• The Doctor

Soc lägger näsan i blöt

Jag vet inte riktigt vad märkeskläder har med det hela att göra, så länge barnens kläder är hela och rena borde ju ingen höja ögonbrynen, men jag tycker att soc överdriver det hela något.

Underligt att man i dagens Sverige måste ha en specifik inkomst från en arbetsgivare, A-kassa, FK etc, jag ser inget problem i hur er familj lagt upp er ekonomi. Om dålig kontakt med ena föräldern skulle vara en orsak till oro borde ju flera tusen svenska familjer anmälas.

• The Doctor
    Anonym skrev 2012-03-22 08:59:18 följande:
    Vi har valt att ha det så för att det passar oss, han vill ha kvar sitt välbetalda jobb och sin lägenhet på sin ort och jag vill ha kvar mitt hus och dottern vill gå i sin skola med sina kompisar.

Mina föräldrar har VALT att hjälpa till så att jag kan vara hemma med barnen, jag vill vara hemma med mina barn ÄR DET KONSTIGT?? det finns massa föräldrar som väljer att ha det så.

och åter - det var inte det soc anmäla gällde!
    Så länge man inte passar i stereotypen börjar folk störa sig. Enerverande. Lev era liv såsom ni vill.
  • The Doctor
    Anonym skrev 2012-03-22 09:06:03 följande:
    Ts, vid en utredning så utreder de hela situationen, inte bara det anmälan gällde. Nu har soc hittat saker i ditt föräldraskap som de har anmärkningar på. Så frågan är hur du ska gå vidare.

1. Gällande din egen försörjningsförmåga av barnen så bör du givetvis ha en backup plan OM något skulle inträffa så att dina föräldrar inte längre försörjer dina barn.

2. Gällande faderns frånvaro i barnets liv så kan det vara klokt att ta dig i kragen och se till att barnet får en kontakt med sin far. Alla barn behöver båda sina föräldrar. Är han en hemlös knarkare så har barnet ändå rätt att lära känna honom.
    Och pappan är förstås helt utan fel? Vad är det som säger att TS inte har försökt få dem att ha kontakt?
  • The Doctor
    sirisdotter skrev 2012-03-22 09:25:25 följande:
    Det är inte alltid så att den ena föräldern inte visar något intresse!   I detta fall hade väl Ts flyttat med en 6 månader gammal baby  FRÅN   babyns pappa!

Det finns föräldrar,  som HINDRAR  bioföräldern från kontakt på flera sätt än genom att flytta.   För mig är det inte ett dugg konstigt att soc.  frågar.   Antagligen har de sett att styvföräldrar tenderar att försvinna ur barns liv med tiden om relationen med barns boendeförälder tar slut.   Dessa barn blir helt utan pappa/mamma -   ibland till och med när det närståendeadopterats av den nya partern.

Ts har inte nämnt att hennes särbo adopterat 8-åringen.
    Amen bohooo. Själv har jag en polare som också flyttade ifrån sitt ex, det fanns misstanke om misshandel. Hennes nya hade vid barnets tolvårsdag ännu inte adopterat barnet av den enkla anledningen att den biologiska fadern måste skriva på pappret. Kompisen ville för allt i världen inte att biopappan skulle vet vart de bor.

Det kan ju faktiskt vara så att intresset inte finns från biopappans sida.
  • The Doctor
    Anonym skrev 2012-03-22 09:47:26 följande:
    I så fall skulle jag skämmas ifall jag blir så pass försörjd och har så gott ställt att jag kan köpa märkeskläder till mina barn och ÄNDÅ låta mina föräldrar betala mina räkningar. Men det är jag det...var och en gör som den vill...men jag skulle inte klara av att utnyttja min familj på det  sättet...
    Men va fan... Om TS föräldrar vill och har möjlighet till att hjälpa dottern så låt dem.
  • The Doctor
    Ljusna skrev 2012-03-22 10:16:05 följande:

Jag tycker att både du och TS gör helt rätt! Om man nu har pengarna själv/i familjen/i släkten varför skall man då inte använda dem för att leva på det sätt som är bäst för en själv och ens barn?

Det är ju dessutom så att en förmögenhet som står på banken inte gör någon lycklig, men pengar som används kommer ju samhället tillgodo också.

Och ni som tycker att föräldrar inte skall betala/försörja sina vuxna barn, är det bättre att man ärver alla pengar när de dör, när man oftast själv har vuxna barn och inte behöver de extra pengarna för att tex. vara hemma? Nu antar jag givetvis att det handlar föräldrar som har någon form av förmögenhet eller pengar som de inte på något sätt behöver, inte 30-åringar som bor hemma, aldrig har jobbat och lever på sin ensamstående mammas sjukpenning. Men det är ju liksom inte det vi diskuterar här.

• The Doctor
    Ljusna skrev 2012-03-22 11:01:49 följande:
    Eller också är det så att TS inte ville diskutera det, utan hur hon skulle göra med själva utredningen.
  • The Doctor
    Anonym (myra) skrev 2012-03-22 13:03:36 följande:
    Hon ger sina barn tid. En bristvara för många av dagens barn. 
  • The Doctor
    Anonym skrev 2012-03-22 14:04:29 följande:
    Hahaha... Det här är så likt vår anmälan... Det ÄR verkligen så att passar man inte in i normen för en familj så får man skit för det.

Vi blev anmälda av en granne för att vi gick hema och inte gjorde nåt, barnen for tydligen illa av att föräldrarna inte hade jobb.. Soc kom och klankade ner på oss rejält, ansåg att vi borde skaffa oss jobb och ifrågasatte vår försörjningsförmåga... Gissa om de blev paffa när vi slängde upp ett kontoutdrag att det satt nästan 20 mille på kontot?

Trots det ville de inte ge sig... Det kunde ju faktsikt bli en bankkris etc... Visst sa vi, men ni kan inte tvinga oss att skaffa jobb, vi trivs med egna projekt hemma... Det blev inget mer nu (och vi investerar våra pengar väl så dessa 20 mille har ökat nu).

Det svider för folk att man väljer att gå hemma med sina barn... Har hört våra grannar viska "Hur har de råd" etc flera gånger. Tänk om de visste att sambon spelade in en så pass stor vinst för fem år sedan? Det är verkligen inget vi flaggar om, men har man pengar (eller blir försörjd?) ska man väl få välja själv om man vill jobba eller inte...     
    Åh för jösses namn... Som om det vore bättre att ha ett medel- eller låginkomstjobb när det blir bankkris än 20 miljoner på banken liksom...
  • The Doctor
    sextiotalist skrev 2012-03-23 06:45:36 följande:
    Det är luckor i alla våra historier här

Inte så konstigt, eftersom det är här ett forum där man vill vara anonym, jag kan erkänna helt villigt att jag har ändrat en del uppgifter när jag berättar saker, mycket för att förvilla så att jag fortfarande förbli anonym.

Ts gör säkert detsamma, mörkar en del för oss, vilket hon gör rätt i.    
    Helt rätt.
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt