• Försök inte

Soc lägger näsan i blöt

Det här låter inte klokt men det jag undrar över är vad säger utredningen. Ska du gå vidare eller vaddå? Om soc får in en anmälan måste en utredning göras. Jag förstår dock att du reagerar men är inte det bara ett konstaterande i utredningen? Kanske en ung nybliven socialsekreterare som inte vet bättre?

Du kan ta en diskussion med verksamhetschefen inom socialtjänsten om detta och varför det har relevans till det hela. Jag vill i all välmening säga att du borde ta det lugnt då och inte hetsa upp dig (även omdet ärlätt att göra det i sådana här fall därför att man blir kränkt).

Du kan prata med chefen och säga att du känner dig kränkt alternativt överklaga det hela och gå via den instansen och säga att du blivit kränkt, stressad och orolig. 

• Försök inte
    Anonym skrev 2012-03-22 09:24:13 följande:
    Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.

- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
    - 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
    - 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
    - 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
    Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
    - 4,6 ggr. större chans att begå självmord
    - 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
    - 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
    - 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
    - 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
    - 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
    - 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
    - 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling

”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
    ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
    Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
    långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
    av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
    utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”

”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
    barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
    folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
    ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
    Ja men ge dig. Nu är TS hemma med sina barn och de är små. Detta gäller väl ensamstående fattiga mödrar som inte har ett uns hjälp av sina föräldrar eller sitt/sina barns pappa mer än det ynkliga bidragsförskott som de får.

Det finns massvis med barn som har växt upp med ensamstående mödrar som det har gått jättebra för.

Så lägg ned nu!
  • Försök inte

TS jag är på din sida. Självklart ska en massa prettomammor som inte kan se ett enda annat alternativ till en familj än just kärnfamiljen.

• Försök inte
    Anonym skrev 2012-03-22 12:07:24 följande:
    Bra jobbat morsan - du har bevisat din kompetens! Hur kan de anmäla dig? Uppenbart vet du ju hur man tar hand om sina barn på bästa vis! Märkeskläder och nya saker - såklart de inte saknar någonting. Förutom en bra förebild då möjligtvis! 
  • Försök inte
    Anonym (Nelly) skrev 2012-03-22 12:14:29 följande:
    Anonym: På vilket sätt tycker du att TS barn saknar en bra förebild?

Tycker att hennes kommentar om märkeskläder fått lite stora proportioner faktiskt, folk verkar hänga upp sej på just det.

Tror hon skrev så för att verkligen belysa att barnen inte saknar något rent ekonomiskt.
  • Försök inte
    sextiotalist skrev 2012-03-22 12:22:40 följande:
    Är fortfarande ganska säker på att de socioekonomiska förhållande har en betydligt större inverkan på ett barns framtid, oavsett antalet närvarande föräldrar. 
  • Försök inte
    Faber skrev 2012-03-22 12:31:57 följande:
    I min ungdom skulle ingen ha anmält morsan för att jag låg i vagnen själv, faktiskt så skulle ingen ha tänkt tanken. Det visar tydligt på hur gränserna kontinuerligt flyttats de senaste tjugo åren, alltid i riktning mot lägre tolerans. Hypomammorna går i spetsen för detta.

Det enda som är bra med det här är att det sätter fokus på att myndigheterna inte alls är den välvilliga farbror/tant som dessa överpretentiösa och elitistiska fruntimmer konstant ser upp till som lösningen på alla problem.
    Håller med.
  • Försök inte
    JennieL skrev 2012-03-22 12:54:25 följande:
    Att du har blivit soc-anmäld antyder på att någon i din närhet anser att du brister i din föräldraroll. Att reagera aggressivt och avreagera sig på detta viset är väl snarare en förstärkning på vad anmälaren antydde i sin anmälan?

Du kanske behöver ta en objektiv syn på din livssituation?

Om det nu är så att du inte har en deklarerad inkomst så är det väl bra att socialen kollar upp detta och hur din ekonomiska situation ser ut, även om nu anmälaren tycker att det är på grund av att ditt barn sover ute i vagnen som kanske var grunden till anmälan.

Om du blir försörjd av dina föräldrar, anonym bidragsgivare, pappan eller socialen har väl här egentligen ingen betydelse för hur du är som förälder, så länge socialen kommer fram i sin utredning att du faktiskt kan försörja din familj ekonomiskt.

Du skriver själv att barnen har vad de behöver - personligen tycker jag det är lite lustigt att du bara nämner materiella ting. Kanske något som anmälaren också reagerat på?

Du skriver också att socialen anmärker på att din dotter inte har kontakt med sin pappa och att du anser att det är en privatsak mellan er. Jo, visst, det må så va att du anser det, men inte heller där är det väl konstigt att de undrar? Hellre det än att de skiter fullständigt i dina barn. En mer mogen reaktion torde väl vara att helt enkelt förklara varför situationen ser ut som den gör för socialhandläggaren, vilket förhoppningsvis ökar handläggarens förståelse. Socialhandläggaren värderingar är ofta eller bör ofta vara de värderingar samhället representerar. 

Hahaha
  • Försök inte
    Faber skrev 2012-03-22 12:57:47 följande:
    Du glömmer motivet till att anmälaren anser att OP brister, något som vi inte känner till. Du glömmer att en myndighet inte är en perfekt apparat utan en organisation som består av enskilda människor som inte alls har homogena åsikter och inte heller alltid följer sin egen organisations riktlinjer till punkt och pricka. En myndighet har inte automatiskt rätt för att det är en myndighet, något som många verkar tro.
    Ja, jag postade för fort på samma svar. Det var precis det här jag ville säga jag med.
  • Försök inte
    Anonym skrev 2012-03-22 13:15:07 följande:
    gud vad jag hatar människor som lägger sig i jämt och städigt. Om barn bevisligen inte far illa så vad f-n har soc då med det hela att göra. Alltså kan folk sluta att tror att soc är gud den allsmäktige som bestämmer hur ett barn ska tas hand om. Har själv råkat ut för hot att bli anmäld för att jag lämnar mitt barn ensamt en liten kort stund på ställe där det inte finns en chans i världen att han skulle kunna bli skadat så vida det eventuellt inte krachar ett plan just på den platsen.
    Men halllllllåååååå just den typ av människor som tror att barnet dör så fort du lämnar det 2 sekunder. Det innebär att jag inte kan lämna min son sovandes i sängen och gå ut därifrån och göra något annat.

Om ni själva har valt att inte ha umgänge och det funkar bra och ni inte bråkar så fattar jag inte varför soc har med det hela att göra och bara för att du bor i hus och har vårdbidrag så har dom väl inget med din ekonomi att göra. Man behöver ju inte ens blanda in FK om det är så att man själva kommer överens om hur mycket den icke boende föräldern ska betala.

hoppas det löser sig
    Soc verkar ha väldigt lite att göra i den kommunen. De kanske behövde få upp statistiken lite så alla socialsekreterare får behålla jobbet ;)
  • Försök inte
    sirisdotter skrev 2012-03-22 13:46:09 följande:
    I vilket inlägg skriver Ts om sin utbildning?
    Det spelar väl ingen roll om TS har utbildning eller inte. Hon har ett starkt nätverk omkring sig av människor som bryr sig om henne. Hon har inga ekonomiska problem då hon kommer från en stabil socioekonomisk grupp i samhället. TS har dessutom en stabil relation med en man. de har valt att vara särbo.
  • Försök inte
    sirisdotter skrev 2012-03-22 14:03:40 följande:
    Eftersom sextitalist uppgav att Ts har en lång utbildning och jag följt hela tråden undrar jag var  sextitalist syftar på.    Känner hon Ts  IRL?
    Sextiotalist har skrivit till dig att hon skrev fel ang fel anonym.

Sen tycker jag att det är ett jävla anmälande hit och dit. Jag menar vem anmäler att en mamma ställer ut en barnvagn med ett sovande barn i på sin egen tomt??!!

Det skulle då vara dessa människor som är så rädda för vargen att de inte vågar gå ut med hunden i koppel ens.
    Att anmälaren tror att stora stygga vargen ska komma och ta lilla barnet.
    Ponera då att det sitter en socialsekreterare som precis har tagit jägarexamen (eftersom det är så trendigt att göra det nu) och verkligen avskyr varg (säg värmland eller ovanför Norrtälje i vargreviren). 

Eller vad handlar det om egentligen. 
  • Försök inte
    Anonym skrev 2012-03-22 14:04:29 följande:
    Hahaha... Det här är så likt vår anmälan... Det ÄR verkligen så att passar man inte in i normen för en familj så får man skit för det.

Vi blev anmälda av en granne för att vi gick hema och inte gjorde nåt, barnen for tydligen illa av att föräldrarna inte hade jobb.. Soc kom och klankade ner på oss rejält, ansåg att vi borde skaffa oss jobb och ifrågasatte vår försörjningsförmåga... Gissa om de blev paffa när vi slängde upp ett kontoutdrag att det satt nästan 20 mille på kontot?

Trots det ville de inte ge sig... Det kunde ju faktsikt bli en bankkris etc... Visst sa vi, men ni kan inte tvinga oss att skaffa jobb, vi trivs med egna projekt hemma... Det blev inget mer nu (och vi investerar våra pengar väl så dessa 20 mille har ökat nu).

Det svider för folk att man väljer att gå hemma med sina barn... Har hört våra grannar viska "Hur har de råd" etc flera gånger. Tänk om de visste att sambon spelade in en så pass stor vinst för fem år sedan? Det är verkligen inget vi flaggar om, men har man pengar (eller blir försörjd?) ska man väl få välja själv om man vill jobba eller inte...     
    Jag tror inte att jag hade visat bankkontot för det har de inte med att göra. Men visst är det för jävligt att de kan gå så långt som de gör.
  • Försök inte
    Anonym skrev 2012-03-22 17:22:22 följande:
    Ha ha så man är en bra mamma om man köper MÄRKESKLÄDER!? Förvånad. Oj jisses vilken usel mamma jag måste vara då som nästan bara köper kläder på lindex/hm/kapahl(torkar bort en tår)

Sen tycker väl jag du ska växa upp lite ts och inte låta dina föräldrar försörja dig. Antar att du är över 18? 
    Men vad omoget sagt.
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt