Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Min tvååring knuffar andra barn!

Det handlar om åldern huvudsakligen. Min äldsta knuffades, min yngsta bet. Ingen av dem gick på förskola i den åldern så den som drabbades var brorsan, så att säga. Vad man måste göra är att helt enkelt punktmarkera när man är med andra barn och hindra. Att straffa ett så litet barn är totalt fruktlöst. Det tar minst fem år för ett barn att utveckla en förståelse för rätt och fel och framför allt att agera utifrån det. Man punktmarkerar, föregår och hindrar. Så fort det är på gång så stoppar man barnet, söker ögonkontakt och talar tydligt (inte argt) om att det aldrig är Ok att göra illa någon annan (knuffa, slå, bita, nypa etc.). Kan barnet inte hantera situationen, så tar man barnet ur den - inte för att straffa utan för att barnet rätt och slätt inte kan hantera sig själv och situationen och behöver hjälp med det. Och så visa konkret hur man beter sig = löser situationen (vilken lösningen är beror ju på situation ). Och så vara konsekvent. Man får göra samma sak om och om och om och om igen.

"Klappa fint", skulle det inte falla mig in att säga till ett så stort barn. Det kan man göra med en 11-12-månaders som drullar in i någon eller kramar för hårt. Det är en annan sak .   

Svar på tråden Min tvååring knuffar andra barn!