• Anonym (myra)

Soc lägger näsan i blöt

Anonym skrev 2012-03-22 09:24:13 följande:
    Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.

- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
    - 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
    - 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
    - 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
    Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
    - 4,6 ggr. större chans att begå självmord
    - 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
    - 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
    - 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
    - 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
    - 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
    - 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
    - 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling

”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
    ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
    Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
    långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
    av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
    utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”

”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
    barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
    folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
    ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
    Och!
    Vad har dessa siffror med TS att göra?

TS, ligg lågt, var medgörlig inför soc och stå upp för ditt sätt att leva. Många är kanske avundsjuka. Själv tycker jag det låter toppen att bo på en stor gård med sina barn. Vad kan vara problemet med det? Låter som en fantastisk uppväxtmiljö.
    Lycka till!!
  • Anonym (myra)
    Anonym skrev 2012-03-22 10:05:04 följande:
    Fakta talar för att ts barn riskerar att råka illa ut i framtiden om barnet inte får ha kontakt med sin pappa.

Varför ska ts "ligga lågt" och vara medgörlig? Gör ts rätt som gör som hon gör idag så ska hon väl inte heller hymla om det?
    Vad jag menade med att ligga lågt var att samarbeta med soc. Uttryckte mig fel där.

Vet vi något som talar för att TS undanhåller barnet kontakt med sin pappa? TS barn har en fadersgestalt som engagerar sig, säkert mer än många barn i brottsstatistiken haft. 
  • Anonym (myra)

Min son växer upp utan kontakt med sin pappa! Soc vet inte om detta, ska jag kontakta dem?? 
    (Innan han blir kriminell)

Vi köper begagnade kläder.

• Anonym (myra)
    JennieL skrev 2012-03-22 12:54:25 följande:
    Att du har blivit soc-anmäld antyder på att någon i din närhet anser att du brister i din föräldraroll. Att reagera aggressivt och avreagera sig på detta viset är väl snarare en förstärkning på vad anmälaren antydde i sin anmälan?

Du kanske behöver ta en objektiv syn på din livssituation?

Om det nu är så att du inte har en deklarerad inkomst så är det väl bra att socialen kollar upp detta och hur din ekonomiska situation ser ut, även om nu anmälaren tycker att det är på grund av att ditt barn sover ute i vagnen som kanske var grunden till anmälan.

Om du blir försörjd av dina föräldrar, anonym bidragsgivare, pappan eller socialen har väl här egentligen ingen betydelse för hur du är som förälder, så länge socialen kommer fram i sin utredning att du faktiskt kan försörja din familj ekonomiskt.

Du skriver själv att barnen har vad de behöver - personligen tycker jag det är lite lustigt att du bara nämner materiella ting. Kanske något som anmälaren också reagerat på?
    Hon ger sina barn tid. En bristvara för många av dagens barn. 
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt