• sirisdotter

Soc lägger näsan i blöt

Barn har rätt till båda föräldrarna.   Antar att det står i Föräldrabalken eller så.    Det är väl inte så konstigt om soc.  undrar  hur du som ensam (?)   vårdnadshavare bevakar BÅDA dina barns behov av sina pappor.

Tycker inte du att båda dina barn ska ha kontakt med sina pappor?     Det måste bli orättvist annars, ju.

Hörde senast i förrgår en kriminell kille i 20-årsåldern som i tingsrätten skyllde allt på att han vuxit upp utan sin pappa.

• sirisdotter
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 08:26:38 följande:
    fast det är skitsnack att skylla sin kriminalitet på att ha växt upp utan pappa. båda jag och lillbrorsan har växt upp utan pappa och mår utmärkt
    Det tyckte nog flera i rätten,  även jag,  som hörde honom.   Men varför ge någon chansen att skylla på det,  om det finns en pappa i livet?
  • sirisdotter
    MommyOf2 skrev 2012-03-22 08:37:25 följande:
    Ja barn har rätt till båda föräldrarna! MEN det måste finns en bra annledning när barn INTE träffar den ena.
    Jag håller med om att en mor bör kunna lämna en väldigt bra anledning till att inte  hon inte  lägger  ner ett enormt engagemang för att få kontakten mellan sina barn och deras pappor att fungera.   Tycker du det är konstigt att soc.  frågar varför Ts dotter inte  umgås med sin biologiska pappa?
  • sirisdotter
    MillasMirakel skrev 2012-03-22 08:47:23 följande:
    Fan vad folk ska lägga sig i precis allt. De enda som eg har nått att göra med varför ett barn inte har kontakt med den ena föräldern är väl just barnen och föräldrarna? Ingen utomstående har nått med det att göra.

Sen din kommentar att en mor bör kunna ge en väldigt bra anledning till att hon inte lägger ner ett enormt engagemang...osv.......varför? Det är ta mig fan lika mycket en fars skyldighet att finnas i sina barns liv. Sen återigen, det har inte NÅN annan med att göra. 
    I Sverige gäller Sveriges lagar,   även Föräldrabalken.

Accepterar man inte det får man väl bosätta sig i ett land,  som inte har sådana lagar.
  • sirisdotter
    MillasMirakel skrev 2012-03-22 08:51:31 följande:
    Visst har barn rätt till båda föräldrar MEN om den ena parten inte visar nått intresse så ska inte den andra parten behöva slita arslet av sig för att tvinga den föräldern att träffa sitt barn. Det är SÅ mycket som folk inte vet men de är förbannat nyfikna och ska lägga sig i allt. Låt folk sköta sig själva så länge barnen ej far illa.
    Det är inte alltid så att den ena föräldern inte visar något intresse!   I detta fall hade väl Ts flyttat med en 6 månader gammal baby  FRÅN   babyns pappa!

Det finns föräldrar,  som HINDRAR  bioföräldern från kontakt på flera sätt än genom att flytta.   För mig är det inte ett dugg konstigt att soc.  frågar.   Antagligen har de sett att styvföräldrar tenderar att försvinna ur barns liv med tiden om relationen med barns boendeförälder tar slut.   Dessa barn blir helt utan pappa/mamma -   ibland till och med när det närståendeadopterats av den nya partern.

Ts har inte nämnt att hennes särbo adopterat 8-åringen.
  • sirisdotter
    MillasMirakel skrev 2012-03-22 09:14:58 följande:
    Att se till sitt/sina barns bästa är lag nog för mig. Kommer aldrig lägga ner energi på en människa som inte lägger ner nått själv. Man kan aldrig tvinga nån till umgänge med sitt barn.
    Sveriges lagar.....ja de finns när det behagar att åberopa dem.  
    Är det du som är Ts?    Och inte är anonym längre?
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-03-22 09:17:56 följande:
    ...och alla hemmafruar som har män som försörjer dem, ojoj det går ju inte för tänkt om han en dag vill skiljas???
    Jag gör inte mer fel än dem i så fall?

och gällande dottern och hennes pappa så är det en sak mellan honom och mig! Soc får om dom får in en anmälan gällande ett barn BARA titta på det barnets situation, att dom har dragit upp min dotters relation till sin pappa är faktiskt fel.
    Din dotters relation med sin biologiska far är en sak  mellan  HENNE  och honom,  främst  -  som 8-åring är hon omyndig.   Du som vårdnadshavare har att bevaka hennes intressen.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-03-22 09:24:13 följande:
    Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.

- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
    - 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
    - 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
    - 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
    Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
    - 4,6 ggr. större chans att begå självmord
    - 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
    - 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
    - 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
    - 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
    - 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
    - 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
    - 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling

”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
    ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
    Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
    långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
    av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
    utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”

”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
    barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
    folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
    ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
  • sirisdotter
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 09:58:45 följande:
    det är inte sant, har själv haft problem med barnets pappa och pratat med flera olika advokater, familjerätten och försäkringskassan. Alla säger samma sak, att det är upp till föräldrarna hur dem lägger upp ett umgänge, vill den ena inte träffa barnet så kan man inte tvinga den. Då hjälper inte att engagera sig som mor hela tiden, vill han inte så är det så.

Det är inget som myndigheterna lägger sig i, vad skulle dem göra??? Hämta pappan med polisen för att få till ett umgänge??? Låser in honom?? Det är inget brott att inte vilja ha umgänge med barnet, dock moralisk helt klart hemsk 
    Har du läst någonstans att fadern till Ts äldsta barn vägrat att ha kontakt med sin dotter??
  • sirisdotter
    sextiotalist skrev 2012-03-22 10:37:07 följande:
    Utifrån det som kommit fram. Ts har en lång utbildning bakom sig, Ts kommer från socioekonomisk stark grupp i samhället, ett bra nätverk omkring sig, svaret är nej, risken är väldigt, väldigt låg. Hade Ts kommit från en stadsdel där de flesta har en socioekonomisk svag ställning, Ts inte ens avslutat gymnasiet, då är risken större.
    I vilket inlägg skriver Ts om sin utbildning?
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt