Anonym skrev 2012-03-22 09:24:13 följande:
Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.
- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
- 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
- 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
- 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
- 4,6 ggr. större chans att begå självmord
- 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
- 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
- 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
- 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
- 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
- 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
- 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling
”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”
”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
Har man då tagit hänsyn till föräldrarnas sociekonomiska situation. Eftersom jag är väldigt säker på att det spelar väldigt stor roll.
Min mamma är uppvuxen utan pappa, han dog när mamma var liten, men hon är uppvuxen i ensocioekonomiskt stark familj (en mamma som var utbildad och kunde utan problem försörja sig själv och sina barn)