fru edinge skrev 2012-03-22 09:45:14 följande:
bara läst ts..
Men är ni mycket aktiva, hittar på saker och träffar folk mycket? ????
Vi har inte haft puttbarn, dock ett bit barn, som vid 2,5 ca började bita utvalda kompisar, var en 3-4 st som blev angripna..
Vår 08, började att bitas vid 2,5, och efter att ha gjort allt som föräldrar för att få det att sluta, så vände vi oss till bvc branpsykolog..( Hade gått så långt att jag vart rädd att skada honom, då jag blev asförbannad, ledsen och besviken, och verkligen inget vi gjorde hjälpte.. Så för din egna skull, låt det inte gå så långt som det gick för mig. mådde så jävla dålgt hela tiden över situationen..)..... Då kom hon med förslaget att inte vara så aktiva.. Hon menade att sonen mycket väl kunde se det som en belöning, att få gå hem. Att bitas vart hans sätt att visa, jag vill inte mer/jag vill hem/vill vara ensam med mamma och lillebror... Så vi "slutade" vara aktiva, gjorde inte ens hälften av vad vi brukade, och det hjälpte faktiskt.. Menar var visa gånger han bet ett barn, och gick själv till dörren för att få gå hem.. Svårt att veta, varför de agerar som det gör.. Mer än att det är något hon vill ha sagt, men kan inte säga dewt.. Hade det fungerat att fråga henne, varför hon puttas? Att försöka luska i vad hon vill ha utav att puttas ex leka med barnet, vara själv, etc..
Önskar lycka till:)
Intressant vinkel! Vi är väldigt aktiva, ja. Jag är hemma med dottern (bor i USA), och vi har dagliga lekdejter med mina mammakompisar med småttingar, plus dagliga schemalagda aktiviteter ovanpå det.
Dottern verkar tycka det är superkul att träffa sina små kompisar dock, så jag har inte ens tänkt tanken att knuffandet kan ha ngt att göra med överstimulering/för mkt intryck. Vid de schemalagda aktiviteterna knuffas hon aldrig, och nu när jag börjar fundera kring det här kanske det kan ha att göra med att då är jag alltid delaktig i det hon gör (exempelvis under musikklasser, när man sjunger och spelar tillsammans) - medan vid lekträffarna med våra kompisar sitter mammorna och pratar och skrattar medan kidsen leker mer fritt. Dvs hon får inte lika mkt uppmärksamhet av mig då.