• swahili

Soc lägger näsan i blöt

Anonym skrev 2012-03-22 09:06:03 följande:
    Ts, vid en utredning så utreder de hela situationen, inte bara det anmälan gällde. Nu har soc hittat saker i ditt föräldraskap som de har anmärkningar på. Så frågan är hur du ska gå vidare.

1. Gällande din egen försörjningsförmåga av barnen så bör du givetvis ha en backup plan OM något skulle inträffa så att dina föräldrar inte längre försörjer dina barn.

2. Gällande faderns frånvaro i barnets liv så kan det vara klokt att ta dig i kragen och se till att barnet får en kontakt med sin far. Alla barn behöver båda sina föräldrar. Är han en hemlös knarkare så har barnet ändå rätt att lära känna honom.

Jag blir så förbannat trött på sådanan som Du!! Feg är du också som skriver anonymt!!! Va har Du för rätt att lägga dig i hennes försörjningsförmåga??
    Om något skulle hända... Ja men de är väll ändå inte dina bekymmer.. inte någon annans heller!! De är väll ändå upp till var och en!! De luktar avund lång väg!! Själv kan Du ju bli av med jobbet i morgon!! Å de vill du väll inte att någon annan ska lägga sig i??!! Soc, kanske!!

Men Du lever väll ett vanligt Svensson liv, med 2 barn, man, hus o bil.. Men alla vill inte leva så!! Att de ska vara så svårt att få leva sitt liv som man vill utan att andra ska lägga sig i!!!

Själv har jag också en dotter som aldrig haft kontakt med sin pappa, han ville helt enklet inte!! Så va göra, ja inte lämnar jag eller håller kontakten med någon som inte vill, hon vet dock vem han är men har själv valt att inte ta upp någon kontakt med honom...

Min blivande man träffade jag när hon va ett år och har sen dess har hon kallat honom för pappa! Idag är hon 23år, marknadsekonom o jobbar på bank!   Har inte som hellst mått dåligt av att inte haft någon kontakt med sin "riktiga" pappa...

• swahili
    Anonym skrev 2012-03-22 18:55:12 följande:
    Måste säga att jag tycker det är väldigt konstigt att en vuxen människa, med särbo och 2 barn blir försörjd av sina föräldrar! Inte konstigt att du får bo gratis i släktgården, men du skriver att dom betalar dina räkningar??

Du, din särbo och barnen är en familj. Kan ni inte försörja er på hans lön så borde du jobba.

Men de har väll inte du me o göra!!! Som sagt så fort någon lever utanför normen ska alla lägga sig i o kommentera. Och som vanligt anonymt!!
  • swahili
    Anonym skrev 2012-03-23 11:31:23 följande:
    Problemet kanske ligger i att du är i en utsatt situation där du är beroende av andra fysiska personer.

Vad händer om dina föräldrar dör? Vart får du pengar från då?
    En backup-plan måste du ju ha.

Klart socialen får ha synpunkter, men om de lämnar det därhän så varför bry sig?

Det ÄR anmärkningsvärt att bli försörj av sina föräldrar när man är en bra bit över 25.
    Och ja det är ett antagande efter du säger att du har en 8-åring, du är alltså minst 23.

Och ja, i största möjliga mån bör man st4räva efter att ett barn får rätt till bägge sina föräldrar. Annars får man förklara för socialen vad skälen är att det inte är så. Enkelt!

Ja vad kan hända om hennes föräldrar dör?? Pengarna lär ju inte dö med dem iallafall... De har med all säkerhet sett till att hon klarar sig när de är borta!!.... Herrgud, de finns ju en massa som jobbar och inte är med i någon akassa, hur ska DE klara sig om de blir av med jobbet!?? Va har de för backup-plan??

Sen är de ju som sagt upp till var och en hur man försörjer sig!!  
  • swahili
    Anonym skrev 2012-03-23 13:29:16 följande:
    Det kan vara så att soc. inte är säkra på vem som sköter ansvaret för barnen, vem som är den som tar ansvaret för barnen.
    Kan inte påstå att det verkar speciellt vuxet att morföräldrarna står för bostad och det ekonomiska.

Ts borde kanske berätta om det är så att det bara kommit in en anmälan från någon som sett barnet ligga och sova i vagnen i trädgården (varför någon nu skulle anmäla något sådant om det inte var så att det var helt olämpligt väder), eller om det också kommit anmälningar angående andra saker. Att det med sova ute bara var EN sak som anmälts. 
    Men de är väll ändå rätt uppenbart vem som har ansvaret om barnen.... De fattar ju till o med jag att de är Ts o hennes särbo!! Hur svårt kan de va??!!
  • swahili
    Anonym skrev 2012-03-23 14:02:32 följande:
    Uppenbart, på vad sett ser du att det är uppenbart av det är Ts som har huvudansvaret för sina barn?
    Hon säger att hennes försörjning kommer från föräldrar och att särbon ger pengar till sitt barn.
    Att hon har råd att köpa märkeskläder.
    Att dottern inte behöver gå på fritids för att hon är hemma.
    Att de bor gratis i ett hus på föräldrarnas gård.

Ts skriver inte något vad hon gör med sina barn,var barnen äter, hur ofta särbon är där eller de är hos honom.
    Ts skriver att hon flyttat från flickans pappa när flickan var 6 månader,har hon och flickan varit försörjd av sina föräldrar under alla dessa år, har Ts arbetat eller studerat fram tills det lilla barnet föddes?

Men huvudansvaret har alltid de som har vårdanden om barnen. Jag kan då inte läsa mig till att TS inte skulle ha blivit av med vårdanden för sin barn!!

Sen hur försörjningen går till är ju faktiskt upp till var och en!!   
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt