att man måste ha gördel/korsett men när man läser på lite ute på nätet så verkar det avlasta rygg och magmuskler medan man läker, man får lite stöd när man hostar/nyser osv. Plus att de påstår att man får iordning på figuren snabbare - vilket jag tar lite med en nypa salt... Jag köpte den för att få lite stöd under de närmaste veckorna efter snittet.

Får se om det fungerar... snitt planerat till 4 april...     

Ja, den såg ju onekligen ut att kunna fungera. Men jag tyckte den såg rätt jobbig ut att få av och på och den kändes dyyyr... Är iofs inte säker på vad pundet står i.
  • Chaktio
    Viggo och pyrets mamma skrev 2012-03-21 13:13:10 följande:
    Jag ska själv köpa en gördel inför mitt snitt av den enkla anledningen att jag vill hjälpa kroppen att dels dra ihop sig så fort som möjligt dels göra sig av med överflödigt vatten så fort som möjligt. Effekten blir ju den samma som när man använder stödstrumpor. Själv hade jag tänkt kolla på en Belly Bandit.

Vet du om en Belly Bandit kommer att täcka snittet?
  • Gaby 01

Kör med nån sorts gördel i början. Sen när snittet är läkt så räcker det att du lindar en sjal eller bandage stabilt över nedre delen av magen.

Det gör så att du tänker på att dra in magen, få bättre hållning, bättre lyft.

Ställ dig på ett ben, blunda, dra in naveln mot ryggen... balansera en stund... precis då hittar du vilka muskler du ska jobba med i fortsättningen. Den inre korsetten. Gör ALDRIG sit-ups.

Något som är väldigt bra i början är att linda magen med sjal, rätt hårt och ta långa promenader och tänka på hållningen och dra in magen.

Själv har jag dragits med utspänd "buk" då mina magmuskler blev så uttänjda av graviditerna. I början gjorde jag fel och gjorde sit-ups vilket är ett stort no-no... det blir bara värre. Men sedan jag började träna enligt Tupler-metoden som går ut på att stärka den inre korsetten har magen blivit platt igen och hållningen och styrkan mycket bättre. Övningar som plankan är oxå helt suveräna men träna gärna med sjal lindad även då.

• Månskugga

Har inte snittats själv, ännu.
    Har dock fött två barn innan och kan inte förstå varför jag inte tänkt på att skaffa gördel innan.
    När jag nu ska snittats har det kommit upp på olika sajter osv att det kan vara en god idé med gördel så det blir någon form av sådan för min del. Här några tips:

http://www.jollyroom.se/carriwell-belly-binder-hudfargad-l-xl.html

http://www.mammashop.se/belly-bandit-original-black.html

du kan titta på Lindex, har hört att de har höga trosor med gördel/korsett effekt. Samma med ett märke som heter Anita tror jag..... finns i butiker som babyland/babyhörnan osv osv.

/Månskugga

• Långben
    Chaktio skrev 2012-03-21 19:52:51 följande:

Ja, den såg ju onekligen ut att kunna fungera. Men jag tyckte den såg rätt jobbig ut att få av och på och den kändes dyyyr... Är iofs inte säker på vad pundet står i.
    Jo Bellefit var dyr men jag hoppas att den fungerar. Läste på en del innan och hittade en del inlägg på nätet om tjejer som varit missnöjda med ex. Belly Bandit för att kanten på den hamnar för nära snittet... Passar bättre vid vanlig graviditetsmage utan snitt.

Men, men... vad vet jag... har inte provat än men återkommer när snittet är lagt och jag krängt på mig (jo det ser svårt ut att komma i den ) min Bellefit...

• Långben
    Långben skrev 2012-03-27 11:48:15 följande:
    Jo Bellefit var dyr men jag hoppas att den fungerar. Läste på en del innan och hittade en del inlägg på nätet om tjejer som varit missnöjda med ex. Belly Bandit för att kanten på den hamnar för nära snittet... Passar bättre vid vanlig graviditetsmage utan snitt.

Men, men... vad vet jag... har inte provat än men återkommer när snittet är lagt och jag krängt på mig (jo det ser svårt ut att komma i den ) min Bellefit...

Lite feedback...

Gjorde snittet i onsdag förra veckan och jag vågade kränga på mig min Bellefit först i lördags men så här i efterhand borde jag testat tidigare för jag har en grym förkylning och att hosta med snitt på magen är inget man önskar sin värsta fiende.

Jag är mycket nöjd med Bellefit, dyr ja... men den fungerar och gör att jag kan hosta lite lättare, får bättre hållning och dessutom mindre ont i ryggen. Ryggen får ju ta lite stryk i och med att tyngdpunkten ändras ganska snabbt och musklerna där måste "ställa om", då är det skönt med lite stöd. Jag har den på dygnet runt.

Jag köpte min Bellefit direkt i USA och skeppade den till vänner där som la den på posten åt mig så jag kom undan med ca. 750:-   

• Chaktio

Kul att höra att den funkade! Här blev det några par "shape-up-trosor" från KappAhl bara. De har hjälpt hyfsat, framför allt har det varit skönare att gå när "magpåsen" hållits på plats och inte dragit i såret. Men nu gör den snart inte så stor nytta längre...

• Viggo och pyrets mamma

Jag har faktiskt mer eller mindre bestämt mig för att beställa en belle fit m korsettfunktion. Vill verkligen göra allt för att få magen på plats igen så fort som möjligt. Men får vänta 2 veckor till innan jag beställer för det stod på hemsidan att man ska va i v 36 när man mäter.

• Kandi86
    Chaktio skrev 2012-03-20 20:33:46 följande:
    Ni som använt någon typ av stödgördel efter ett snitt, hur har det funkat?

Var och tittade på en "waxy waistshaper" på Lindex idag, men jag tyckte det såg ut som om den skulle kunna komma att få nedre kanten precis i snittet...?

Vilka märken/modeller har ni använt? Har de täckt snittet ordentligt, eller?
    Hej! jag beställde en nyss från babyprylen.se den i bambufiber som är mjukar mot snittet... om du anger "bm-special" i rabatt fältet får du 20 % :) den är en kopia av belly bandit, som kostar mellan 600-900.. Den kommer hjälpa magen att dra ihop sig bättre, få bort vatten, sen ge stöd. kan säkert göra ont när man skrattar, nyser,reser sig osv..  
  • Skogsmulla
    Långben skrev 2012-04-11 11:06:20 följande:

Lite feedback...

Gjorde snittet i onsdag förra veckan och jag vågade kränga på mig min Bellefit först i lördags men så här i efterhand borde jag testat tidigare för jag har en grym förkylning och att hosta med snitt på magen är inget man önskar sin värsta fiende.

Jag är mycket nöjd med Bellefit, dyr ja... men den fungerar och gör att jag kan hosta lite lättare, får bättre hållning och dessutom mindre ont i ryggen. Ryggen får ju ta lite stryk i och med att tyngdpunkten ändras ganska snabbt och musklerna där måste "ställa om", då är det skönt med lite stöd. Jag har den på dygnet runt.

Jag köpte min Bellefit direkt i USA och skeppade den till vänner där som la den på posten åt mig så jag kom undan med ca. 750:-   

Hur funkade det med storlek för dig? Jag hamnar precis mittemellan M och L när jag mäter.

Vad skulle annars frakten kostat till Sverige, vet du det?  

Finns den verkligen inte att köpa närmare än USA? 
  • Viggo och pyrets mamma
    Skogsmulla skrev 2012-05-03 12:09:36 följande:
    Hur funkade det med storlek för dig? Jag hamnar precis mittemellan M och L när jag mäter.

Vad skulle annars frakten kostat till Sverige, vet du det?  

Finns den verkligen inte att köpa närmare än USA? 
    Jag beställde min direkt hem, hit med UPS express, då gick frakten på ca 45 USD, så allt som allt landade den på ca 150 USD. Det står ju i förklaringen att om man landar precis på gränsen så ska man välja den större storleken så det hade jag gjort :) . Väntar på att min ska levereras i dagarna.
  • Liselottekstr123

Jag har inte trott på det här med gördlar och liknande efter tidigare graviditeter, men efter denna graviditet så tänkte jag att jag ändå var tvungen och testa och inhandlade en Carriwell stödgördel från sportsmart.se/rygg/stodgordel-efter-graviditet/ och jag måste säga att den är klart över förväntan. Ger ett väldigt bra stöd och jag har nästan inte ngn värk i ländryggen alls, som jag jag haft tidigare under många graviditeter..så en stödgördel kan jag alltså verkligen rekommendera, oavsett om du gjorde snitt eller inte..!

Svar på tråden Stödgördel efter snitt?