• Mandy1981

Soc lägger näsan i blöt

ja, man kan ju tycka att de istället ska lägga ner energin på saker som verkligen behöver utredas. Många far illa för att soc inte har resurser, men håller å andra sidan på med sånt.

• Mandy1981
    sirisdotter skrev 2012-03-22 08:19:40 följande:
    Barn har rätt till båda föräldrarna.   Antar att det står i Föräldrabalken eller så.    Det är väl inte så konstigt om soc.  undrar  hur du som ensam (?)   vårdnadshavare bevakar BÅDA dina barns behov av sina pappor.

Tycker inte du att båda dina barn ska ha kontakt med sina pappor?     Det måste bli orättvist annars, ju.

Hörde senast i förrgår en kriminell kille i 20-årsåldern som i tingsrätten skyllde allt på att han vuxit upp utan sin pappa.
    fast det är skitsnack att skylla sin kriminalitet på att ha växt upp utan pappa. båda jag och lillbrorsan har växt upp utan pappa och mår utmärkt
  • Mandy1981
    Anonym skrev 2012-03-22 08:43:12 följande:
    Barn har rätt till båda sina föräldrar och självklart tar soc med att ditt barn inte har kontakt med sin pappa, då de gör en utredning. Det står i föräldrabalken att föräldrar är SKYLDIGA att gynna barnets kontakt med den andra föräldern. Så nästa steg kan bli att de tar reda på vad du praktiskt gör för att ge barnet sin lagliga rätt till kontakt med sin pappa.
    det är inte sant, har själv haft problem med barnets pappa och pratat med flera olika advokater, familjerätten och försäkringskassan. Alla säger samma sak, att det är upp till föräldrarna hur dem lägger upp ett umgänge, vill den ena inte träffa barnet så kan man inte tvinga den. Då hjälper inte att engagera sig som mor hela tiden, vill han inte så är det så.

Det är inget som myndigheterna lägger sig i, vad skulle dem göra??? Hämta pappan med polisen för att få till ett umgänge??? Låser in honom?? Det är inget brott att inte vilja ha umgänge med barnet, dock moralisk helt klart hemsk 
  • Mandy1981
    Anonym skrev 2012-03-22 09:24:13 följande:
    Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.

- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
    - 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
    - 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
    - 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
    Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
    - 4,6 ggr. större chans att begå självmord
    - 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
    - 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
    - 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
    - 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
    - 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
    - 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
    - 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling

”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
    ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
    Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
    långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
    av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
    utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”

”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
    barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
    folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
    ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
    ok, men säg mig då hur barnet utvecklas när den har kontakt med en pappa som inte bryr sig. tror du det är bra för barnet att känna sig oälskad????
  • Mandy1981
    Anonym skrev 2012-03-22 10:11:38 följande:
    Vet vi att pappan inte bryr sig?

det var ett exempel, visst vet vi inte det, men ville han träffa barnet så har han ju lagen på sin sida, om han då inte orka kämpa för umgänget är en annan sak, och då tycker jag att han inte bryr sig
  • Mandy1981
    Ljusna skrev 2012-03-22 10:16:05 följande:

Jag tycker att både du och TS gör helt rätt! Om man nu har pengarna själv/i familjen/i släkten varför skall man då inte använda dem för att leva på det sätt som är bäst för en själv och ens barn?

Det är ju dessutom så att en förmögenhet som står på banken inte gör någon lycklig, men pengar som används kommer ju samhället tillgodo också.

Och ni som tycker att föräldrar inte skall betala/försörja sina vuxna barn, är det bättre att man ärver alla pengar när de dör, när man oftast själv har vuxna barn och inte behöver de extra pengarna för att tex. vara hemma? Nu antar jag givetvis att det handlar föräldrar som har någon form av förmögenhet eller pengar som de inte på något sätt behöver, inte 30-åringar som bor hemma, aldrig har jobbat och lever på sin ensamstående mammas sjukpenning. Men det är ju liksom inte det vi diskuterar här.

helt rätt, och med den högra siffran av arbetslösa är det bara bra att det finns folk som gärna stannar hemma och inte lever på staten och ger därmed mer plats till såna som mig, som måste jobba för att försörja mig och barnen.
  • Mandy1981
    mirre67 skrev 2012-03-22 11:53:23 följande:
    Du jobbar inte men bor i villa och köper märkeskläder till barnen?! Du lever ju enbart på bidrag, även om det inte är soc-bidrag för all del. Vårdnadsbidraget man får om barnen inte går på förskola är väl inte någon stor summa precis!? Och hur länge får man det? Tills barnet är tre är det väl. Hur har du tänkt försörja dig och barnen sen, när du inte får det längre? SKa dina föräldrar försörja dig då ännu mer än vad de gör nu eller vad?! Vad händer om det händer dina föräldrar något? Varför jobbar du inte?

visst det där med märkeskläder var lite fel uttryckt kan även jag tycka
  • Mandy1981
    sirisdotter skrev 2012-03-22 13:40:57 följande:
    Har du läst någonstans att fadern till Ts äldsta barn vägrat att ha kontakt med sin dotter??
    inte med de orden, men han träffar inte sitt barn. Ville han det, så hade han lagen på sin sida och kunna kräva umgänge, eftersom han inte gör det och kämpar för ett umgänge, så verkar han inte bryr sig, helt enkelt. 
  • Mandy1981
    Försök inte skrev 2012-03-22 14:08:32 följande:
    Sextiotalist har skrivit till dig att hon skrev fel ang fel anonym.

Sen tycker jag att det är ett jävla anmälande hit och dit. Jag menar vem anmäler att en mamma ställer ut en barnvagn med ett sovande barn i på sin egen tomt??!!

Det skulle då vara dessa människor som är så rädda för vargen att de inte vågar gå ut med hunden i koppel ens.
    Att anmälaren tror att stora stygga vargen ska komma och ta lilla barnet.
    Ponera då att det sitter en socialsekreterare som precis har tagit jägarexamen (eftersom det är så trendigt att göra det nu) och verkligen avskyr varg (säg värmland eller ovanför Norrtälje i vargreviren). 

Eller vad handlar det om egentligen. 
    ska oxå anmäla 2 av mina grannar, dem har har minsann oxå vagnar ute, skit jag oxå, ja då blir det 3 anmälningar
  • Mandy1981
    sirisdotter skrev 2012-03-22 14:08:36 följande:
    Vad styrker ditt antagande?
    men hallå, han träffar inte sitt barn trots att det är hans rätt
  • Mandy1981
    Anonym skrev 2012-03-22 14:52:12 följande:
    Men det var väl ett jäkla anmälande till soc i Sverige hela tiden. Och när man verkligen vet barn som far illa och anmäler då händer det inte ett skit och barnen får bo kvar i ett äckligt hem med gammalt katt och hundbajs intorkat på golv och väggar + att det stinker ammoniak från piss. Då bestämmer soc en tid med mamman för besök och hon städar såklart upp,och då tycker soc att det var väl bra då blev det ju städat! Detta hände i somras och nu är det lika illa i hemmet igen. 

Ställa ut ett barn i vagn för att sova har man väl gjort i alla tider,snart kan man väl inte skicka barnen till skolan heller för dom kan ju råka ut för saker under vägen och då är det mitt fel som vårdnadshavare. Jag kanske ska anmäla mig själv för att jag bara orkar jobba deltid efter sjukdom och inte har råd med dyra resor och de senaste mode kläderna till mina barn.
    fy, dig ska jag oxå anmäla, inte kunna jobba heltid är ju redan sjukt, men inte köper det senaste till barnen tar ju prisetFlört
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt