• Anonym

    Soc lägger näsan i blöt

    För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

    Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

    Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

    Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

    Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

  • Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Mandy1981

    ja, man kan ju tycka att de istället ska lägga ner energin på saker som verkligen behöver utredas. Många far illa för att soc inte har resurser, men håller å andra sidan på med sånt.

  • SupersurasunkSara

    De kanske tror att du är omogen för att du är beroende av andra för din försörjning och oroar sig för om det händer de som betalar för dig något så att du därmed inte kan försörja dig och barnen.

    Att du köper märkeskläder är ingen garanti för att du är en bra mamma. Vilket jag iofs inte tror du menar.

    Att barnet inte träffar sin pappa är en oro, de vet ju inte varför. Det kanske ÄR barnets bästa men det kan de ju inte veta.

    Vårdbidraget omprövas efter 2 år och nu vet jag inte vad du får vårdbidrag för men det kan ju sjunka allt eftersom barnet bli äldre och kanske klarar mer.

    Visst finns försörjningssstöd att tillgå men det är juj sista utvägen första är ju att man ska försörja sig själv.

    Kan det vara något annat de funderar på som gör att de oroar sig? De kanske tror du säljer dig själv??

  • sextiotalist
    SupersurasunkSara skrev 2012-03-22 07:52:10 följande:
    De kanske tror att du är omogen för att du är beroende av andra för din försörjning och oroar sig för om det händer de som betalar för dig något så att du därmed inte kan försörja dig och barnen.

    Att du köper märkeskläder är ingen garanti för att du är en bra mamma. Vilket jag iofs inte tror du menar.

    Att barnet inte träffar sin pappa är en oro, de vet ju inte varför. Det kanske ÄR barnets bästa men det kan de ju inte veta.

    Vårdbidraget omprövas efter 2 år och nu vet jag inte vad du får vårdbidrag för men det kan ju sjunka allt eftersom barnet bli äldre och kanske klarar mer.

    Visst finns försörjningssstöd att tillgå men det är juj sista utvägen första är ju att man ska försörja sig själv.

    Kan det vara något annat de funderar på som gör att de oroar sig? De kanske tror du säljer dig själv??

    Hon menar nog vårdnasbidraget, den där slanten som betalas ut om du inte har barnen på dagis
  • MommyOf2

    Dom borde lägga ner tid och pengar på de familjer/ barn som behöver det!
    Men stå ut och sen se till att de ber om ursäckt att du har blivit kränkt.

  • nymedlem

    Om du blev anmäld för att du låter barnet sova ute i vagnen själv och soc inte tyckte det var något fel med den saken så förstår jag inte varför en utredning startades ens?

    Det borde ha räckt med ett enda bedömningssamtal och sedan borde saken vara ur världen?!

    Är du säker på att det inte stod något mer i anmälan? Någon annan oro för barnens omvårdnad?   

  • sirisdotter

    Barn har rätt till båda föräldrarna.   Antar att det står i Föräldrabalken eller så.    Det är väl inte så konstigt om soc.  undrar  hur du som ensam (?)   vårdnadshavare bevakar BÅDA dina barns behov av sina pappor.

    Tycker inte du att båda dina barn ska ha kontakt med sina pappor?     Det måste bli orättvist annars, ju.

    Hörde senast i förrgår en kriminell kille i 20-årsåldern som i tingsrätten skyllde allt på att han vuxit upp utan sin pappa.

  • Mandy1981
    sirisdotter skrev 2012-03-22 08:19:40 följande:
    Barn har rätt till båda föräldrarna.   Antar att det står i Föräldrabalken eller så.    Det är väl inte så konstigt om soc.  undrar  hur du som ensam (?)   vårdnadshavare bevakar BÅDA dina barns behov av sina pappor.

    Tycker inte du att båda dina barn ska ha kontakt med sina pappor?     Det måste bli orättvist annars, ju.

    Hörde senast i förrgår en kriminell kille i 20-årsåldern som i tingsrätten skyllde allt på att han vuxit upp utan sin pappa.
    fast det är skitsnack att skylla sin kriminalitet på att ha växt upp utan pappa. båda jag och lillbrorsan har växt upp utan pappa och mår utmärkt
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2012-03-22 08:19:40 följande:
    Barn har rätt till båda föräldrarna.   Antar att det står i Föräldrabalken eller så.    Det är väl inte så konstigt om soc.  undrar  hur du som ensam (?)   vårdnadshavare bevakar BÅDA dina barns behov av sina pappor.

    Tycker inte du att båda dina barn ska ha kontakt med sina pappor?     Det måste bli orättvist annars, ju.

    Hörde senast i förrgår en kriminell kille i 20-årsåldern som i tingsrätten skyllde allt på att han vuxit upp utan sin pappa.
    Pappan till min son och jag har varit tillsammans sedan dottern var åtta månader och det är vi fortfarande det ÄR HONOM som hon säger pappa till och för henne finns det ingen annan pappa.  Han har funnits i hennes vardag sedan hon lärde sig prata, han hämtar på dagis är med på föräldramöten och utvecklingssamtal m.m

    Ingen annan har reagerat, förs nu och det var inte ens det soc anmälan gällde!
  • MommyOf2

    Ja barn har rätt till båda föräldrarna! MEN det måste finns en bra annledning när barn INTE träffar den ena.

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt